גמילה במשך הלילה

עינת


שלום דני,

הילד שלי בן שלוש ושבעה חודשים גמול במשך היום מאז גיל שנתיים.
מאז גיל 3 ישן ללא חיתול בלילה לפי בקשתו היו לנו לילות טובים יותר ולילות טובים פחות ועכשיו בחודשיים האחרונים קבוע שהוא מפספס פעם אחת בלילה.
אנחנו לא כ"כ יודעים איך להגיב לתופעה - כשהוא מתעורר יבש פעם בכמה לילות הוא מאוד מרוצה וגאה, אבל לא מבויש כשמתעורר רטוב - הוא אומר שמחר הוא יצליח וינסה לקרוא לנו בזמן.
האם יש לך רעיון לדרך בה נוכל לעזור לו? יש לציין כי במשך היום התנהגותו רגילה - הוא מאושר ונמרץ כרגיל!

דני גיל

15-02-2012 01:05
היי עינת,

ראשית ובאופן כללי –

התגובה הטובה ביותר כאשר הילד קם יבש בבוקר: לשמוח בשמחתו. וזהו. בלי "כל הכבוד" ובלי לקשר את המילה "הצלחה" לעובדה שהוא קם יבש בבוקר.

התגובה הטובה ביותר כאשר הוא מתעורר רטוב: לעשות טכנית את מה שצריך בלי לתת לזה יותר מדי תשומת לב, ודאי לא תשומת לב שלילית.
כשהוא אומר לכם שמחר יצליח וינסה לקרוא לכם בזמן זה קודם כל נשמע מרגש וממיס, אבל אולי גם מעיד על הנטל שהוא לוקח על עצמו לתוך המיטה ו... זה לא לטובת העניין. הדבר המשמעותי והנכון לגמילה זריזה הוא הורדת המתח ומתן תחושה לילד שמה שצריך לקרות יקרה מתי שיקרה ו... כשאתה הולך לישון – לך לישון. הסר נא מעליך משימות, ציפיות ומועקות. בבוקר תקום יבש או רטוב ולא תרגיש מצליח או לא מצליח כי אין פה במה להצליח.

ככל שעד כה פעלתם שונה וככל שההצעה שלי נשמעת לכם הגיונית ושתרצו לנסות, כדאי לעדכן את הילד אודות מידע חדש שקיבלתם שגורם לכם להתייחסות אחרת (כדי שלא יסיק מהתגובות החדשות שלכם שאתם מגיבים מתוך יאוש או עייפות).

הצעה פרקטית (אם עדיין לא ניסיתם): קחו אותו לשירותים כמה שעות לאחר שהוא נרדם כאשר אתם נכנסים למיטה. זה יכול להאריך קצת את תקופת הגמילה, אבל יאפשר לכם לעבור את התקופה הזאת בצורה רגועה יותר.

בהצלחה :)

עינת

16-02-2012 09:49
דני,
ראשית אני רוצה להודות לך על התגובה המהירה והעניינית.
אכן, כשהוא מתעורר יבש (כפי שקרה הבוקר) הוא נרגש ושמח ואכן שמחנו בשמחתו (כפי שהצעת) - אך לא נתנו לכך "ציונים" כגון כל הכבוד.
השאלה שלי היא לאור המלצתך - מה להגיד לו כשהוא אומר שהלילה הוא יצליח - האם לענות פשוט ב "לילה טוב" ללא כל התייחסות מיוחדת לנאמר - או להסביר לו משהו כדי להוריד ממנו את המתח?

המון תודה!!!

דני גיל

17-02-2012 00:15
היי עינת, זמן להוריד מתח מהילד וזמן להוריד מתח מאמא שלו :)
במילים אחרות: את שואלת שאלה טובה ולגמרי במקום אבל תמיד תדעי שהתגובה ההורית הנכונה ביותר היא זו הטבעית והנקיה מחרדות ומחשבות על נכון/לא נכון. תראי משהו:

כשהוא אומר שהלילה הוא יצליח אז (... בדומה לבוקר) טוב יהיה אם תשמחו בשמחתו ובאופטימיות שהוא מפגין אבל אל תעסקו בזה יותר מדי ותעברו הלאה.

הוא יאמר: "הלילה אני אצליח..."
את תאמרי לו: "איזה כיף מקסים שלי... בוא אליי לנשיקה"

אבל שימי לב עינת, לפי דעתי כך או בדומה לכך היית עושה גם בלי ההמלצות שלי (ואולי כך את עושה), אבל המחשבה שיש איזושהי "תשובה נכונה" שהכי טוב לפעול לפיה מנטרלת תמיד את התגובה הטבעית. זאת הנפילה הגדולה של ההורות המודרנית ולכן אני משיב לך בהרחבה על שאלה לכאורה פשוטה ונקודתית.

לענות לו למשל ב"לילה טוב" ללא התייחסות לנאמר זו דוגמה טובה לתגובה שנובעת מ.. "עודף מחשבה" (המחשבה - להוריד מתח מהילד). גם כשהילד מתעורר בלילה ואנחנו אומרים לו כל מיני דברים במטרה להקנות לו הרגלים נכונים אנחנו בעצם מגיבים חרדתית - כתוצאה מאותו סוג של עודף מחשבה. אם היינו חופשיים לעשות מה שאנחנו מרגישים היינו מתקיפים אותו בחיבוקים ונשיקות (בלי לפחד, למשל, שאנחנו מעודדים אותו להרגלים לא נכונים), וזה, דווקא זה מה שהיה מחזיר אותו למיטה הכי מהר.

במילים אחרות, תמיד ולפני הכל תסמכי על האינטואיציות שלך ותזכרי שכאשר את מול הילד את המומחית וכל תגובה (כל תגובה!) היא תגובה נכונה.

אחרי שאמרתי את זה אני יכול להרשות לעצמי להציע לך רעיון קצת מתחכם ואנאלפיסטי (NLP) בתגובה להתעסקות שלו בגמילה שלו:

כשהוא אומר לך שהלילה הוא יצליח את יכולה לשאול אותו כל מיני שאלות מסוימות במטרה "להביא אותו לשם" - למקום של ההצלחה:

"ומה יקרה כשתצליח?"
"מה תרגיש?"
"מי יראה ראשון שהצלחת? אתה? אני?"

ככל שהוא מרבה לדבר על זה אז... יכול להיות באמת שזה רעיון טוב בשבילו.

עינת

21-02-2012 15:21
שוב אודה לך בחום על תשובתך המפורטת!!!
אתה כ"כ צודק לגבי האיסנטינקט האימהי/אבהי
רק אעדכן אותך שאנחנו כבר בחמישה לילות רצופים של יובש וללא משפטים כמו אני אצליח - הוא רק אומר בבוקר שהוא התעורר יבש ושהוא מאוד שמח :)
כל זה קרה אחרי שאמרתי לו ביום חמישי בלילה (אחרי שקראתי בפורום) שקראתי שבחורף קשה יותר לעיתים להתעורר יבשים אז אם הוא רוצה אני יכולה לשים לו את תחתוני הלילה.
אז הוא ביקש שאשים אותם במגירה והם ישמרו עליו ואם ירצה יבקש ממני וזהו! מאז כל יום יבש :)

המון תודה על הכל, עזרת לנו מאוד!

דני גיל

21-02-2012 17:04
איזה יופי!!! אמרת לו מצוין!
"אתה יכול לבחור בתחתון בלי להרגיש כישלון",
זה המסר שהוא קיבל,
בצורה ברורה ואמינה ולכן הוא האמין לך,
הוריד לחץ,
וויתר על התחתון,
קם יבש,
מתוק שכזה!

מה שאתם צריכים... אני פה.