אמא אני שונא אותך

איזבלה


הילד המתוק שלי בן חמש וחצי. בתקופה האחרונה כל פעם שהוא לא מקבל מה שהוא רוצה הוא צועק "אני שונא אותך" אתמול זה היה כי נגמרו הקציצות בצהרים. בהתחלה הגבתי באסרטיביות, אח"כ בנועם כאשר נרגע הסברתי לו שלא אומרים שונא לבני משפחה. כשראיתי שזה השיג פעולה הפוכה קרי משתמש בזה יותר התחלתי להתעלם כמו נוצרייה טובה ע"מ להכחיד את התנהגות. אני חושבת שהוא משתמש ב"שונא" כי אני מרעיפה עליו אהבה והוא הבין בדרכו הרגישה והחכמה שיפריע לי שהוא אומר "שונא" אני מניחה שהתנהגותו מעידה על רצון לשלוט בסיטואציה או קושי לשאת תסכול ולכן 2 שאלות האחת - איך מכחידים את ההתנהגות והשנייה איך עונים על הצורך ??? תודה.

דני גיל

18-02-2015 17:00
היי איזבלה,
הוא אומר "אני שונא אותך" כי הוא רואה שזה מפעיל משהו אצלך והוא רוצה להפעיל את המשהו הזה. ההתעלמות נכונה כעקרון אלא שהרבה פעמים במקרים כאלה ההתעלמות לא טבעית ולא אמינה בעיניי הילדים. לא קונים את זה. אם תחליפי את ההתעלמות בתגובה נכונה לסיטואציה זה מאוד יכול לעזור. מהי התגובה הנכונה לסיטואציה?

כל תגובה שמתייחסת לנאמר אבל לא נסחפת אחרי הדרמה של מהות האמירה. אפילו לוקחת את זה למקום אחר: מחויך, הומוריסטי, לא מתרגש. למשל:

הוא אומר לך "אני שונא אותך" ואת נעמדת מול הראי ואומרת לעצמך/לו:

"אני כזאת מקסימה!! איך אתה יכול להגיד לי כזה דבר? :)"
או
"אני כל כך אוהבת אותך. לא יכול להיות שאתה לא אוהב אותי"
או
"באיזו אמא היית מחליף אותי?"
"מממ... לדעתי אני יותר חמודה ממנה"

אם הוא ממשיך באמירות מהסוג הזה אני מציע שלא תנסי לעצור אותן באסרטיביות (כי אין לך שם יכולת אכיפה) אבל כן תמצאי לכם את הזמן המתאים לשיחה שבה תעדכני אותו ברגשותייך, שזה עצוב ולא נעים לך וכו'. ואם גם זה לא יעזור את מוזמנת לחזור אליי ונחשוב על דרכים נוספות.