ילד שלא יודע להפסיד במשחק

דודו


שלום דני גיל,
יש לי אחיין בן 4 שאינו יודע להפסיד בכבוד במשחקים. אנו משחקים המון, אבל "אסור" לאף אחד מבין המשתתפים לנצח אותו. יוצא שבכל פעם רק הוא מנצח.
ניסיתי להסביר לו שלפעמים כחלק מהמשחק מפסידים ולפעמים מנצחים ואי אפשר לנצח תמיד, ושזה בסדר, אבל הוא לא מוכן להקשיב בשום אופן. הוא חייב לנצח, אחרת המשחק יופסק באמצע ויתחיל בכי.
תבין, זה לא שלא כיף לנו לראות אותו מנצח (: לפעמים הוא באמת מנצח, אך לפעמים כשנדמה שהוא הולך להפסיד, אנו נותנים לו "דחיפה" כדי שיוביל וינצח שוב.
ברור שזה לא בסדר.
איך אפשר בצורה סבירה ללמד אותו גם להפסיד, או שזה בסדר בשלב זה שכל הזמן נותנים לו לנצח.
אשמח לעזרתך.

דני גיל

04-04-2011 02:05
היי דודו,
אני לא מוטרד מילדים בני ארבע שלא יודעים להפסיד בכבוד במשחקים, אבל כמובן שאנחנו רוצים לסייע לו ליהנות מהמשחק ומהחיים בכלל, ולכן טוב שאתה שואל. תוך כדי קריאת הדברים עלו לי בראש המילים: "בשלות", "טמפרמנט", "גבולות", "בחירה".

הבשלות והטמפרמנט נתונים, אין לנו הרבה מה לעשות איתם, ומצד שני, ההכרה בכך שהילד מגיע לעולם עם מאפיינים ייחודיים לו תסייע לנו לשים את הדברים בפרופורציות, ולהימנע מלהניח הנחת עבודה בלעדית ולפיה "הכל אנחנו", כלומר הכל מתחיל ונגמר בנו ההורים. או הדודים :)

גבולות ובחירה – כאן יש לנו חופש תנועה לעשות כמה דברים כדי שהאחיין שלך יסתגל מהר יותר למצבים לא נעימים, בין אם מדובר בהפסד במשחק או במשהו אחר.

מה שקורה כרגע, אם אני מבין נכון, הוא שהילד מכיר שתי תוצאות אפשריות בלבד: או שאני מנצח במשחק או שאני מנצח על "התזמורת" שינגנו לכבודי לאחר שאפסיד. אז אראה את כולם מנסים להסביר לי, לשכנע, לפעמים לנחם, ובעיקר להיות איתי. ואני לא אתן להם לנצח אותי הפעם, לא הפעם. מילא במשחק אבל לא בחיים האמתיים (ואז אני לא מקשיב ולא מתפייס וכדומה). כלומר שיש לנו כאן מעגל שכל הזמן מזין את עצמו ומגלגל את עצמו, ונוכל לעצור אותו, כרגיל, רק על ידי גבול ברור. ולהלן הגבול –

אתם (אתה, ההורים וכו') ממשיכים לנצח פה ושם, אבל אתם לא משתפים פעולה עם הקריזות שלו כאשר הוא מפסיד. אתם לא כועסים מחד ונמנעים מהסברים ארוכים מנגד אלא קמים ועוברים הלאה. על ידי כך אתם בעצם מונעים ממנו את הרווח שעד כה היה סמוי לכם.
בפעם הבאה כשיבקש לשחק תשאלו אותו לפני המשחק, בחברות ובחיוך, משהו כמו:

"כן... אבל ת'שמע, מה יקרה אם גם אני אנצח?"
"תרצה שננסה?"

סביר שהוא ירצה לנסות שוב וגם סביר שהוא יצליח להתמודד עם המשימה משום שהיא מוגדרת לו כעת בצורה מאוד ברורה, והוא מחויב לה. חוץ מזה שהוא פייטר ואוהב לנצח :)

והיה והוא לא יצליח, ובהפסד הראשון שוב יפוצץ את המשחק, שוב קומו לכם, תתעלמו מהבכי ותעברו הלאה, תוך שאתם מעדכנים אותו שאתם כאן מתי שירצה לנסות שוב.

כל התהליך הזה בעצם נועד לעודד אותו לקיים בחירה ולקחת אחריות. ובכל אופן תזכרו שהוא רק בן 4 וכדי להציב לו אתגר בר השגה, טוב שאתם מנדבים לו מדי פעם את ה"דחיפות" הקטנות האלה שמסייעות לו לנצח.
בהצלחה..

דודו

04-04-2011 09:27
שלום דני,
תודה על התשובה המקסימה. זה בהחלט רעיון טוב ואני אעדכן את כולם. אני מניח שזה יהיה תהליך, אבל כשדברים ייראו אחרת, אעדכן אותך בתוצאות. שוב, תודה רבה לך.
יום טוב.

דני גיל

04-04-2011 12:01
תודה על הפידבק ו... בהצלחה.

Queenie

01-09-2011 22:12
Kewl you suohld come up with that. Excellent!