ילד בן שלוש - מרדן קטן

טלטל


הי דני,
איך מתמודדים עם ילד שמדבר מאוד לא יפה לסובבים אותו, להורים שלו לחברים. בין אם זה על ידי קללות ובין אם בחוסר נימוס תהומי.

דני גיל

06-09-2010 05:22
הי טלטל,
שאלת בכללי ואשיב לך באופן כללי.
"איך מתמודדים עם ילד בן שלש ש...?" – לא משתפים איתו פעולה! הוא מדבר בשפה לא נכונה והוא ימשיך לדבר בשפה לא נכונה כל זמן שתדברי בשפה שלו. עצם ההתייחסות שלך לפרובוקציות שלו היא הצטרפות לשפה שלו. היא שיתוף הפעולה. עונשים מחד, הסברים מילוליים מאידך, הם שעושים את הפרובוקציות שלו כדאיות, מנקודת מבטו כמובן.

מה כן:
שימי דגש על היחסים בינו לבינך; איך הוא פונה אלייך, איך הוא מבקש ממך, איך הוא מתמודד עם המילה "לא", כאן מתקיים השיעור האמיתי והחשוב באמת, כאן הוא למד משמעותם של יחסי גומלין. ולכן, היום למשל למדתי, כילד בן 3 נניח, שלא כדאי לי לדבר לאמא לא יפה, כי אז יוצא שאמא שלי בכלל לא אותה אמא שמחה וכייפית כפי שהיתה לפני שהעלבתי אותה.

ככלל טלטל, כמה שפחות מילים וכמה שיותר מעשים; אתם אצל חברים והוא מתנהג לא יפה, קחי אותו הביתה. בלי להרבות במילים ובהסברים (הוא יודע את הסיבה) ובעיקר בלי לכעוס. היכולת שלך להציב במקרה כזה את הגבול מבלי לכעוס היא שתאפשר את הלמידה שלו. הוא יכעס וזה טבעי. את לעומת זאת לא כועסת. אין לך סיבה. וכשאת לא כועסת כי אין לך סיבה, שתי העיניים של הילד שלך הופכות פקוחות לראות שהוא המפסיד הראשון והבלעדי כתוצאה מהמעשים שלו.

אם תרצי... שובי אליי עם דוגמאות ונמשיך.