התנהגות ילד בן 3 וחצי

שי


היי גיל ראשית מאחל לך חג סוכות שמח. ברצוני לבקש ממך מספר עצות לגבי בני בן 3.5 שעלה עכשיו לגן עירוני. אשתי ואני שמנו לב לשינוי קיצוני בהתנהגות שלו וזה מתבטא בדברים הבאים: בכל הזדמנות שיש מכה ודוחף את אחותו הקטנה (זה ממש מסוכן שחוטפת מכות בראש), לוקח לה כל הזמן את המוצץ ומסתתר, מקלל ולא מקשיב נהיה נודניק על דברים שאומרים לו לא, עושה דווקא וצוחק שכועסים עליו. היום היה מקרה קיצוני מאוד שהוא כעס על משהו איים לעשות עלינו פיפי ואף עשה פיפי באמצע הסלון בכוונה וצחק. רוצה לציין שהגננת מספרת שהוא ילד מקסים ומשתלב יפה וחברותי יש לו כבר חברים אבל אנחנו מרגישים שאבדנו כל שליטה עליו וזה רק הולך ומחמיר - חשוב לי לומר שאחרי שאנחנו כועסים עליו הוא בא להתחנף ולהתנצל,מבטיח שלא יעשה זאת שוב וכמובן שזה לשווא. איך מחזירים אותו למצב שיקשיב לנו ויחזור להיות ילד טוב? משהו נוסף גם עניין השינה הפך לפרוייקט כל לילה לוקח לו שעה וחצי להירדם וזאת אחרי שהוא יורד עשרות פעמים למיטה ואנחנו מחזירים אותו.
אשמח לעצותייך

דני גיל

12-10-2014 23:31
היי שי,
הקושי מובן וברור למה אתם כל כך כועסים עליו. לא הייתי רוצה למנוע מכם את הכעס הזה אבל כן לעזור לכם להשתמש בו בתבונה, כלומר, לתת לכעס הזה ביטוי מעשי ופחות אמוציונלי. אם למשל הוא דוחף את אחותו הקטנה קחו אותו לידכם ותושיבו אותו, אם זה קצת לחשוב על מה שעשה או אם קצת במטרה לאפשר לעצמכם רגעים של שקט. יהיה לו מעצבן, משעמם, הוא יכעס, וזה מצוין לענייננו. במצב החדש הוא לא מצליח להכעיס אתכם (כי אתם מעשיים) ואילו אתם הם אלה שמצליחים להכעיס אותו. הוא ירצה ללכת ואתם תחזיקו אותו. הוא יבכה ואתם תחבקו אותו. צמוד אליכם. ולאט לאט הוא ירגע וזה הזמן להזכיר לו קצר ולעניין (לא בנימה מתחשבנת) שיש דברים שלא עושים. חשוב שהוא יראה אתכם שמים לו גבולות בלי למצמץ ובלי "לפחד עליו".
מהצד השני שימו לב לעניין הבא: ילד קטן, בגיל 3 וחצי, נראה גדול ליד אחות הקטנה ממנו. אנחנו מצפים ממנו שיסתדר לבד ויהיה עצמאי, ולפעמים, בלי לשים לב אנחנו קצת מוציאים לו את החשק מלהיות ילד גדול, בוגר, משתף פעולה. "לא שווה לי" אומר לעצמו הילד ועושה את כל הדברים המעצבנים אשר מבטיחים לו את קבלת תשומת הלב שלנו. ואני אומר – בואו ניתן לו את הנוכחות שלנו עוד הרבה לפני שהוא מבקש אותה בדרכו הסמויה, ונהיה איתו כשהוא מתלבש, ומצחצח שיניים, שוטף ידיים, נרדם במיטה. ותהיה זו הבחירה שלנו ולא הדרישה שלו.
כך שמצד אחד גבולות ברורים ומצד שני ניהול נכון של תשומת הלב. אני לא מכיר אתכם כדי לדעת מה רלוונטי או מה חשוב ממה, אבל אלה הדברים ש"עלו" לי תוך כדי קריאת הדברים. בהצלחה!

שי

13-10-2014 23:29
תודה רבה דני