שינה לא טובה ביום שמשפיעה על הלילה

מורן (אמא לתינוק בן 7 חודשים)


שלום רב,
בני בן ה-7 חודשים ישן עד כה מאד טוב ביום ובלילה. הוא היה קשם ב 7 בבוקר, חוזר לשנת בוקר ב 9:30 עד 11:30 וישן צהריים ב 14:00 עד 16:00 והולך לישון בלילה בשעה 20:00. פשוט נפלא!
אבל, כבר למעלה משבועיים שחלה תפנית, ואנחנו לא יודעים מה לעשות איתה. הוא התחיל לישון לא יותר מ 40 דקות בבוקר, ולא יותר מ 30 דקות בצהריים. הוא קם בצרחות (כאילו הוא עדיין רוצה לישון) אבל ניסיונות חוזרים להרדמה לא עוזרים.
אני מרדימה אותו במיטה, והוא יודע לישון לבד יפה מאד (לרוב לוקח לו להירדם בערך 15-20 דקות, שבמהלכן הוא במיטה וקצת מתקשקש עם עצמו עד שהוא נרדם. הוא ישן עם "שמיכי"). ולאחרונה הוא התחיל להתעורר ב 11 בלילה בצרחות (כאילו היה לו חלום רע) וחוזר לישון אחרי ליטוף, והתחיל להתעורר בבוקר ב-6 (להבדיל מ 7 כמו בעבר). הוא קם בבוקר מחוייך וצוחק, נראה עירני וחיוני. אני לפעמים מנסה להרדים בחזרה (פשוט להיכנס לחדר ולהגיד לו "תחזור לישון" או לשים לו מוצץ בפה, למרות שהוא לא כל כך קשור למוצצים..).

לגבי השינה במהלך היום, ניסיתי כ-20 דקות לאחר שהוא נרדם, להיכנס לחדר וללטף טיפה כדי שיצא ממעגל שינה אחד ויכנס למעגל שינה נוסף, ואני נוגעת בו קלות והיא טיפה טיפה זז (ועדיין ישן) אבל כעבור 10-20 דקות (כלומר 30-40 דקות מתחילת השינה) הוא מתעורר בצרחות. כאילו לכאורה הוא עדיין באותו מחזור שינה ראשון, למרות המגע ולמרות התזוזה שלו.
יש סיכוי לעצה? אני מניחה שאם השינה בבוקר/צהריים תסדר, אז גם שנת הלילה תסדר לבד.

דני גיל

21-08-2015 22:12
היי מורן,
אם להתבונן בתמונת המצב העכשווית שאת מתארת אז אני לא רואה שום דבר חריג. היכן בכל זאת הבעיה? המתוק שלך "עבד" עלייך. נתן לך שבעה חודשים לחשוב שיש אמת מאחורי הביטוי "לישון כמו תינוק" ושמה שהיה הוא שיהיה ו... הנה עכשיו את צריכה לחשב מסלול מחדש.

ההצעה שלי - אם הוא ישן במיטה כזאת על גלגלים אז לנצל את הגלגלים. כשהוא מתעורר במהלך היום תסיעי קצת את המיטה בצורה רגועה וטבעית (לא מונוטונית ולא "אחורה-קדימה"). תבדקי אם עוזר לו לשמוע את הקול שלך (למשל אם את משוחחת בטלפון או כאילו משוחחת בטלפון) ובנוסף תבדקי אם חיתול בד רך ונעים עוזר לו לחזור לשינה. את אומרת שהתפנית החלה לפני כשבועיים. יכול להיות שחם לו?

מורן

23-08-2015 11:09
הי דני,
ראשית תודה רבה על התגובה המהירה והמפורטת.
החשש שלי הוא שמבחינה בריאותית-התפתחותית תינוק בגילו (7 חודשים) צריך לישון 14 שעות, מה שבאמת בעבר הוא ישן. כיום הוא ישן 10 שעות בלילה ו 20+30 דקות ביום, כלומר סך של 11 שעות ביממה. מה גם שהוא מתעורר במהלך היום, ההתעוררות היא בבכי זועק, לכאורה נדמה שהוא רוצה לחזור לישון ולא יודע איך. מאחר והוא נרדם במיטה לבד, אז אני גם לא יודעת איך לעזור לו להמשיך לישון... המיטה אכן על גלגלים, אני אנסה את שיטתך (למרות שאני לא רוצה לגרום תלות של נענוע מיטה להירדמות עתידית, אבל לפעם-פעמיים אני מניחה שלא תהיינה השלכות). בחדר שלו יש בקרת אקלים תמידית, והטמפרטורה תמיד נמצאת על 23 מעלות, גם בחורף וגם בקיץ.
תודה,
מורג.

דני גיל

23-08-2015 15:41
מסכים איתך. גם לדעתי הבכי הזועק הוא תוצאה של הרצון והצורך שלו לחזור לישון. ולכן הייתי מנסה לתפוס את הרגע הזה שבו הוא מראה סימנים ראשונים של התעוררות כדי לסייע לו להישאר במצב שינה. זה קל יותר כאשר הוא רגיל להירדם עם עזרים חיצוניים כמו מוצץ וחיתול בד ואז ברגע ההתעוררות את נעזרת בהם. לגבי תזוזת המיטה שימי לב שאני לא מדבר על נענוע המיטה אלא על התערבות שמספקת לו תחושת נוכחות הורית. למשל, מוזמנת לנסות, בפעם הבאה שהוא מתעורר תראי מה קורה כאשר את מעבירה/מסיעה את המיטה מהחדר שלו לסלון. ואם צריך אז גם בחזרה לחדר.