קריזות של ילד בן חמש

ענבל


שלום דני, יש לי ילד בן חמש שבאופן כללי אני מרגישה שאנחנו מסתדרים די טוב. הבעיה היא שלעיתים כאשר הוא אינו מקבל את מה שהוא רוצה, הוא נכנס לקריזה ומשתולל וקשה לי מאוד לעצור אותו. הוא צורח ומנסה להרביץ לי למרות שאני מסבירה לו תמיד למה אני מונעת ממנו לעשות את מה שהוא כל-כך רוצה. בשבת למשל היינו אצל קרובי משפחה והוא שיחק בכדור מנגן כזה שעושה רעש נורא חזק ובאיזשהו שלב ביקשתי שיפסיק כי התינוקת שלהם נרדמה בעגלה בחדר סמוך וברגע שלקחתי ממנו את הכדור הוא התהפך לי לגמרי ויצא מכלל שליטה. אני חייבת לציין שזה לא יומיומי אבל אחת לשבוע בערך הוא מפתיע אותי עם ההתקפות זעם האלה וזה לא ברור לי וקשה לי לקבל את זה.

ענבל

11-08-2010 01:27
ורק להוסיף שיש לי ילד נוסף בן שנה ושלושה חודשים ואני מרגישה בעיקר לאחרונה הרבה קנאה מצידו של הגדול.

דני גיל

11-08-2010 15:41
הי ענבל,
את כותבת שקשה לך לקבל את זה אבל ענבל, את לא אמורה לקבל את זה! התפקיד שלך הוא לא לקבל את זה! ואני בכוונה תופס אותך במילים.
אחת הסיבות לכך שהגישה המתירנית, המבינה והמכילה הפכה ללעג, לתמימה, למנותקת מהמציאות, היא חוסר היכולת שלנו כהורים להציב גבולות באופן ברור, לסמן קו שאותו אסור לעבור.
אני לא רואה סתירה בין השניים ויתרה מכך, הדרך היחידה לבנות יחסי אמון היא ע"י הצבה ושמירה על גבולות. העניין הוא שהורים היום מודעים לחשיבות של להבין את הילד ולכבד את זכויותיו וכאן אנחנו מתחילים להתבלבל.

כי זה לא יתכן ענבל שילד ירביץ לאמא שלו! מותר לך להיות לא מרוצה, מותר לך לקנא באחיך הצעיר, אבל אסור להתקיף אותי כי אני אמא שלך ולא שק חבטות.
אם הכעס והתסכול גורמים לך להתקיף אותי, אם בצעקות ולפעמים אפילו אם ביללות – תתרחק ממני כי אני לא מוכנה לשמוע את זה. אם 'ההצגה' כבר בתחילתה מסמנת לך שלפנייך הצגה שאינה נגמרת, אני מציע מיד להפוך את ה'תפקידים', מעתה הוא הקורבן ולא את, את מלכתחילה לא הולכת על קצות האצבעות ומרגע זה את כבר לא נחמדה יותר, את פונה אליו בהוראות ולא בבקשות, את מבהירה לו את המסר שילד רע מקבל אמא רעה. המשוואה צריכה להיות ברורה לו: "ילד רע = אמא רעה". עכשיו תבחר.
אם תנהגי כך, ובהנחה שאת לא אמא אטומה לצרכיו של הילד, סביר להניח שהתגובה הנחושה שלך תרגיע אותו ולא אתפלא גם אם מהר מאוד הילד יבחר לחזור בו ולבקש את סליחתך.

לעומת זאת, אמירה לא ברורה בתגובה להתנהגותו הבלתי מתקבלת, תאלץ אותך לנקוט ביד קשה בהמשך, אם תרצי או לא, ומהר מאוד תמצאי שלגדל ילדים זה כמו לכבות שרפות.

לא פעם יצא לי לראות אמא שאומרת לבן שלה שזה לא נעים לה לאחר שזה העיז לשאוג עליה שלא לומר להרביץ לה, הורים שהילדים יורקים עליהם וההורים מצידם מספרים לעצמם שזה גשם. אלא שהתגובה להתנהגות אלימה חייבת להיות אותנטית וברורה, המסר לילד – כאן עברת קו אדום, חצית גבול שאסור לחצות, מכאן אינני עוברת לסדר היום.

נטע

11-08-2010 23:27
הי ענבל, קראתי את מה שכתבת ואני חייבת לומר לך שאני מכירה את הבעיה מקרוב ועברתי חתיכת תהליך בעניין הזה עם שלושת ילדיי שהיו אז בני 8 (תאומים) ובת 6 ואחרי כל התהליך הזה אני מציעה לך לקרוא טוב את התשובה של דני. אני נעזרתי אז במכון אדלר ואני חייבת לומר לך שברגע שתביני קודם כל עם עצמך שאת לא מוכנה שהדברים האלה יקרו יותר אז הם לא יקרו. גם אצלי זה התחיל במינונים של אחת לשבוע אבל זה התגבר עם הזמן וכשהילדים גדולים זה כבר יותר קשה לשנות. לא שעכשיו הכל דבש ואין בעיות אבל אני הרבה יותר בשליטה.

ענבל

12-08-2010 00:12
תודה לכם. בהחלט אקח לתשומת ליבי.

אוסנת הראל

12-08-2010 00:50
אז זה אומר שאני צריכה להיות אמא רעה עם הבת שלי כאשר היא מתנהגת כך? ונקוט בה ביד קשה?

דני גיל

12-08-2010 01:20
בהצלחה ענבל ותודה לך נטע על ההערה החשובה.

שלום לך אסנת, אני מציע שלא תיקחי מהכתוב שתי מילים בלבד. החשוב הוא להבין שכאשר הילד שלך מרים עלייך יד או צורח עלייך, חשוב שיידע שהוא הראשון להפסיד מכך ובתשובתי לענבל תיארתי איך ההפסד הזה נראה. אני לא יודע למה את מתכוונת בנקיטת יד קשה ולכן לא אוכל להמליץ על כך.

אוסנת הראל

12-08-2010 12:09
אומרים שאסור להגיל לילד שהוא ילד רע.

ואם היא ילדה רעה משמע גם אני צריכה להיות רעה אליה?

דני גיל

12-08-2010 16:55
זאת לא הכוונה אסנת. לדעתי הכי טוב שתשלחי לי מייל ואחזור אלייך (הכתובת כאן למטה).