ילד מציק ומארגן חרם

קרן


הבן שלי בן 7.5, סיים כתה א. מאז ומתמיד הוא היה ילד חברותי ודומיננטי.
בשבועות האחרונים נודע לנו מכמה הורים שהבן שלנו מציק לילדים אחרים ולאחרונה אפילו יוזם חרם עליהם, בכל פעם על ילד אחר, בהנהגה שלו או ביחד עם עוד חבר טוב (שהוא חבר ממש טוב שלו מאז שהיו בני 3).
לעומת זאת בבית הוא משדר לנו דברים שונים לגמרי, אומר כל הזמן שאין לו חברים ושאפילו החברים שיש לו הם לא באמת חברים שלו ולא באמת אוהבים אותו ורוצים להיות חברים שלו, חושש ללכת לקייטנה כי הילדים שם לא יאהבו אותו ולא ירצו להיות חברים שלו וכו'.
כששמענו לראשונה על ההתנהגות שלו מהורים אחרים ניסינו לדבר איתו על זה, הוא אמר שהילד הספציפי ההוא הציק לו ולכן הוא הציק לו בחזרה. הסברנו לו שלא צריך להגיב ככה, שיפנה למורה או אלינו ולא יציק בחזרה.
עכשיו זה כבר התדרדר למצב שבו הוא מנהיג חרם על ילד אחר, ואנחנו לא יודעים מה לעשות. ניסינו לדבר איתו, לא נראה לנו שהוא מבין בכלל מה הוא עושה ומה ההשלכות של ההתנהגות שלו.
אנחנו חוששים שמשהו עובר עליו, אולי הוא מפחד על המעמד החברתי שלו ועושה דברים כאלה כדי לבסס את המעמד שלו? אולי הוא מרגיש שהוא מאבד את החבר הטוב שלו (כי הצטרף אליהם השנה ילד חדש שמאד התחבר עם החבר הטוב שלו) ועושה דברים כאלה כדי לרכוש את אהדתו שוב?
אנחנו אובדי עצות, נשמח מאד לשמוע עצות איך אפשר להבין מה גורם לו להתנהג ככה, ואיך אפשר להפסיק את ההתנהגות הזו (שלא רק שהיא כל כך פוגעת בילדים אחרים, גם ברור לנו שהיא תפגע בו פי כמה וכמה). תודה.

דני גיל

05-07-2015 23:13
היי קרן,
בדרך כלל השאלה מגיעה מהצד השני - הורי הילד המוחרם - אז קודם כל תודה על השאלה. ככה: אין סתירה בין המזימות שלו בביה"ס לבין הדיווחים שלו בבית על כך שאין לו חברים. ילדים שעסוקים בחרמות הם ילדים שמתקשים חברתית גם אם לרגעים נדמה שאין להם שום בעיה עם זה, שכן הם הדומיננטיים.

אתם כהורים צריכים להרים את התמרור. להתייחס לזה בחומרה - אפס סובלנות. חשוב שהוא יראה אתכם מתייחסים ליוזמות מהסוג הזה במידת החומרה השמורה לפחות לאלימות. יש סוגים של אלימות ובריונות חברתית שנמצאים משום מה ומזווית ראייתם של הילדים על הגבול האפור: חרם, נידוי, מעללי וואטסאפ מוכרים. עלינו ההורים למחוק את האפור הזה ולשים גבולות ברורים. לכן התגובה הנחושה שלכם כל כך חשובה פה.

המסר שחשוב שתעבירו לו: אתה לא עושה את זה! למה אתה לא עושה את זה? ובכן - לא בגלל המחיר שאתה עשוי לשלם על כך (אל תזכירו את זה בכלל) אלא בגלל המחיר שהזולת בטוח ישלם על כך. אנחנו לא פוגעים בבני אדם, גם שהם לא לטעמנו.

במקביל חשוב לטפח ערוץ תקשורת פתוח שבו הוא יכול להרגיש בטוח לשתף אתכם בכל מה שעובר עליו. בשיחות הללו חשוב שתתעניינו בלי לנסות לפתור לו את הבעיות, יותר תקשיבו ופחות תשמיעו. בחודש האחרון עלו לא מעט נושאים דומים בפורום ותוכלי ללמוד מהתשובות שלי כיצד לנהל שיחה מהסוג הזה.