מריבות בין אחים

נטלי


שלום אני אמא בת 30 ל3 ילדים הגדולה בת 5 השני בן שנתיים וחצי ותינוקת בת 1. אני רוב זמן עם הילדים בעלי עובד כל השבוע עד שמונה תשע בערב. הילדים שלי הגדולה והאמצעי רבים על כל דבר קטן!!! אני מבינה שזה נובע מתחרות זה מאד בולט מי יעשה קודם/ראשון/יותר טוב וגם מריבות על תשומת לב את מי אמא אוהבת יותר ואיך אמא מגיבה לכל אחד עושים השוואות וגם מריבות על זה שלי וזה שלך וגם הצקות למיניהן במהלך היום בקיצור רבים מכל דבר.... יש רגעים שהם חברים אוהבים צוחקים אבל כמו שאמרתי ״רגעים״ מחוץ לבית אני פחות מרגישה את הלחץ הזה נגיד בגן שעשועים או בקניון ... מה הטיפים שיש לכם לטיפול בבעיה? אני יודעת שכולם אומרים ״לא להתערב״ אבל זה בלתי אפשרי כי ביניהם אין משא ומתן דו שיח אלא ישר הם מחטיפים מכות ואז בכי צעקות והם באים אליי בוכים! פשוט מתיש להיות איתם בבית לא קל בכלל... הבת שלי הגדולה מאד חברותית חולקת נדיבה שמחה ופעלתנית מאד בלי המון סבלנות וגם נוטה לבכות מהר קושי גם בגבולות נדמה לי גם שמאד רגישה ובשל כך נוטה מאד לקנא ואחיה הקטן מאד אהוב חכם מאד פיקח שומר על הדברים שלו לעצמו קשה לו לחלוק
מה עושים איך גורמים להם פחות לריב? יותר להסתדר ביניהם? שיהיו חברים טובים ואוהבים? אבל קודם כל אם כבר רבים אז בלי מכות ובכי חסר אונים? שידעו לריב בוויכוח משא ומתן דיבור משהו.... במקום לפתור את זה בלחטוף אחד לשני ולהרביץ

דני גיל

11-08-2015 02:33
היי נטלי,
ההתערבות במריבות הילדים לא יעילה כאשר את פועלת כשוטרת, שופטת, "תופסת צד", מגשרת וכו'. והיא עשויה להתגלות כיעילה במיוחד כאשר את תוחמת את תפקידך למי שקובעת את הכללים בבית ואחראית על אכיפתם. מאחר ומבין הכללים בבית אנחנו לא צועקים ולא נוהגים באלימות אז את מונעת מהם להמשיך בשלהם כאשר הם עוברים על הכללים. דוגמה:
הגדולה והאמצעי רבים, את ניגשת אליהם ויוצרת הפרדת כוחות. את מתיישבת בין שניהם ומבהירה להם שלכך את לא מוכנה. הם מצדם יזמינו אותך להתערב:
"אבל אמא היא פיזרה את כל החלקים", וכדומה, אבל את לא נכנסת לזה אלא רק מציגה בפניהם את האפשרויות:

אפשר ליהנות יחד ואפשר לחוד - הבחירה שלכם. תחילה הם יבחרו באופציה השניה. אמנם לא במודע. אבל כאשר הם יראו אותך נחושה להפריד כוחות, להפסיק משחק באמצע, לקחת את האייפד נניח כאשר הם רבים עליו, הם יבינו בקצב שלהם שהם הבוחרים ודווקא לא באופציה העדיפה מבחינתם. ככה את פועלת בזמן אמת. ולא בזמן אמת, כאשר את פנויה לשיחה רגועה עם הילדים, ביחד ולחוד, כדאי כמובן לשוחח איתם על כך:

מה אנחנו מרוויחים ומה אנחנו מפסידים כאשר אנחנו מגיבים כך או אחרת? איך באמת קובעים מי ראשון, מי מקבל מה, מי לפני מי? מה כדאי לעשות כדי שמחר יהיה יותר טוב מהיום? כמובן כל ילד בהתאם לגילו.

אגב המצגת "אמנון ותמר" בעמוד המצגות טובה לענייננו ונראה לי שכדאי לצפות אתם, בהתחלה עם כל ילד בנפרד ואחר כך יחד. בהצלחה.