פעוט בן שנתיים וחצי מתנהג בצורה לא מובנת בנוכחות אבא

דניאלה


בני בן שנתיים וחצי. לפני חצי שנה נולדה לנו בת. רב היום כאשר הוא לא בגן הוא איתי (באוג׳-ספט׳ הוא ואחותו היו איתי בבית) ואת אבא, שעובד עד מאוחר, הוא רואה בבוקר ובסופי שבוע. מאז נולדה הילדה אני משתדלת להרעיף עליו תשומת לב ואהבה ואני לא חשה שהוא מרגיש קנאה כלפיה. אבא מרעיף עליו הרבה אהבה ומתייחס אליו יותר מלאחותו. סדר היום מתנהל טוב ובסופו מקלחת ולמיטה, אני יושבת לידו עד שירדם, אבל בסהכ הכל עובר רגוע והוא דיי ממושמע רב היום. הבעיה שמטרידה אותי היא שבנוכחות אביו (אם חזר מוקדם או בסופי שבוע) הוא מפתח התנהגות קריזיונרית ולא הגיונית. דוגמא: הלבשתי אותו אוברול וחולצה לבנה עברו 10 דקות (ולא מייד שאולי הבגד לא נח) התעקש שאוריד וכאשר הלבשתי לו משהוא אחר,חולצה ומכנס, הוא התעקש שאחזיר את החולצה לבנה וכאשר החזרתי אותה הוא בקש שוב את החולצה השניה ובקיצור מצבים שהוא נכנס ללופ ולא ניתן לרצות אותו. לעיתים נראה לי שהוא מחפש סיבה ואפילו קלושה רק כדי להצדיק התנהגות של בכי הסטרי וסערת רגשות. זה קורה רב הזמן בנוכחות אביו. יש לציין שאבא הרבה יותר רך ופחות קשוח ולא יודע לשים אותו במקום ולהיות נחוש ואסרטיבי מול הילד. זה האופי של האבא ולא נראה לי שאוכל לשנות אותו. חשוב לציין שההתנהגות הזו הייתה קיימת טרם נולדה אחותו הקטנה. מה עושים כדי לשנות את זה? זה מותיר אותנו מותשים ומעכיר את האוירה המשפחתית.

דני גיל

15-10-2018 22:01
היי דניאלה,
תשומת לב שלילית היא מצב בו הילד מרוויח יחס בזכות התנהגות לא רצויה. לענייננו זה, אבא "רך ופחות קשוח" כפי שאת כותבת, גם פחות נמצא בבית, עשוי להביא לכך שהילד ילמד כיצד לקבל ממנו מקסימום תשומת לב בדרך שהיא לא נוחה לכם ולא טובה לו אבל היא ודאית. כלומר הילד יודע - אם אעשה א,ב,ג - אקבל מקסימום אבא. ואני צריך מקסימום אבא - ממילא הוא לא נמצא כאן הרבה. אסביר:

כאשר הוא בוחר חולצה אחת ואז מבקש אחרת ואז מתחרט ואז שוב משנה את החלטתו, וכאשר הוא לא פוגש תגובה אסרטיבית ששמה לזה גבול, וכאשר במקום התגובה האסרטיבית הוא רואה שמנסים וממש מתאמצים לרצות אותו (אתה רוצה אולי את החולצה הזאת? אתה רוצה שאבא יביא לך? אתה רוצה שאמא תלביש לך?), ולנחם אותו, ולשכנע אותו, אלה המקומות בהם הוא מקבל המון תשומת לב. נכון שתשומת הלב הזאת לא בהכרח נעימה, כפי שאת כותבת היא מעכירה את האווירה המשפחתית, אבל תשומת לב שלילית היא "ממתק" ממכר, וכל עוד היא זמינה לילד הילד ייקח ממנה. כמה שהוא רק יכול. להבנת הנושא החשוב הזה מציע לכם את המאמר "תשומת לב שלילית" בעמוד המאמרים כאשר ההצעה המעשית שלי לכם להציב על גבולות באופן נחוש. אם לאבא זה פחות מוכר וטבעי אז:

1. להתאמן על זה.
2. לאפשר לך להוביל ולגבות אותך מול הילד.
3. להימנע מתגובות מרצות, מנחמות, משכנעות.