גמילה מהחיתול

ענת


הי דני! מה שלומך?
יהלי בן 3 וחצי. גמול כבר הרבה זמן מפיפי אבל מסרב לעשות קקי בשירותים ומבקש חיתול. הוא לא פוחד מהאסלה, הבעיה היא שהתרגל לעשות בעמידה ולא יוצא לו כשהוא יושב. הוא מנסה לשבת על האסלה ולא מצליח לעשות. בסוף מתייאש ומבקש חיתול. ביקשתי ממנו שינסה לשבת עם החיתול אבל פשוט לא נוח לו ככה. מה עושים?
תודה!
ענת

דני גיל

22-11-2011 01:56
היי ענת, מה עניינים? טוב "לראות" אותך פה :)
בגלל זה אני תמיד אומר על גמילה שכדאי מאוד להציע לילד לעשות בישיבה עוד הרבה לפני שאנחנו חושבים בכלל להוריד לו את החיתול. הכוונה למצב ישיבה כמו שעושים בסיר. אחרי זה הכל קל יותר, גם כאשר הוא עובר לשבת על אסלה ללא החיתול.

אגב זה עדיין לא מאוחר, אבל בגלל שהתחלתם כבר בניסיונות להיפרד מהחיתול אולי כדאי לפני כן לנסות משהו אחר, בסך הכל די דומה למה שאתם ממילא עושים, אבל השונה הוא אופן הצגת הדברים.

את אומרת לו:
"יהלי, בוא תשב על האסלה אבל אל תנסה לעשות, תיכף תעשה בחיתול, זה רק כדי להתרגל"

וככה כל פעם, כל פעם שהוא צריך הוא כבר יודע מראש שהוא הולך לשבת דקה-שתיים (אפשר לבחור איזה שיר שיתנגן ברקע כדי לתת לו תחושה של מסגרת זמן - ברגע שהשיר מסתיים קמים לעשות בחיתול).

עוד מחשבה: הוא יושב על האסלה אבל לא יותר מדי הזמן:
יוצא - עושים.
לא יוצא - קמים.

בכל אופן, בחיתול לא עושים. אם הוא קם ומרגיש שוב בצורך לעשות, הוא חוזר לאסלה.

המטרה (בשני המקרים אגב) - להוריד ממנו את הלחץ מהסוג של "אני אמור להצליח פה במשהו" ולאפשר לטבע לעשות את שלו.

בדיוק ככה - כשהתשובות שלי מסתיימות במילה "טבע" אני רגוע :)

בהצלחה..

ענת

23-11-2011 10:31
אני לא בטוחה שהבנתי...
בכל פעם שהוא "מודיע" שיש לו קקי, אני אומרת לו בוא לשירותים והוא בוכה שלא יוצא לו והוא רוצה חיתול. אז אני אומרת לו שינסה ואם לא יצליח אשים לו חיתול אז הוא מסכים ואחרי כמה דקות על האסלה מבקש חיתול.
אני מודעת לאפשרות פשוט להודיע לו שאין יותר חיתול בדיוק כמו בכל שינוי שמנסים לעבור עם הילדים, אבל הפעם אני חוששת כי מדובר בתהליכים פיזיים ואני חוששת שיפתח עצירות. ניסיתי פעם אחת להגיד לו שאיו חיתול והוא נכנס לסטרס וצועק ובוכה. קשה לראות את זה. האם כדאי לפנות למומחה בנושא?

דני גיל

23-11-2011 15:05
ענת, מה קורה כאשר הוא עושה בחיתול? הוא עושה בעמידה? תמיד? כי אם כך אז לדעתי מעבר לישיבה (עם החיתול) לתקופת הסתגלות של שבועיים בערך יפתור את העניין די מהר.

הבהרה לתשובתי הקודמת:
אתמול בערב הבת שלי אמרה לי שהיא לא נרדמת אז שאלתי אותה למה היא בכלל רוצה להירדם. תוך שהיא חשבה על תשובה הסברתי לה ש"בשעה כזאת" היא צריכה לנוח ולא להירדם. ואז היא נרדמה.

יהלי גם נורא רוצה ונורא מנסה לעשות משהו ולא מצליח. הכי טוב בשבילו שיפסיק לנסות. ואז אפשר לעשות שני דברים (בהתאמה לשתי האפשרויות שניסחתי בתגובה הקודמת):

1. מיד להרגיע אותו בכך שתאמרי לו שיעשה בחיתול. אני אפילו הייתי מתחיל בכך שלמשך שבוע יעשה מיד בחיתול כדי להתחיל "נקי" את התהליך החדש. ולאחר שבוע, כל פעם כאשר הוא מודיע שהוא צריך, את אומרת לו שיעשה בחיתול אבל רק אחרי ישיבה על האסלה. הישיבה נועדה לתרגל ישיבה (זה מה שהוא צריך לדעת) ולכן לא צריך לנסות כלום ואין להצליח בכלום. שימי לב ענת כמה זה שונה מ -

"אז אני אומרת לו שינסה ואם לא יצליח אשים לו חיתול אז הוא מסכים ואחרי כמה דקות על האסלה מבקש חיתול"

לכן גם כדאי שבפעמים הראשונות תקדימי אותו לפני שהוא מבקש ממך את החיתול. אפילו אם זמן הישיבה יהיה קצר בשל כך.

2. האפשרות השניה כפי שתיארתי כנראה קצת הטעתה אותך כי סיכמתי במילים "בכל אופן, בחיתול לא עושים" מה שלכאורה סותר את האפשרות הראשונה. זו אכן אפשרות אחרת, אבל ההיגיון הוא כזה:
במקום שיהלי ישב וינסה ויחכה שיצליח לו משהו, עדיף שיקום ויחזור לאסלה שוב, אפילו כמה וכמה פעמים. כמובן שאם בחרתם באפשרות הזאת אז צריך לבדוק שהיא אכן מניבה תוצאות מיידיות ולא - כמובן לאפשר לו לעשות בחיתול.

דני גיל

23-11-2011 15:21
ענת.. רק עוד הבהרה קטנה, המעבר לישיבה (עם החיתול) הכוונה לישיבה כמו שיושבים מעל סיר ולא על האסלה. פשוט נראה לי שזה הדבר הראשון שצריך לבדוק שהוא מסוגל לעשות ואם לא, להתחיל כאן.

ענת

24-11-2011 18:59
הוא תמיד תמיד עושה בעמידה וכשביקשתי שישב עם החיתול (בתנוחת כריעה) מיד התרומם. אני אנסה שוב... תודה רבה רבה!