גמילת לילה

סיון


דני שלום,
הבן שלנו בן 4 וחצי, הוא גמול ביום כבר שנה פלוס והחל מהסגר הראשון הוא ביקש להוריד את החיתול מהלילה, מה שלנו לא הרכישה שהוא עוד בשל לזה, אך זרמנו איתו ואף היו לנו ימים טובים וימים פחות. אף פעם לא עשינו מזה עניין רב.
לקראת סוף הקיץ האחרון התחילו שינויים בסביבה; עברנו לדירה חדשה, התחלנו גן חדש, שוב סגר והצטרפה אלינו אחות קטנה.
עם כל השינויים התחילו אצלו אגרסיות בעניין הגמילה, יותר בריחות ביום, מה שלא היה לנו המון זמן, ואין לילה שהוא לא קם רטוב, ברמה שפעמים הלילה מחליפים אותו את המצעים.
נהיה מאוד קשה לכולנו.
חשבנו לחזור לשים חיתול תחתונים ללילה, עד שהדברים ירגעו...
האם זוהי דרך נכונה לעשות?
כמובן שזה נעשה בשיתוף פעולה ונכונות קל הילד, לא נחזיר משהו שהוא לא יהיה מוכן לזה.
תודה על המענה,
סיון

דני גיל

19-11-2020 20:48
היי סיון, אני מחייך תוך קריאת השאלה שלך כי אני כמעט אומר לעצמי "מצאת את מי לשאול". כלומר לשאלתך - האם החזרת החיתול היא הדבר הנכון - אני בטוח שרבים ישיבו לך שזה לא הדבר הנכון, גם בקרב אנשי המקצוע. ואני מניח שהנימוק שלהם יהיה קשור איכשהו בחוויית הכישלון הצפויה, בהשלכות של זה על הדימוי העצמי של הילד, וכו'. עם זאת, חווית כישלון היא לא פועל יוצא של החזרת החיתול. היא פועל יוצא של המסרים שאנחנו מעבירים לילד סביב הגמילה. אם שיווקנו לילד את הורדת החיתול כאירוע שמסמל ניצחון, הישג, מעבר מילד קטן לילד גדול, הרי שהחזרת החיתול תסמל את ההפך מכל אלה. לחלופין, אם לא עשינו מזה יותר מדי עניין, אפשר יהיה להחזיר לו את החיתול בלי יותר מדי עניין. במצב כזה כמו שאת מתארת אני הייתי מחזיר את החיתול לתקופה של כמה חודשים, עד האביב נניח, וחוזר לישון כמו שצריך, כלומר, עד כמה שהאחות הקטנה תאפשר את זה :)