בעיות שינה אצל פעוטה בת שנה וחצי

שני


שלום דני,
ביתי בת שנה וחצי, מעולם לא ישנה לילה שלם. עד גיל ארבעה חודשים הייתה ישנה בלילה לא יותר משעה רצופה ומתעוררת, בשל ריפלוקס חריף ורגישות לחלב שלא אובחנה בזמן. בתקופה זו הייתי עוברת איתה לילה לבן אחרי לילה לבן, כשבסופי שבוע בעלי היה מחליף אותי כדי שאוכל לנוח ולאסוף כוחות. מגיל ארבעה חודשים היה שיפור ניכר, הייתה מתעוררת רק פעמיים-שלוש בלילה, אוכלת בקבוק, לעתים נרדמת בקלות אך בדרך כלל לא. בגיל שמונה חודשים הייתה שוב הידרדרות (כנראה בגלל בקיעת שיניים אבל עד היום אנחנו לא יודעים מה בדיוק קרה). הייתה מתעוררת בצרחות זמן קצר אחרי שהייתה נרדמת בערב, לא מוכנה לחזור למיטה, בוכה בכי היסטרי. בנקודה זו התחלתי לישון איתה על מזרן בחדר הילדים. לאורך האביב והקיץ ישנו יחד, כשהיא מתעוררת פעמיים או שלוש בלילה לאכול בקבוק וחוזרת מיד לישון. ראוי אולי לציין בשלב זה שמאז ומתמיד הייתה מתעוררת מוקדם (בין חמש לחמש וחצי בבוקר) אך גם הולכת לישון מוקדם (שש וחצי שבע בערב). בשבועות האחרונים ניסינו בעלי ואני לשנות את מצב - ראשית, הפסקתי לישון איתה על המזרון ועברתי לישון במרחק כמה מטרים ממנה (בזמן האחרון אני ובעלי מתחלפים, פעם הוא ישן איתה ופעם אני).את זה היא מקבלת בסדר. שנית, ניסינו לגמול אותה מאכילת הבקבוק בלילה. תחילה צמצמנו בהדרגה את כמות האוכל בבקבוק, אך זה גרם לה להתעורר בתכיפות רבה יותר עד מצב של כל שעה. אחר כך ניסינו לתת לה לבכות מבלי לתת לה בקבוק. בכתה פעם אפילו שעה וחצי. בסוף נרדמת לזמן קצר מתעוררת שוב ומבקשת בקבוק. בימים האחרונים שוב הידרדרות - מתעוררת כל שעה ודורשת לאכול. כמו כן מתעוררת בארבע סופית. אני מותשת לחלוטין. לא ישנתי כבר שנה וחצי והעייפות הכרונית והאיומה הורסת כל אספקט בחיי (עבודה, זוגיות עם בעלי, לימודים). כמובן שאחרי לילה בו לא ישנתי כמעט אני קמה בלי כוח ובלי מצב רוח לשחק איתה, אני חסרת סבלנות אליה לעתים. זה מרגיש כמו עינוי מתמשך ואני לא רואה איך אנחנו יוצאים מהמצב הנורא הזה. כשהיא לא מקבלת בקבוק מיד הבכי שלה הופך להיסטרי מאוד. אשמח מאוד לשמוע עצות

דני גיל

31-01-2015 20:43
היי שני,
את כותבת שזה מרגיש כמו עינוי מתמשך וזה באמת "נשמע" ככה. לא כל כך הבנתי למה ניסיתם לגמול אותה מהבקבוק בלילה. לדעתי, גם באופן כללי אבל במיוחד במצב הזה כפי שאת מתארת, תנו לה להיות המומחית לפתרון בעיית השינה שלה, תנו לה לקבל את ההחלטות, תקשיבו לה: היא רוצה בקבוק? תנו לה בקבוק. היא יודעת מה היא צריכה. היא רוצה אותך לידה? תני לה אותך לידה. מתי שהיא רוצה וכמה שהיא רוצה. אני מציע שלא תנסו בחודשים הקרובים להתאים אותה להרגלי שינה מקובלים או כאלה שנחשבים "נכונים". הדבר הכי חשוב כרגע הוא להחזיר לה את הביטחון בחוויית השינה וזה אגב מה שגם יאפשר לכם להתאים אותה להרגלי הירדמות ושינה נכונים בשלבים מתקדמים יותר, נניח בעוד מספר חודשים. מוצץ וחיתול בד לא מרגיעים/מרדימים אותה?

שני

01-02-2015 19:17
היי דני,
תודה על התשובה. דבר לא מרגיע אותה מלבד בקבוק או נוכחותי הקרובה. ניסינו לגמול אותה מבקבוק בגלל אפיסת הכוחות בה שנינו נמצאים בעקבות המצב המתמשך, כאמור, יותר משנה וחצי, בו אין באפשרותי או באפשרות בעלי לישון יותר משלוש שעות רצופות (במקרה הטוב). כמו כן, היינו (בעלי ואני) שמחים לחזור לישון יחד. להערכתך מצב זה עשוי להיפתר מעצמו ברבות הזמן?

שני

02-02-2015 11:04
רק כדי לחדד את המצב - היא לא לוקחת "בקבוק" בלילה, אלא "בקבוקים". לפעמים כל שעה, לפעמים כל שעתיים ולפעמים במקרה הטוב כל שלוש או ארבע שעות.

דני גיל

03-02-2015 22:42
באמת נשמע נורא קשה. אין לי ספק שהזמן יטיב עם השינה שלה, ושלכם, אני גם מניח שאתם קרובים לבוקר הזה שבו תגלו שהיא ישנה לילה שלם והלילה הזה אכן יהיה זה שיבשר על שינוי.

הזכרת את עניין הרגישות לחלב ואם כך אני מניח שרופא המשפחה מודע לבעיית השינה. אם לא אז חשוב שתפנו לשתף ולהתייעץ. פרקטית אני באמת חושב שהכי נכון לכם בשלב זה לתת לה מקסימום בחירה לגבי אופן השינה, ובמקביל הייתי גם מנסה להכיר לה את עזרי השינה המוכרים כמו מוצץ וחיתול בד. את ההיכרות עם המוצץ והחיתול מוטב שתתחילו ברגעי המנוחה שלה שבמהלך היום ולא בשעות הקשות של הלילה.