הילדה מתעבת את בת דודתה הצעירה, מה עושים?

ד


הי דני, מה נשמע? אשמח לשמוע חוות דעתך בעניין שמעיב על הדינמיקה המשפחתית שלנו סביב שולחן הארוחה אצל הסבתא(מפגשים המתקיימים בתדירות די גבוהה). בתי בת 6 מתייחסת בצורה לא יפה לבת דודתה בת ה-3. בתי מסרבת בכל תוקף לשבת לידה בטענה שהיא אוכלת מגעיל, אומרת שהיא לא אוהבת אותה ולא מעוניינת לשחק איתה ודוחה את כל ניסיונותיה של הבת דודה להתקרב אליה. יודגש שעם רוב בני הדודים הצעירים בתי בקשר מצויין והיא חברה מאוד טובה של בת דודה אחרת(מתארחות אחת אצל השניה וכו'). חשוב לציין שהבת דודה הזו היא בבת עינה של הסבתא שמכרכרת סביבה ללא הרף ולדעתי, יתכן שהדבר נובע מכך. העניין הוא שגיסיי וחמיי נעלבים מכך מאוד. אני חייבת להודות שהדבר נראה לי די טבעי ואיני חושבת שצריך להתערב במיוחד. כמובן שאני מעירה לבתי, כשמדובר בהתנהגות פוגענית כלפי אחרים במיוחד כלפי בני משפחה צעירים, אבל האם זה הזמן לחנך הילדה להתנהג בצורה קורקטית? מה דעתך?

דני גיל

20-07-2010 02:46
אם אפשר לתפוס שיחה עם הסבתא ולהסביר לה מה אתם חושבים אז כמובן שזה טוב אבל אני מניח שניסיתם. העובדה שגיסך וחמך נעלבים מכך בעצמם מחזקת את הסבירות שיש לבתך בת השש סיבות טובות לתעב את בת דודתה הכובשת.

בכל אופן, וזה באמת לא משנה מה מייצר את הרגש השלילי, המסר הברור שתעבירי לבתך בהחלט עשוי גם להפר את המתיחות וגם למתן את הרגשות השליליים כלפי בת השלש. מהו המסר לבתך בת השש?
מותר לך לא לאהוב את בת-דודתך, אסור לך לפגוע בה בשום צורה שהיא.

אני רוצה ברשותך להפנות את תשומת לבך למשפט:
"בתי מסרבת בכל תוקף לשבת לידה בטענה שהיא אוכלת מגעיל"
ובכן:
"מסרבת בכל תוקף" - לגיטימי לחלוטין. ונשאלת השאלה, למה מלכתחילה הן יושבות זו בצמוד לזו? למה היא צריכה לסרב? למה בכל תוקף?

"... בטענה שהיא אוכלת מגעיל" - לא לגיטימי. בהנחה שהיא אומרת את הדברים בקול רם ובנוכחות בת השלש אז זה בדיוק המקום להבהיר לה את מה שלא מקובל עלייך; אני אמא שלך וזה לגיטימי לחלוטין מבחינתי שתבחרי את מי לאהוב ואת מי לא לאהוב ואני סומכת עלייך לגמרי בעניין הזה. מה שכן, אני לא מסכימה שתפגעי בה.
לגיטימי להתרחק, לא לגיטימי להרחיק. וכמה שהמסר הזה חשוב לחיים. מה דעתך?

ד'

23-07-2010 22:56
וואו! לא חשבתי על זה. עזרת לנו מאוד ונתת לנו חומר למחשבה. תודה רבה.

דני גיל

24-07-2010 01:40
שמח לשמוע :) תודה לכם ובהצלחה..