פחד ממקלחת ומהמיטה

חגית


שלום,
בתי בת שנה וחצי, ילדה דעתנית ועקשנית.
מאז שעברה להתקלח באמבטיה הרגילה, החוויה הפכה לפחות נעימה. היא עומדת ורוכנת לעברי, וממש מפחדת מהמים.
לפני כשלושה שבועות התחלתי להכנס אתה לאמבטיה, הבאתי לה משחקים, ותוך ארבעה ימים החלה ליהנות ואפילו לא רצתה לצאת. אך לפתע החלה בעיה חדשה... היא, שהייתה נרדמת עצמאית מגיל 5 חודשים, פתאום החלה לבכות במיטה, ולוקח לה שעה להירדם, אחרי בכי נוראי. ועכשיו כדי שיהיה מעניין, פתאום החלה שוב לפחד מהאמבטיה...
מה עושים? אני כבר מותשת, ולא יכולה יותר לשמוע את הבכי הזה :(
אשמח אם תוכל לייעץ, או לפחות להגיד לי ממה זה נובע, ולמה זה קורה?
תודה,
חגית

דני גיל

14-06-2014 15:47
היי חגית,
שני דברים שתמיד טוב לדעת על ילדים בגיל הרך:

1. הם צמאים לתשומת הלב שלנו.
2. הם מקבלים את תשומת הלב שלנו - בין היתר - כשהם רואים אותנו מתאמצים לפתור להם את הבעיות: את התסכולים, את הפחדים, את חוסר שביעות הרצון. במקרים הללו תשומת הלב שנעניק עשויה לעודד התנהגויות שאנו לא מעוניינים בהן. לכן, לפעמים, הניסיונות להבין ולהכיל מגבירים את ה"פחדים" או ה"תסכולים" של הילדים בעוד שגישה אסרטיבית עשויה דווקא להרגיע אותם.

אם למשל בתך בוכה באמבטיה ואת מתעכבת כדי להבין למה היא בוכה, ואת שואלת אותה שאלות, ומנסה למצוא פתרונות, היא מקבלת במקומות האלה המון תשומת לב. וגם המון כוח. אלה הם תחושות שנרצה להעניק לילדינו אבל לא במסלול הזה. התלותי. במצבים כאלה הנכון הוא "לתקתק" את זמן האמבטיה, לא להתייחס לבכי, לסיים ולחבק את הילדה. לעבור הלאה. כל זאת במטרה שלא לעודד את דפוס ההתנהגות של הילדה אשר יוצר תלות, ובעצם לאפשר לה לבחור בדפוס שונה ביום שלמחרת או מספר ימים לאחר מכן.

גם בעניין ההירדמות – את "לא יכולה לשמוע את הבכי הזה" – לגמרי מובן – ולכן תבדקי עם עצמך אם התגובה שלך לבכי לא, בעצם, מעודדת אותה להמשיך ולבכות. אז מה בכל זאת עושים עם הבכי הזה? מזיזים את תשומת הלב למקום אחר. שימי לב לרעיון ה"התעלמות אקטיבית" בתכתובת:

http://www.superdaddy.info/index.php?id=462#nav

חגית

14-06-2014 23:28
תודה רבה על התשובה!
יש לי עוד שאלה קטנה לגבי האמבטיה. לעתים מעבר לאסרטיביות עליי להפעיל גם כוח...
היא מנסה לצאת החוצה, נעמדת, ורוכנת, כך שהראש שלה מחוץ לאמבטיה, וכדי לחפוף לה אני צריכה להחזיק אותה ולהרחיק אותה מהקצה. אפשרות נוספת היא שארחץ את הראש שלה בצורה כזו- ואז כל הרצפה תרטב.
האם לעשות זאת בכוח, או פשוט להרטיב את כל חדר האמבטיה?
תודה רבה ושבוע טוב!

דני גיל

15-06-2014 19:54
אין צורך... לא בכוח ולא בהרטבת הרצפה. את גם לא צריכה להתאמץ יותר מדי. תמלאי קצת מים באמבטיה, שימי לה כמה אטרקציות כדי שתשחק להנאתה דקה-שתיים, קחי כוס פלסטיק ותתחילי לאט-לאט לשטוף אותה בעזרת הכוס. אל תשתמשי בדוש בשלב זה (בימים הקרובים). בשלב שני תרטיבי לה את השיער באמצעות הכוס, בלי שהמים יגיעו למצח ולפנים, ואל תקפידי בשלב זה על חפיפה יסודית של הראש. החשוב הוא כרגע שתהיה לה חוויה נעימה מזמן האמבטיה ומשום כך לא תהיה לה כל סיבה להתנגד. מה דעתך?

חגית

15-06-2014 21:24
היא מסרבת לשבת באמבטיה. אלא אם כן אני נכנסת אתה...
האם להיכנס אתה לאמבטיה עד שתתרגל?

דני גיל

16-06-2014 11:21
כן. ואני מבין שכבר ניסית את הרעיון. את יכולה להיכנס איתה ואת יכולה לא להיכנס איתה ואז תני לה בעיקר ליהנות שם. את כותבת שהיא מסרבת לשבת אבל את לא חייבת שהיא תשב. בשלב זה החשוב הוא לאפשר לה את החוויה הנעימה והבטוחה. אחר כך יהיה לכן קל יותר להתקדם.

דיאנה

16-09-2018 22:44
הבן שלי בן שנתיים וגם לא מוכן להכנס לאמבטיה אומר שהמים חמים למרות שהם בסדר גמור
הוא בוכה צורח מחבק אותי חזק ולא מרפה
אודה לעזרתכם

דני גיל

18-09-2018 13:13
היי דיאנה, מציע שתתחילו את האמבטיה כשהוא מחוצה לה. תתחילו בשטיפת הידיים למשל. ככה הוא יחוש את המים ויבטח בהם שאינם קרים מדי ואינם חמים מדי. אפשר גם לתת לו "לקלח" את הצעצועים שלו (מה שאפשר להרטיב במים) כדי לאפשר לו לחוש את המים ולגלות שהם בטוחים ונעימים עוד לפני שהוא נכנס בעצמו. אם נראה לך שהמצב ממש רגיש כלומר הפחד שלו אותנטי ודבר אינו מרגיע אותו אולי כדאי שתכנסו יחד. גם כשאתם בפנים - יחד או לחוד - תתחילי בהדרגה: קודם שהמים ילטפו את הרגליים וכו'. יכול להיות שכניסה לאמבטיה מלאה במים ללא הרעש של המים הזורמים תקל עליו? אולי שווה לנסות.

כל הפתרונות הללו הם פתרונות טובים אבל כאן צריך לזכור שילדים מאוהבים במצב הזה שבו אנחנו מציעים להם פתרונות וממתינים לאישורם. זה מספק להם תשומת לב והם יקבלו יותר מתשומת הלב הזאת ככל שישללו את הפתרונות המוצעים להם. לכן חשוב לשים גבול, לבחור בעצמנו כאשר הם "מתקשים" לבחור, ולצד הרגישות וההתחשבות להוביל באסרטיביות. ראי בעניין זה גם את תשובותיי לחגית כאן בתכתובת. בהצלחה.