עייפות

עירית


הי דני,
בני בן 4.5 חודשים מתעורר מספר פעמים בלילה לינוק. פעם אחת הוא עושה הפסקה גדולה של 4-5 שעות עד 12-1 בלילה ואח"כ, מתעורר ב-4 וסופית ב 5:40. אני מותשת. עם בני הבכור בגיל 4 חודשים נתתי לו מוצץ בלילה ודי מהר הוא נגמל מהנקה בלילה, הבן הקטן שלי לא אוהב מוצץ, בהתחלה בכלל לא היה מוכן לקחת ועכשיו נרדם איתו. בלילה כשמתעורר הוא לא מוכן לקחת מוצץ ומתחיל לבכות ורוצה לינוק. מה לעשות כדי לגמול אותו מהנקה בלילה?

דני גיל

29-12-2013 12:00
היי עירית,
תכירי את אלה סניטקובסקי שהיא מדריכה להתפתחות תינוקות ונראה לי שהיא תוכל לעזור לנו בעניין הזה. עוד מעט או בהמשך היום היא תיכנס לכאן ותשיב לך.

אלה סניטקובסקי

29-12-2013 19:54
היי עירית,
כל התינוקות מתעוררים בלילה. ההבדל הוא בין תינוקות שיודעים להחזיר את עצמם לישון בכוחות עצמם לבין אלה שזקוקים להורים כדי לחזור ולהירדם מחדש. תינוק שנרדם בערב תוך כדי הנקה יזדקק להנקה כדי להירדם גם כשיתעורר במהלך הלילה. לפי מה שכתבת, בנך מתעורר בממוצע כל 4 שעות, שזה עדיין נשמע סביר לגיל שלו. כמו כן חסרים לי כמה פרטים. ראשית, חשוב לוודא שהתינוק אוכל מספיק במהלך היום. כל כמה שעות הוא יונק במשך היום וכמה זמן נמשכת היניקה? שימי לב למשך היניקה בלילה. אם היא נמשכת 10 דקות, סביר להניח שהוא באמת אוכל. אם התינוק יונק 2-3 דקות, הוא ככל הנראה לא רעב אלא תלוי בהנקה כדי להירדם.גם הקרבה לאם היא מניע פסיכולוגי להתעוררויות אלה. ההנקה היא לא רק אוכל, היא גם נחמה לתינוק. בתקופות מסוימות בחייו, התינוק זקוק ליותר רגעים עם אמא במהלך היום וגם במהלך הלילה. למשל, בתקופה של חזרת האם לעבודה, מטפלת חדשה, התינוק מתגעגע לאמא וזקוק ליותר רגעים איתה, שאותם הוא משלים לעיתים בלילה. אז קודם כל תוודאי שהוא אוכל מספיק במשך היום, לאחר מכן תלמדי אותו להירדם בכוחות עצמו, מאחר וסביר להניח שפיתח תלות בהנקה לצורך הירדמות. רצוי להתחיל בשלב ההשכבה בערב, מאחר והדרך בה התינוק יירדם בערב תשפיע על הדרך בה יחזור לישון כאשר יתעורר בלילה. ואיך עושים את זה? מנסים להימנע מהירדמות התינוק בעודו יונק או אוכל, כדי שההירדמות תהיה במיטה. בשלב הראשון הניקי את התינוק עד שהוא מנומנם ולא ישן לגמרי, והעבירי אותו למיטה עם מגע ,ליטוף, קול מונוטוני עד שיירדם. תהיי עקבית ואם עדיין תרצי לגמול אותו מהנקה, רצוי לבצע את הגמילה בהדרגתיות. קודם תגמלי אותו מהנקה הכי פחות משמעותית עבורו במשך הלילה ואחרי כמה ימים תורידי הנקה נוספת וכך הלאה. בכל מקרה של התלבטות לגבי כמות ההנקה ומשכה מומלץ שתתייעצי עם יועצת הנקה. שיהיה בהצלחה רבה ואם יש לך עוד שאלות, אשמח לענות.

עירית

05-01-2014 11:59
הי אלה,
בבוקר הוא אצל המטפלת, הוא אוכל כל 3-4 שעות 170-200 מ"ל. וכשהוא איתי הוא לפעמים יונק גם כל שעתיים ( לפעמים ממש קצת, כאילו רצה רק קצת לשתות). היניקה היא כ- 15-20 דק. בלילה אני שמה לב שהוא אוכל- כי הוא אוכל כ- 15 דק' ואני מרגישה שהוא יונק ולא משתמש בחזה כ"מוצץ". אז מה לעשות כשהוא מתעורר ב 12 בלילה? להרים? ללטף?

אלה סניטקובסקי

05-01-2014 13:24
היי עירית,
הבנתי מדברייך שהוא אכן רעב, כשהוא מתעורר בלילה. סביר להניח שהוא עדיין זקוק להנקות לילה האלו. אני רוצה להרגיע אותך שזה בסדר גמור מבחינת טווח הזמן שהוא קם כל 4 שעות. תהיי בטוחה שזה יעבור, הבן שלך יגדל ויצרוך פחות מנות אוכל בלילה. אני יודעת שאנחנו , האמהות, משווים מדי פעם בין הילדים וזה טבעי :-)אבל כפי שאת רואה כל ילד הוא אינדיוידואל בפני עצמו ואין מקום להשוואה. תמשיכי להרדים אותו עם מוצץ, זה יעזור לו להירדם. במשך השינה עדיף להוציא את המוצץ, הרבה פעמים תינוקות מוציאים את המוצץ בעצמם כשנרדמים וזה מצויין.
שיהיה בהצלחה רבה, אני כאן בשבילך לשאלות נוספות :-)

אלה סניטקובסקי
מלווה התפתחותית לתינוקות

עירית

04-02-2014 18:22
הי אלה,
התחלתי עם הגמילה והולך יחסית בסדר, הוא באמת כבר לא יונק בלילה, אך עדיין מתעורר. ב- 3 בלילה אני נותנת לו מוצץ והוא ממשיך לישון עד 4- 4:30 אבל אז הוא מתחיל להתעורר ממש לעיתים קרובות וזה מתיש אותי- אם אני אחזיק אותו על הידיים הוא ישן עד 6-6:30. מה אפשר לעשות שלא יתעורר ב 4- 4:3- אלא ישן עד 6? אני ממש ממש ממש מותשת

אלה סניטקבוסקי

05-02-2014 00:56
היי עירית,
ישנם מספר שיטות ללמד את התינוק להירדם בכוחות עצמו. כשהוא מתעורר בלילה ובוכה, אני ממליצה לך שתקחי אותו על הידיים להרגיעו וכשהוא יגיע ל"נמנום" העבירי אותו למיטתו ובעזרת טפיחות קלות על גבו או על ידי הנחת היד על בטנו/גבו וכמובן הוסיפי קול מונוטוני כמו שששששש. אם הוא מתעורר ולא בוכה, פשוט תניחי את היד על גבו/בטנו ותרדימי עם קול שששששש. תהיי עקבית, תהליך ההירדמות יכול לקחת כמה ימים.
בנוסף תוכלי להניח חיתול טטרא עם הריח שלך או חולצה שלך ,כדי שהוא ירגיש את הריח וזה ירגיע אותו ויקל על ההרדמות.
השתדלי לא להרדים אותו על ידי הנקה או בקבוק.
בהצלחה! אם תצטרכי את עזרתי- אני כאן :-)

עירית

05-02-2014 14:19
זה מה שאני עושה...:( והוא עדיין מתעורר הרבה מאד מ- 4:30 ןעד 6... היום נשברתי ולקחתי אותו למיטה איתי וחיבקתי אותו צמוד אלי וככה ישנו עד 6:15.

אלה סניטקובסקי

07-02-2014 00:22
היי עירית,
אני מבינה את הקושי שאת חווה, זה מאוד מתיש, במיוחד בשעות האלו של הבוקר. הכי חשוב שאת נמצאת שם בשבילו, כי תינוקות בגיל הזה לא מבינים שעכשיו שעת לילה ורוצים עדיין את אמא :-) חסר לי פרט קטן - כשהוא מתעורר ב4:30, באיזה שעה הוא אכל בפעם האחרונה לפני שנת הלילה? כשהוא בוכה ואת מרגיעה אותו עם מגע וקול הוא נרגע קצת או שהוא ממשיך לבכות באותה העוצמה? יש להניח שהוא רעב כבר בשעות הבוקר המוקדמות ואת יכולה לתת לו בקבוק, כדאי גם להיעזר בבן הזוג, משהו שיכול להקל עליך ולתת לך עוד קצת שינה רצופה.. את עושה הכל נכון, תתעזרי בסבלנות ותתני לעוד אנשים בבית לעזור לך בשעות הלילה. בהצלחה! אשמח לענות לשאלות נוספות.
אלה סניטקובסקי
מלווה התפתחותית לתינוקות