איך ומה להגיד לילד?

יעל


דני שלום
רציתי בבקשה לדעת מדוע המילה עונש איננה אפקטיבית או לא נכונה? הרי אם הילד עושה מעשה שהוא לא אמור לעשות או לא מקשיב לי כהורה,אז עונש מלמד אותו לקח לדוגמא:לא לתת לו משחקים שהוא רוצה או לקחת אותו לאן שהוא רוצה (מקום כיפי) בגלל התנהגות לא נכונה מצידו.למה עונש זו מילה או התנהגות לא נכונה מצידי? שאלה נוספת שיש לי:כשילדי הן הארבע מתנהג ומשתולל אני אומרת לו שאני לא אתן לו אחכ את המשחקים שהוא אוהב לשחק איתם,אבל זה כאילו לא מעניין אותו והוא ממשיך בהשתוללות שלו מה שמוביל אותי לצעוק עליו (שגם לא ממש עוזר) ולמאבק ומלחמה ארוכה ומתישה . איך אני כן אמורה להתנהג ולמנוע את המצב הזה?
תודה

דני גיל

24-11-2018 15:48
היי יעל,
זה לא שהמילה לא אפקטיבית זה העונש שלא אפקטיבי. וגם, לא תמיד. כי אם גידלנו את הילד שלנו להבין ששווה לו לשתף פעולה בגלל שאנחנו חזקים והוא חלש אז אם בוקר אחד נחליט שאנחנו לא מענישים אנחנו נחדל להראות בעיניו כחזקים והוא יחדל לשתף פעולה. ואם כך, את שואלת, למה העונש רע כל כך? ואני חושב שהתשובה בגוף השאלה. שלך. שימי לב לשאלתך השניה, שם את מתארת מצב שאת זקוקה להקשבה ולשיתוף הפעולה של הילד שלך והוא לא סופר אותך. למה? כי את לא חזקה מספיק. כי העונש שאת מנפנפת בו לא מספיק מרתיע אותו.

לכן, ההצעה שלי, במקום לייצר אין סוף עונשים ואסטרטגיות הרתעה, ובמקום לראות בגידול ילדים מאבק מתמשך, ובמקום לעסוק בהרס היחסים לעבור לחשוב בכיוון של בניה. כי מערכת יחסים שאנחנו בונים אותה נכון שמה אותנו ההורים במקום שבו ילדינו ישמעו לנו בכל מקום ובכל מצב. לא בגלל שהם מפחדים מאיזה עונש אלא בגלל שהם רוצים.

יעל

25-11-2018 18:29
תודה לך על תשובתך המפורטת,אך קצת אבדתי בתשובה. כתבת שהעונש לא אפקטיבי כי ברגע שאני לא מיישמת אותו אז ילדי יראה בי כחלשה,אבל אם אני כן איישם אותו,זאת אומרת,לא אתן לו מה שהוא רוצה כאשר הוא ממרה את פי או מתנהג לא נאותה,אז העונש הוא אפקטיבי לא?
העונש נועד כדי לחנך מה מותר ומה אסור ואיפה הגבולות שלי,אז עי כך שאני מיישמת את העונשים כך הוא יילמד לא?
תודה