ילדה ביישנית

נאווה


דני שלום לך,
הילדה שלי (בת חמש וחצי) ביישנית לא מהעולם הזה. לא מסוגלת לזוז בלעדיי. היא מאוד חברותית ואהודה, למרות זאת תמיד מעדיפה רק חבר אחד או שניים קרובים, היא מתביישת במיוחד בחברת מבוגרים. אתמול בארוחת הערב (התארחנו אצל אחותי) היו הרבה אנשים והיא נצמדה אליי החל מהרגע שהגענו והייתה צריכה המון זמן כדי להשתחרר ולשחק עם הילדים, שאת רובם היא מכירה. בגן למשל, למרות שזאת רק תחילת שנה, היא נמצאת עם ילדים שהיא מכירה משנה שעברה ואפילו השנה היא מהגדולים ובכל זאת... אני מבינה מהגננת שבשיחות מפגש היא לא משתתפת בדיוק כמו שהיה שנה שעברה ובכלל...
מעבר לזה שלפעמים זה מציק ולא מתאים (העובדה שהיא נדבקת אליי), אני חוששת לה ולא רוצה שיהיה לה קשה בעתיד. ודווקא בגלל זה חשוב לדעת איך לנהוג נכון.

דני גיל

11-09-2010 02:08
לדעתי הכי נכון להוריד ממנה כל ציפייה להשתנות ולא לראות בבושה בעיה שצריך לסלק.

היי נאווה,
בואי נשים לרגע בצד את העובדה ואת הקושי שבתך "נדבקת" אלייך במצבים מסוימים ואז נשאל, היכן הבעיה?
בתור ילד ביישן, היום כבר ילד גדול :) אני משוכנע שביישנות אינה בעיה. והיא הופכת לבעיה ברגע שאנחנו חושבים שהיא בעיה. ולכן, אני מציע כל הזמן שתשאלי את עצמך, היכן בעצם הבעיה?

גם בעוד שנה או שנתיים, שבתך קצת תגדל ואולי תספר לך מיוזמתה על ילדים או מבוגרים מסוימים שהיא מתביישת מהם, נכון לדעתי אם תחזירי לה בשאלת ה- 'נו אז?' - אני מבינה שאת מתביישת מ... אבל היכן הבעיה בעצם? היכן זה מגביל אותך?

לאו דווקא במילים הללו אבל זו הבדיקה שראוי שתעשה. לא במטרה להתכחש ל'בעיה' אלא כדי לבדוק האם בכלל קיימת בעיה, והאם ניתן לטפל בה בחלופות בריאות שמתאימות לילד הביישן.

ביישנות כשלעצמה אינה בעיה. היא הופכת לבעיה כאשר היא מגבילה את 'מרחב המחיה' של הילד וזה קורה דווקא כאשר הילד הביישן מרגיש שהוא צריך להשתנות.

בתך ביישנית ולכן (בין היתר) היא חיננית ומתוקה כל-כך, זה מה שהיא צריכה לדעתי להבין ממך בסופו של יום.

היא נדבקת אלייך ולא נוח לך - תרשי לעצמך למנוע באסרטיביות את הדבר. כאן, להבדיל, מוטלת עלייך המשימה להציב גבול ברור. כאן את מעדיפה את הנוחות שלך ואת אומרת את זה "בקול רם". וכשאמא מעדיפה את הנוחות שלה היא בעצם אומרת לילד שלה:
"סומכת עליך! עד כדי כך שהנוחות שלי, היא שנמצאת כרגע בראש סדר העדיפויות".

לסיכום: איפה שאת יכולה לקבל אותה כמו שהיא, קבלי אותה כמו שהיא ותהיה לך ילדה שתקבל את עצמה כמו שהיא - הלוואי על כל הביישנים והלא ביישנים. איפה שנדרש גבול שימי גבול. בלי לפחד לשחרר.
שנה טובה לכם...

נאווה

12-09-2010 14:42
תודה רבה לך דני. העלית בי חיוך... אהבתי איך שאתה רואה את הדברים ושכנעת אותי לגמרי.
שנה טובה :-)

דני גיל

17-09-2010 01:59
חיוך זה טוב :)
שנה טובה לכולכם...