חשיבות גן בגילאים הצעירים

אורית


שלום דני,
רציתי לשמוע את דעתך על חשיבות הגן לילדים בגילאי שנתיים-שלוש. אנחנו מתלבטים ביחס לגן קרוב (שפחות מצא חן בעיננו) לגן רחוק שמאד התרשמנו ממנו שמחייב נסיעה בבוקר של חצי שעה בפקקים...
מדובר על ילד שיהיה בן 1.9 ש' בספטמבר ושעד היום נמצא איתי ועם אמא שלי (שאין מטפלת טובה ממנה).
תודה רבה!
אורית

דני גיל

30-04-2014 01:00
היי אורית,
חשוב שהילד יהיה בגן טוב וחשוב גם שההורים שלו יהיו נינוחים ומרוצים מהבוקר שלהם ומהחיים בכלל. תמיד טוב לשמור על האיזון הזה.

כשמכניסים ילד ראשון (הוא הבכור שלכם?) לראשונה לגן יש הרבה התרגשות שבאה תמיד עם רגישות יתר ל"בית" החדש של הילד. במעמד הזה הורים לא תמיד יודעים לדעתי להעריך נכון את מה שהם רואים ומגיעים לא פעם למסקנות שגויות באשר לגן זה או אחר.

מצד אחד, לכי תמיד עם האינטואיציות שלך. ומצד שני, קחי בחשבון שהמצב הזה הוא מצב מטעה ואת מוזמנת לתת יותר פרטים על ההתרשמות שלך משני הגנים.

השאלה שמסקרנת אותי: למה לבחור בין גן שאתם אוהבים (רחוק) לבין גן שאתם פחות אוהבים (קרוב)? אין גנים קרובים נוספים?

אורית

30-04-2014 12:27
תודה, דני. הוא אכן הבכור וגם היחיד בינתיים.
רשמנו אותו לגן שמאוד אהבנו. השבוע הודיעו לנו שהמיקום של הגן ישתנה והמיקום החדש מאלץ אותנו להסיע אותו לגן ולא לקחת ברגל. היות ויש לנו רק רכב אחד והדרך עמוסה מאד זה יוצר בעיה רצינית בבוקר.
מבחינת גנים אחרים - היות ו"התאהבתי" בגן, כל השאר לא עומדים בקריטריונים מבחינתי. אני מבינה שזה בעייתי.
מה לדעתך חשוב בגן, ומה המשמעות של גן לילדים בגילאים הללו? בעלי רואה בגן לגילאים האלו יותר "בייביסיטר", ובעיניו המיקום הוא קריטי. אני חושבת שגן הוא גורם מחנך עיקרי בגלל כמות השעות שהילדים שם, ולכן חשוב לי לראות מי ואיך מחנך את הילד שלי.

שוב תודה
אורית

דני גיל

02-05-2014 02:45
אל תתני לגן שהתאהבת בו למנוע ממך לראות את הטוב בגנים אחרים. אני בטוח שיש גנים מעולים נוספים במרחק הליכה מהבית שלכם. האם הגן הוא בייביסיטר או גורם מחנך? כל אלו הן מילים חסרות משמעות לדעתי:

אפשר שה"בייביסיטר" ייתן לילד שלנו את כל מה שהוא צריך ואפשר שלא. ו"הגורם המחנך"? יכול הרי להיות מחנך כל כך גרוע. כלומר, לא חשוב לענייננו מי "מחנך" את הילד אלא מי נמצא איתו.

איך נדע מי עתיד להיות "נמצא" עם הילדים שלנו? איך נכיר באמת את הגננת ואת צוות הגן? איך נדע לקבל את הרושם הנכון? אלו שאלות חשובות אבל לרוב אין להן תשובה חד משמעית, ובכל אופן, לא כזו שתמיד אפשר לשלוף מתוך הרושם הראשוני של ביקור בגן או שיחה עם הגננת. אז מה עושים? מסתכלים על השמש:

אם השמש זרחה אתמול בבוקר, ושלשום, ומאז שאנחנו זוכרים את עצמנו, סביר להניח שהיא תזרח גם מחר בבוקר. ואם הילדים בגן______ חווים טוב את הגן שלהם סביר להניח שגם הילד שלך ימצא בו עניין, הנאה ותחושת שייכות.

לדעתי, דברי עם הורי ילדים שנמצאים כבר בגן. הרי הם עצמם התמודדו בדיוק עם אותן השאלות כאשר חיפשו את הגן המתאים לילד שלהם והנה עכשיו יש להם את התשובות, הסובייקטיביות אמנם, אבל אחרי שיחה עם כמה מהם תוכלי לקבל לדעתי את הרושם שיסייע לך לקבל החלטה. בהצלחה!

אורית

02-05-2014 09:11
תודה!