תינוק בוכה בלילה

שירלי


שלום דני. בני בן 9 חודשים. ילד חיוני, שמח, חייכן, נוח ובריא ב"ה. יונק ואוכל מוצקים. מעולם לא ישן לילה שלם והיה מתעורר לינוק כל 3-4 שעות.בשבועות האחרונים החל להתעורר במרווחים קטנים יותר. בלילות האחרונים התחלנו להשכיב אותו לישון בעודו ער. הוא בוכה מעט ונרדם. כאשר מתעורר בלילה איננו ניגשים אליו (אלא אם בוכה בכי היסטרי ו/או ממושך) ואכן חל שיפור רב והוא חזר לישון ברצף 3-4 שעות. שאלתי היא האם לגשת אליו כאשר מתעורר בלילה ולהניקו עד שיירדם או להתעלם ולתת לו להירדם חזרה עצמאית. ברצוני לציין כי מניסיוננו כאשר לא נכנסים לחדרו הוא נרדם מהר יחסית (עד 10 דקות) ואילו כשנכנסים לחדרו הוא בוכה חזק יותר עד שמרימים אותו. ברצוני לציין כי מיד כשאנחנו מרימים אותו הוא נרגע מה שחיזק את השערתנו שאין לו צורך במילוי צורך פיזי אלא רק בצורך נפשי. שאלתי נובעת מתוך התלבטות האם התעלמות מביכיו עלולה לגרום לו נזק נפשי רגשי או איבוד אמון וכו'. תודה רבה.

דני גיל

17-10-2012 01:24
היי שירלי,
חד משמעית אמליץ לך לגשת אליו ולספק את צרכיו - הן הפיזיים והן הרגשיים - כל זמן שהוא זקוק לכך ומבקש את זה. התינוק שלך רק בן תשעה חודשים והוא בעצם בשלב שבו הוא "לומד את השטח": אם הוא ילמד ש.. אמא ואבא שלי כאן איתי כל זמן שאני זקוק להם הוא ירוויח ביטחון ויהיה פחות ופחות תלותי. לעומת זאת - ככל שהנוכחות הרגשית או הפיזית שלכם תוטל בספק הוא ימשיך ויחפש אותה שוב ושוב. וכמובן.. יתעורר הרבה בלילות.

דבר נוסף שכדאי להביא בחשבון - גיל תשעה חודשים עד שנה וקצת ידוע בספרות המקצועית כשלב התפתחותי שבו מתפתחת חרדת נטישה ולכן צפוי שהתינוק יגלה יתר חשדנות.

במילים אחרות - תנו לו להוביל את יחסי התלות בלי לפחד שיפתח הרגלים לא נכונים. אחרי שהוא ירגיש בטוח הוא ישחרר אתכם. זה נכון באופן כללי ובמיוחד בשעה הזאת.

שירלי

28-10-2012 13:01
תודה דני. מה בדיוק כוונתך כשאתה אומר לספק את צרכיו? הנקה/להרים אותו על הידיים/להיכנס לחדר ולהרגיעו מילולית?

דני גיל

28-10-2012 23:52
צורך יכול להיות צורך פיזי כמו הנקה, החלפת חיתול, שינוי תנוחה, והוא יכול להיות גם צורך רגשי בנוכחות אם/אב. כאן זה לא משנה אם תרימי אותו על הידיים או תלטפי אותו, החשוב הוא שתהיו שם בשבילו כאשר הוא מבקש אתכם. אמנם לא צריך לרוץ אליו בבהלה כל פעם שהוא משמיע קולות אבל כן לגשת אליו. ובלי לחשוב שבכך את מרגילה אותו להיות תלותי כי התלותיות נוצרת דווקא במקומות שבהם התינוק חש חוסר ביטחון.