יום שלישי לגמילה

ניר


שלום דני,
זקוקים לעצתך, קראנו את המאמר שלך ומקורות נוספים בנושא גמילה מחיתולים, בני בן 2.5, בחודשים האחרונים ניסינו להזמינו להיגמל ללא הצלחה. הוא מבין הכל , שוטף בדיבור, יודע להסביר איפה עושים קקי ופיפי . לפני 3 ימים התחלנו בתהליך הגמילה על ידי הורדת החיתול וקניית תחתונים, מאז אנחנו ללא הצלחה כלל, מנסים את גישת הסמכותיות ומביטים אותו לסיר, אך שם גם אפם יושב הוא לא מצליח לעשות שום דבר במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב הישיבה מלווה בבכי ללא הפסקה וצרחות שאין פיפי וקקי, ביומים הראשונים לאחר הקימה הוא היה לבסוף עושה פיפי בתחתונים בכל מקום אחר בבית, היום הוא פשוט לא עודה כלל מהבוקר מתאפק על אף שנראה שמאוד ״לוחץ״ לו. אנו מנסים להקפיד על עצותיך מהמאמר כאן, אך אי ההצלחה ואפס ההתקדמות עד כה דיי שוברים... איך ניתן לעזור לו ולנו לדעתך?

דני גיל

27-08-2017 03:35
היי ניר,
בלחץ זה לא יצליח. אל תגיעו למצב של ישיבה על סיר בעודו בוכה וצורח. הגישה הסמכותית סבבה וכבודה במקומה אבל היא אף פעם לא "באה" לבד, היא המשלימה את התקשורת החיובית ואת הנכסים שאנחנו שואבים מתוך מערכת היחסים.

לאור מה שאתה מתאר ההמלצה שלי כרגע היא קודם כל להרגיע אותו, להאמין בו ולבטוח בו, לומר לו שהכול בסדר ומתי שהוא רוצה שיגיד ותיגשו יחד לסיר. ביומיים הראשונים הוא היה עושה בתחתונים ובמקומות אחרים בבית וזה מצוין. לראשונה בחייו הוא נחשף לקשר בין מה שהוא עושה לבין מה שקורה ולכן צריך לתת לו זמן לתרגל את זה. היום על הרצפה - מחר בתוך הסיר. יהיו לכם כמה ימים שתהיו עסוקים בזה, זה נכון, אבל ככל שתהיו שם נינוחים ובעיקר בטוחים במה שאתם עושים הוא יפתיע אתכם לטובה. מוזמן לעדכן.

ניר

27-08-2017 17:37
ההי דני,
תודה על התגובה, אשמח אם תוכל לתת את חוות דעתך על המצב הנוכחי בו אנו נמצאים, מאז ההודעה ששלחתי בשישי בערב ועד כה הילד פשוט מתאפק, מסכים מדי פעם לשבת על הסיר שכמובן לא יוצא בו כלום ובתחתונים במשך יום וחצי עשה 2-3 פיפי ובלי קקי כלל, אנחנו קצת מיואשים...רוצים מאוד לסמוך עליו אבל לא יודעים איך להתקדם...

דני גיל

27-08-2017 17:47
ובחיתול הוא מוכן לעשות? ניסיתם להציע לו?

ניר

27-08-2017 18:18
לא, להבנתנו זאת תהיה טעות להחזיר עכשיו את החיתול.. תקן אותי אם אני טועה....
ובכל מקרה חיתול הוא לא מוכן לשים, למעט חיתול דמוי תחתון ששמים לפני השינה

דני גיל

28-08-2017 02:34
הכוונה שלי היתה לבדוק איתו אם הוא מוכן לעשות בחיתול ולא בסיר כלומר במקום לעשות בסיר אז בחיתול. לשם כך אתם לא צריכים לקבל החלטה להחזיר את החיתול. אם הוא יאהב את הרעיון תוכלו להוריד ממנו הרבה מתח ולדעתי זה הכי חשוב כרגע. גם לעניין הגמילה. אם הוא לא מוכן לשמוע על חיתול תנו לו להבין שזה גם בסדר. ההצעה שלי מכאן לא להתעסק בזה ולא לתת במקום הזה תשומת לב. יעשה כשיעשה. וכשיעשה תמצאו את המקומות המתאימים לחזק אותו:

עשה פיפי והודיע על כך? - "יופי מצוין שאתה אומר לי"
משתף פעולה בהורדת הבגדים? - "איזה יופי שאתה ככה עוזר לי"

כרגע המטרה להוריד ממנו כל ציפייה ולהוריד מתח. אתם יכולים גם לשוחח איתו על כך. באופן הבא:

- איפה תרצה שננסה? כאן או בחדר? (והוא אומר שהוא לא רוצה בכלל)
- אבל נניח אם היית רוצה איפה היית רוצה לעשות את זה?
- ומי היית רוצה שיהיה איתך: אני, אמא, הכלב שלנו?
- וכשתרצה לשבת בסיר אתה תלך לבד או תגיד לי?
- מה?!! לא תגיד לי? :)

כלומר שאיפה שאתם יכולים להכניס חיוך וחיבוק זה מצוין. וזה הרעיון - לעשות לו חשק שזה יקרה ולא לצפות שזה יקרה כי הציפייה כהרגלה מורידה מוטיבציה.