בעיות תקשורת

שני


היי דני, (שני מדחף)
בתי התחילה לדבר עם כניסתה לגן בגיל שנתיים ושלושה חודשים היום גילה 2.7. היא לא מדברת ברור מעט מאוד משפטים וקצרים. בגן מבחינים בבעיה שנובעת בעיקר מאזור הלסת (בתי אוהבת לאכול סימילק בבקבוק ואוהבת מאוד מוצץ) למרות שהיא אוכלת גם אוכל רגיל. יש לי מס' שאלות: האם יש מקום לדאגה ?האם יש צורך לפנות לגורם מקצועי? מה עושים כאשר הילדה לא מצליחה להסביר מה היא רוצה, הקושי בדיבור מתסכל אותה ואז היא מתפרצת ובוכה? אשמח לשמוע את דעתך בנושא. תודה.

דני גיל

03-01-2011 18:19
היי שני, אני מציע שתפני לקלינאי תקשורת. זה באמת נורא מתסכל להיות במצב הזה שלא מבינים אותנו, במיוחד לילדה שטרם מלאו לה שלוש שנים, שזקוקה כל-כך להורים שמבינים ולחוויות חברתיות מחזקות ובונות.
לכן אני מציע לעשות שני דברים:

1. לתת לה את כל הסבלנות שאפשר כל זמן שהיא מנסה להסביר את עצמה, שתראה שאת מוכנה "להזיע" כדי להבין מה היא רוצה כאשר היא עושה את המאמץ, להצביע למשל על כל צעצוע במדף כדי למצוא את מה שהיא רוצה. אבל -

2. לא לשתף פעולה עם התנהגות יללנית ומתפנקת, כזאת שמנצלת את העובדה שאת רגישה לקשיים שלה. כאן תעצרי ותסבירי לה: "ככה אני לא מבינה, רוצה שננסה שוב?". בהקשר זה, תני לה לבחור מתי להתקרב ומתי להתרחק, שזה אומר שאת לא ממשיכה בניסיונות להבין אותה כאשר היא דוחה אותן, ואת לא פועלת כתוצאה מרגשי אשם או מרחמים כלפיה. המסר לילדה הוא שאת נמצאת שם בשבילה תמיד אבל שלא תוכלי לסייע לה כאשר היא מרחיקה אותך. ואת שם כדי להבין או לפחות כדי לנסות להבין, ואת שם כדי לתמוך ולחבק ברגעי משבר, ולכן את הבכי נעטוף בחיבוק כאשר הוא בא לבד, אבל לא כאשר באים יחד איתו ההתפרצויות זעם כלפייך. אז את לא מחבקת אבל גם לא כועסת. ובלי קשר כמובן אני מציע לך לפנות לקלינאי תקשורת לבירור העניין.

לימור

16-01-2011 11:32
הי דני מה שלומך? זמן רב שלא נכנסתי לפורום אבל היום כן והנה אני נתקלת בסוגיה שמעסיקה גם אותי. בני בן שנתיים וחמש חודשים, וגם הוא לא מדבר ברור, פה ושם מילה שניים, לא שיחה שאפשר להבין. אבל הוא מבין כל מה שאומרים לו, ומה שמדהים זה שכשאני משמיעה לו מוזיקה שירים הוא מהר מאוד לומד את המילים ושר אותן, הוא מאוד אוהב מוזיקה ומבקש כל הזמן לשמוע שירים ולא רק שירי ילדים. הוא קולט מהר מאוד את המלל גם מילים שנחשבות למילים של שפה גבוהה בעברית בשירים מסוימים.

יש לציין שהוא עדיין לא אוכל באופן מלא וטוב ממש קצת, לא בשר לא עוף ולא חביתה, כלום כמעט עדיין שותה בקבוק מטרנה ליפני השינה וגם בלילה פעמיים לפחות. ולא הוא לא במסגרת גן או פעוטון עדיין איתי בבית. אגב כבר שבוע וחצי הוא גמול מטיטול הולך לנו יפה מאוד והוא ממש כמה ימים לאחר תחילת הגמילה גם קם יבש בבוקר ומיד מבקש פיפי ותחתונים. אז מה אתה אומר דני גם אני צריכה לבדוק אצל קלינאית תקשורת או שאצלי זה אחרת? אשמח לתגובה ממך כי בן זוגי קצת בלחץ ואחותי חושבת שכן צריך לבדוק, ואני לא בטוחה שיש פה בעיה ממש, אבל בכל זאת מתייעצת איתך. אגב את הגמילה עשיתי לפי הצעתך וזה הולך יופי ממש נהדר. שבוע טוב מלימור!

דני גיל

16-01-2011 23:07
הי לימור, אני שמח 'לראות' אותך פה ותודה על העדכון בעניין הגמילה. לא יודע מה לומר לך בנושא התקשורת שלו ולכן כן, חשוב שתיפגשו עם קלינאי תקשורת.

עם או בלי קשר, מדוע אתם לא מכניסים אותו לגן?