בתי מפחדת מהאזעקות

אורלי


היי, אני גרה באשדוד והילדה שלי בת שלוש היינו שבוע בבית בזמן האזעקות ואין לי ממד בהתחלה היינו נשארים בבית בין קירות ובהמשך יצאנו למדרגות כל פעם שהיה אזעקה הייתי מרימה כתינוקת בת שלושה חודשים ואומרת לילדה לקום ממה שעשתה, והיינו הולכים למקום הבטוח ברוגע והיא הייתה באה בלי להתייחס ובלי שאלות, אבל דברים בכל זאת מחלחלים.

היא שומעת חדשות למרות שהיא היא כל היום בפעילות צובעת מציירת ובכל זאת שומעת ומפנימה. וגם שומעים אצלנו את הכיפה ממש חזק אז זה ממש הרפליקה שנבהלים והשאלות התחילו אחרי שהכול נרגע ועדין כל רעש של אמבולנס או משאית. היא שואלת אם זה אזעקה או היינו פעם אחת בחוץ והיא אמרה לי אם יהיה אזעקה מה נעשה אז אמרתי לה שאימא תרים אותה ונלך לתוך בבניו והייתה שואלת על האזעקות אז אמרתי לה שהאנשים הרעים הלכו ואם יחזרו יש אזעקה שמודיעה לנו שצריך לצאת למדרגות ואימא ואבא תמיד איתה ואז בא הגשם והיא אמרה לי שהגשם שתף את האזעקות ואין טילונים אני לא יודעת מה לעשות איך לענות לה כדי שלא יהיה לה טראומה
באופן כללי אני מפחדת מדברים שמשאירים לילדים טראומות וזה דבר שמאוד משפיע על ההתנהלות שלהם

דני גיל

17-12-2012 01:20
היי אורלי,
מה שלומך?

הדבר הראשון שאת יכולה לעשות הוא לסגור לה את כל השאלות הפתוחות, בשפה שילדה בת 3 יכולה להבין. היא לא צריכה לשמוע ממך תיאורים מפורטים ואת לא צריכה גם להתאמץ להמציא סיפורים כי כשאת עושה את זה את עלולה להכניס פרטים מעוררי חרדה בלי להתכוון.

למשל, "האנשים הרעים הלכו" עשוי להישמע כאילו הם היו פה (פיזית) ואם הם היו והלכו הם יכולים גם לחזור ואם הם שהשמיעו את הרעשים המפחידים האלה כנראה שהאנשים הרעים דומים למפלצות והם יכולים לעשות כל מה שירצו.

מהי בכל זאת השפה הנכונה לילדה בת 3? קצר ולעניין. זה הרעיון:

אין יותר אזעקות!
למה אין יותר אזעקות?
כי נגמרה המלחמה!
היתה מלחמה - היו אזעקות
נגמרה המלחמה - אין אזעקות
היתה מלחמה - היה רעש ומלא בומים
נגמרה המלחמה - אין רעש ואין בומים

אלה המסרים שהיא צריכה לקבל ממך. כדי שזה יחלחל אני מציע לך לחשוב ממש בקול רם:

"איזה כיף שאין יותר אזעקות!!"
"איזה כיף שזה נגמר!"

ואם היא שואלת על הרעשים של האמבולנס או המשאית או כל דבר שמזכיר לה, את מנצלת את ההזדמנות כדי להראות לה כמה שאין יותר מקום לדאגה:

"..לא מה פתאום.. המלחמה נגמרה כבר". תחייכי ותגידי לה שהכל בסדר. תצביעי על המשאית ותגידי לה: "זו משאית!". תסבירי לה מה עושה המשאית, מה התפקיד שלה. כנ"ל אם זה אמבולנס או כל דבר אחר.

בהצלחה..