קשיי הרדמות עצמאית אצל ילד בן 3

אסתי


שלום רב,
בני בן ה3 מתקשה להרדם עצמאית בלילה. הוא מאלץ אותי או את בעלי לשבת לידו עד שירדם. לפני כחצי שנה כשנגמל מהמוצץ אפילו היינו צריכים לעשות לו: "ששששששש" עד שירדם. מצב זה היה מאוד מעצבן לכן התייעצנו עם אשת מקצוע שהציעה שנקריא לו סיפור לפני השינה, נסביר לו שעכשיו לילה וצריך לישון, ונצא מהחדר. ובבוקר יקבל מדבקה אם ירדם עצמאית. עשינו זאת והיו כמה פעמים שזה הצליח אך לרוב הוא יוצא מהחדר, צורח חזק מאוד, בוכה שעות. גם כשהוא ממש עייף עם עיניים טרוטות הוא עושה סצנות במקום פשוט לישון וזהו. הוא אומר "משהו מפריע לי",כשאני שואלת מה מפריע הוא לא יודע להגיד מה. לפעמים אומר שמשהו מפחיד אותו כמו אריה, נמר וכ"ו. אני מסבירה שאין חיות כאלה בקרבת מגורינו ושאני ואביו שומרים עליו מהסלון. גם אומר "אני רוצה להחזיק משהו ביד", כשכל מה שאני מציעה לתת לו להחזיק הוא דוחה בסירוב. עד שהוא מסכים לקחת איזה צעצוע שגם אותו זורק לאחר כמה שניות וצועק שזה "נפל" לו. כמו כן, צועק שקר לו ואני מכסה, הוא מוריד את השמיכה ושוב אומר שקר לו. בקיצור מחפש שאני או בעלי נקרקר סביב הרצונות שלו כל הלילה.
כשנרדם לבד נתנו לו חיזוק חיובי (מדבקה) עד שצבר 10 וקיבל מתנה גדולה. זה נראה שכבר לא מעניין אותו לקבל מדבקה או מתנה אלא הוא רוצה לדעת שהוא המחליט בכל דבר ושבסוף מה שהוא יגיד יעשה. מה ניתן לעשות? אני לא רוצה לעשות רגרסיה בתהליך ולשבת לידו שוב...
תודה מראש ולילה טוב

דני גיל

19-05-2019 23:56
היי אסתי,
ילדים בגיל שלוש לרוב לא נכנסים לישון כמו מבוגרים. הסיבה לכך היא בעיקר משום שהם יודעים שיש אנשים "אחרים" שאחראיים על השינה שלהם, אנחנו ההורים, מה שגורם לנו הרבה פעמים לעשות עוד ועוד טעויות כדי להוריד מהם עוד ועוד אחריות. במקום שהילד יהיה עסוק בעייפות שלו, יאפשר לעצמו להכיר בכך שהוא עייף, הוא עסוק במאבקי כוח עם ההורים: יוצא מהמיטה, מפיל את המוצץ, מבקש שמיכה, מבקש להוריד חולצה, מבקש מים, וכו'. כתוצאה מכל זה הוא משיג את מה שהוא רוצה מלכתחילה - אתכם. אלה הרגעים שהוא מקבל מקסימום הורים כי אתם עסוקים בו ורק בו.

לכן אני תמיד בעד לספק לילד את הצרכים שלו הרבה לפני שהוא מבקש אותם ממני, ומראש לא מגיע למצב שהוא צריך לנהל מאבק לשם כך. אם למשל תשבי איתו מחר, תקריאי לו סיפור, או במקום סיפור תשוחחו על משהו, תשאלי אותו למשל אם במקום סיפור הוא רוצה לספר לך משהו מעניין, ותיהנו מהרגע, תרגישו יחד. אח"כ שבי איתו, אחרי שסידרת לך שם מראש איזו כורסה נוחה, תני לו נשיקת לילה טוב ותגידי לו: אני כאן. ואני אוהבת אותך.

מרגע זה הוא "שם ראש" ועוצם עיניים ואת מצדך יושבת להנאתך ועסוקה בעניינייך: משוחחת בטלפון עם חברה או מקפלת בגדים ומכניסה לארון או עסוקה עם מחשב נייד או צופה בטלוויזיה אם יש בחדר וכו'.

אל תצפי שיירדם תוך כמה דקות. תני לו זמן ותני לו את ההרגשה ש"את כאן כדי להישאר" כלומר בחוויה שלו את לא יושבת בחדר בשבילו אלא כי את באמת עסוקה בעניינייך ונעים לך איתו.

כל שיטות החיזוקים למיניהם, המדבקות לענייננו, יש בהן יותר נזק מתועלת. תמיד. גם אם לא מגלים את זה מיד.

אסתי

20-05-2019 12:50
אוקיי. תודה על התשובה המפורטת.