בגדים קיציים

אורית


שלום דני,
בתי בת 3 מגיעה כול יום אחרי הגן ומוציאה מהארון בגדים קיציים על מנת ללבוש אותם .בהתחלה היא הייתה לובשת אותם על הבגדים של הגן (טרנינג) ככה שזה לא הפריע ,אך בימים האחרונים היא מתפשטת ורוצה ללבוש אותם בלי כלום מיתחת ,מאחר ועכשו עדיין קר אני לא מאפשרת לה זאת אבל היא מתעקשת ומתפרצת בבכי מין הסתם כי היא לא מוכנה לשמוע לא. כיצד אלי לנהוג במקרה כזה?

דני גיל

31-03-2011 23:49

תראי אורית, כתבתי כאן לא מזמן ש – אין כזה דבר ילדה שלא מוכנה לשמוע "לא". יש הורה שלא מוכן להשמיע בקול נחוש וברור את המילה "לא".

שימי לב למעגל הבא –
את מסרבת לרצות את בתך,
בתך פורצת בבכי,
את מתייחסת לבכי,
בתך מבינה מיד שהבכי אפקטיבי ושכדאי להמשיך ולהגביר והנה לך ילדה שלמראית עין ולמשמע האוזניים לא מוכנה לקבל את המילה "לא".

לכן אורית אציע לך כך, כאשר את אומרת לילדה שלך "לא", תתעלמי מהבכי שלה ותעברי הלאה, נסי לעסוק במשהו כדי שהפוקוס לא יהיה עליה ולא על הבכי, וכדי שהיא תהיה בטוחה שאת כבר לא שם איתה בתוך הקונפליקט. את בחרת להתקדם למקום נעים וכשהיא תראה אותך מתקדמת לשם, היא תגיע מיד אחרייך ותהיה מפויסת.

ועכשיו אחרי שהבנו את הראשון בסדר העדיפויות, בואי נשאל את עצמינו אם בכלל אנחנו רוצים להגיד לילדה "לא". בתך בת השלש בדיוק בגיל שבו היא בודקת איפה היא ואיפה את, עד כמה היא אוטונומית לקבל החלטות ולהיות עצמאית וכדומה. ולכן אורית, מאוד יכול להיות שבתך מבקשת בעצם לבדוק את מרחב האוטונומיה שלה קרי, היא לא באמת רוצה ללבוש בגדים קצרים בערבים הקרירים אבל היא כן רוצה לדעת שהיא זכאית לבחור ושלא תמיד "אמא מחליטה עליי".

אם זה המניע שלה, וזה לרוב המניע של ילדים בגיל שלש, הרי לך הזדמנות להוכיח לה במעשים שיש לה מרחב בחירה גדול, והיא יכולה לבחור ללבוש את הבגדים הקצרים ולהבין בעצמה שהרעיון לא לעניין. מזמין אותך גם לקרוא את פרק 'אוטונומיה' שבספר כאן למעלה ולקבל קצת יותר הבהרות בנושא. בהצלחה..

אורית

01-04-2011 00:24
תודה רבה.