לא מוכן לשבת בעגלה

tamara


מה אני עושה עם הילד שלי בן שנה שלא מוכן לשבת בעגלה או באוטו. אחרי שאני מצליחה להושיב אותו הכל בסדר והוא אפילו נהנה אבל הוא תמיד מתנגד ומשתולל מיד כשאני מניחה אותו. תודה מראש.

דני גיל

19-07-2010 03:02
גיל שנה מסמל תקופת מעבר בשני מישורים: 1. מעבר מפסיבי לאקטיבי. 2. פרידה מן האם/ההורים.

1. מעבר מפסיבי לאקטיבי: התינוק הופך לפעוט שאוטוטו מתחיל ללכת, אולי כבר התחיל, הוא רוצה למצות את גודל הרגע ולפעמים זה לא מסתדר בתוך עגלה או חגורת בטיחות. אם נוסיף לכך את הטמפרמנט המולד של הילד שעשוי להיות תזזיתי במיוחד ממילא, הרי לנו הקושי ומיד נראה מה עושים איתו.

עם כל ההבנה לשלבי ההתפתחות של התינוק/הילד, אנחנו צריכים לפעמים שיישב בעגלה או באוטו, או שישכב כדי שנחליף לו חיתול. כאן חשוב שנדע להיות נחושים וברורים דווקא כאשר המדובר הוא בתינוק בן חצי שנה או שנה. הסמכות שלנו מתחילה במעשים הפשוטים ביותר ובגילאים הללו. אני מציע תמרה לקצר כמה שיותר את משך הזמן הזה שבו הוא מתנגד, לוותר על המילים ולעבור הלאה. הנה הנחת אותו עכשיו בעגלה והוא בצרחות אימים, את קושרת אותו תיק-תק כאשר כף ידך מונחת על חזהו כדי שלא יתרומם, את ניגשת לאחוז בידיות העגלה, מרימה קצת בשיפוע כדי שלא יתרומם, קצת מנערת אם צריך ו... קדימה.

חשוב כאמור לקצר עד כמה שאפשר במילים כיוון שהמילים עבור ילד בן שנה לרוב מתורגמות לבקשת אישור של ההורים. מבלי לשים לב לכך, הרבה פעמים הורים מבקשים אישורים מהילדים להחלטות שהם מחויבים לקבל, וזה מתחיל מהרגע שהתינוק נולד. הבעיה עם בקשות האישור, שהן מזמינות תגובות של התנגדות מצד הילד.

"עכשיו יותמי יישב ואמא תנהג" הוא דוגמה לבקשת אישור מהילד (נכון שלא התכוונו?).


2. פרידה מן האם: התינוק שהיה עד כה תלוי סימביוטית בהוריו, מגלה לפתע את עצמאותו וללא ספק נהנה מכך. עם זאת, התהליך מלווה בחרדות נטישה אופייניות לגיל ושמסבירות במשהו את הקושי שאת מתארת. לפעמים לא הישיבה בעגלה או באוטו אלא עצם הפרידה מן האם, היא שגורמת לתגובות הבכי והתנגדות. האם למשל קורה לך שהתינוק שלך בוכה כאשר את מניחה אותו להחלפת חיתול, אך נרגע מיד ברגע שאת מתחילה להחליף לו? אם כן, בואי נבדוק איך את יכולה להשתמש בכך. מה יקרה למשל אם תתחילי לסדר לו את הבגדים שעליו, באמת או בכאילו, מיד כאשר את מניחה אותו בעגלה? מה יקרה אם תנגבי לו עם מגבון את הכתמים בחולצה שישנם או שאינם?
המטרה לטשטש את ה'מעבר החד'. לאחר מכן הכל הופך להיות יותר קל.

tamara

20-07-2010 00:56
שתהיה לי בריא... הבנתי משהו חשוב. מבטיחה לעדכן.
תודה.

דני גיל

20-07-2010 01:58
תודה לך :) אשמח להתעדכן.

לימור

04-08-2010 14:39
שתהיה לי בריא גם, הרבה זמן שלא נכנסתי לפורום והנה אני פה שוב, ואני מוצאת שיש לך כאלה תשובות חכמות, טובות, וכל כך פשוטות ליישום.

Albertres

20-01-2017 02:32