רוצים לאכול (קצת) אך גם להשתגע

אסנת


דני יקר שלום,

אנו פונים אליך שוב להתייעצות(-:
בתנו המתוקה בת שנה ושלושה חודשים מקסימה ובעלת מזג אוויר נהדר, אנו ממש נהנים להיות איתה. שאלתנו נוגעת לזמן האוכל (יושבת בכסא אוכל): לאחר שהיא אוכלת קצת, היא מתחילה לזרוק את האוכל, מוצצים, בקבוק וכל מה שאפשר לרצפה ומחיכת. מעולם לא הראינו לה שאנו משתתפים במשחק - אנו אומרים לה "לא", "אסור" בסבר פנים חמורות והיא בשלה שוב ושוב. ניסינו גם לתפוס לה את הידיים כדי שתבין מוחשית, וללא הצלחה. במצבים אחרים, הצלחנו לגרום לה להבין ששהתנהגות שלה לא רצויה והיא נהדרת ומבינה, אך כאן משהו לא עובד. חוצמזה היא גם יורקת את האוכל ואת המים בשלב כלשהו. האם זהו רק שלב כזה או...? תודה לעזרתך, יונתן ואסנת

דני גיל

07-03-2013 01:53
היי אסנת,
כשאתם אומרים לה "לא" ו- "אסור", עם או בלי מבט זועף בפנים, אתם בעצם מעודדים אותה להמשיך לעצבן אתכם. למה? כי אתם עסוקים איתה והילדים רוצים שנהיה עסוקים איתם. תמיד. זו דרכם להבטיח ולהרוויח מקסימום הורים.

ההצעה שלי היא לקחת כל דבר שהיא זורקת ולא להחזיר. אם למשל היא זרקה את הבקבוק תשימו אותו בצד בלי לקשקש איתה יותר מדי, לא כשאתם מניחים אותו בצד ולא כשהיא נאבקת כדי לקבל אותו חזרה. אתם יכולים לתת לה גם הזדמנות שניה כדי לתקן אבל לא יותר מפעם אחת.

דבר נוסף שכדאי לדעת: הרבה פעמים ההתנהגות הזאת שאת מתארת היא ביטוי של הצורך לקום מהכיסא ולהשתחרר. פעוט בן שנה וקצת לא יכול לתת ביטוי "בוגר" לצורך הזה ולכן ככה זה נראה. במקרה הזה אתם תראו שינוי בהתנהגות אם תשחררו אותה מהכיסא ולכן אולי שווה לנסות. את כותבת שהיא אוכלת קצת ואז מתחילה עם העניינים. יכול להיות שהיא סיימה לאכול בעצם? כמה היא ממשיכה לאכול החל מהרגע שהיא מתחילה להעיף חפצים לאוויר?

אסנת

07-03-2013 12:08
דני יקר,

תודה רבה לתשובתך המחכימה והמאתגרת.
א. לגבי זמו האכילה מהרגע שהיא מתחילה להעיף - זה משתנה (בזמן האחרון היתה לא הרגישה טוב לסרוגין וזה לווה בחוסר תאבון), אך זה מתחיל מינימום מחמש דקות מזמן האוכל, לא לפני. גם אנו חשבנו שזה סימן לכך שהיא מסיימת לאכול, אך זה לא ברור, כי בחצי מהפעמים היא כן ממשיכה לאכול מרגע ה"שיגועים".
ב. למה כוונתך לגבי הבקבוק "לא כשאתם מניחים אותו בצד"? כי לפני זה כתבת "תשימו אותו בצד..." לקיתי בהבנת הנקרא (-:

תודה, יונתן ואסנת

דני גיל

07-03-2013 12:39
:-)) אוקיי אני מבין למה הבנת את זה ככה.

"אם למשל היא זרקה את הבקבוק תשימו אותו בצד בלי לקשקש איתה יותר מדי, לא כשאתם מניחים אותו בצד ולא כשהיא נאבקת כדי לקבל אותו חזרה"

והכוונה: תניחו את הבקבוק בצד בלי להתקשקש איתה, בלי להתקשקש כאשר אתם עושים את הפעולה ומניחים בצד ובלי להתקשקש איתה כאשר היא נאבקת כדי לקבל אותו חזרה.

באופן כללי אני חושב שזה לא נכון לשים שם יותר מדי תשומת לב, על כל עניין האכילה. כלומר שאם השחרור מהכיסא בשלב מסוים משחרר גם אותה וגם אתכם סימן שזה הדבר הנכון. אגב, לפני כמה דקות עלה טור חדש שכתבתי בוואיינט (הקישור כאן למעלה בצד שמאל) בנושא דומה. מוזמנים לקרוא..

אסנת

07-03-2013 15:26
(((-: תודה