ילד משקר + ילד צועק

אנה


הי דני,
יש לי שתי שאלות... אנסה לתמצת:
1. הבן הבכור שלי, בן חמש וחצי- חזר מהגן עם איש לגו קטן וסיפר לי שמצא את זה בטיול היומי בגן. זה אצלו כבר כמה ימים. היום בבוקר כשליוויתי אותו לגן, קלטתי שהוא מחזיר את הלגו לילד מהגן ומתגובת הילד הבנתי בשני אמר לו שמצא לו את הלגו. כשהוא ראה שאני מסתכלת (כי באתי לומר לו שלום)- הוא צעק עלי ללכת ולא להפריע להם (כמובן כדי שלא אשמע שהוא מחזיר לו את הלגו)- אני לא רוצה שיחשוב שאני כועסת אך בהחלט רוצה להעביר לו את המסר כי אסור לקחת דברים לילדים בגן ללא רשות. נאמר לי להדגיש את החיובי בזה שכן החזיר את מה שלקח.
איך להעביר לו את המסר כך שיבין שמה שעשה לא מקובל אך גם שלא יראה את זה כאילו את כועסת?

2. בני השני בן שלוש. הרבה פעמים ממש צועק או צורח כשהוא רוצה משהו. (השמיעה שלו בסדר גמור)או אם לא אספיק לענות לו הוא יצרח שוב. איך להתמודד עם זה? (אני חייבת להודות שלפעמים כשהם מוציאים אותי מדעתי אני צועקת די בלי שליטה למרות שאני עובדת על זה :-) ).

המון תודה,
אנה

דני גיל

24-01-2012 02:00
אל תעבדי על זה ותקבלי החלטה – להפסיק לצעוק.

היי אנה :-) מה שלומכם?
את מדברת על כעסי פורקן אופייניים שלא מקדמים אותנו בכלום אלא רק הופכים את הכול ליותר ויותר קשה. במקום זה תעשי את הדבר ההפוך: תוכיחי לילדים שלך שצעקות הן מחוץ למשחק, את לא צועקת והם לא צועקים. כמה שהם צועקים חזק – את מדברת חלש; כמה שהם מוסיפים וצועקים – את יותר נעלמת ומתעלמת.

לדוגמה: הוא צורח כשהוא רוצה משהו? שיצרח. שישב על הרצפה שעתיים ויצרח. בהתחלה תתכונני למשך זמן ארוך (הוא למד עד כה שזה בסופו של דבר, מתישהו, תמיד "עובד" לו – הטריק פועל), אבל זה בדיוק רגע המבחן. תעמדי במבחן הזה פעם פעמיים ותיהני לך מהרבה שקט אחר כך.

לעניין הבכור ומעלליו בגן, את כותבת שאת רוצה להעביר לו את המסר שזה לא בסדר לקחת לילדים בגן חפצים אישיים ללא רשות, אבל בינינו אנה, הוא הרי יודע, הוא יודע שזה לא בסדר או לא מקובל עלייך אחרת לא היה מסתיר זאת ממך. המסר שאת כן צריכה להעביר לו הוא שאת סומכת עליו ונותנת בו אמון. מכיוון שכך, אינך רואה לנכון לפקח עם זכוכית מגדלת על הקשר שלו עם חבריו לגן, ואת לא רואה צורך להעיר לו הערות ולא להעביר מסרים. משהו ברצף הדברים שכתבת השתבש לי איפשהו ולא הצלחתי להבין מה הבן שלך הסביר לחבר שלו ומה הם אמרו זה לזה. אע"פ כן נראה לי שזה מקרה קלאסי של ילדים שמתנהגים כמו ילדים והורים שמוטב היה להם פשוט לא להיות שם כדי לא להילחץ לחינם.

תראי אנה... לא שזה בסדר שהוא לקח את מה שלקח, אבל ילדים לומדים גם מהדברים האלה, מכך שלקחו ללא רשות, ממה שהרגישו בבית, מתחושת ההקלה הנעימה בה זכו כאשר החזירו את מה שלקחו. יותר מטריד אותי, אם כבר, שאת כותבת שהוא צעק עלייך. פה תשימי את הגבול – חומת בטון. ולא בצעקות :)

אנה

24-01-2012 12:41
תודה דני!

לגבי הבכור ש"לווה" משהו מחבר- הבנתי. הפנמתי. אגב, לא התכוונתי שהוא ממש צעק אלא ממש רצה שלא אהייה שם לידם ובכך בעצם אשמע שהוא משקר לחבר באומרו שמצא לו את הצעצוע.. אז באמת זזתי כדי לא להביך אותו או לתת לו "להיתפס" על חם.

לגבי הקטן- אנסה את שיטתך ואדבר "בלחש" ו/או אתעלם.

תודה רבה כרגיל :-)
אנה

דני גיל

25-01-2012 02:03
:-)