ילד בן 3 שרוצה כל הזמן מחשב

לילך


שלום דני,

בני בן ה 3 אוהב לראות טלוויזיה/לראות סרטונים במחשב/לשחק באייפד החדש. הוא יכול לשבת יותר משעה ולראות את אותו סרטון שוב ושוב. מצד אחד אין לי בעיה שיעשה זאת כל עוד זה לא בהגזמה. כל פעם שאנחנו אומרים לו שמספיק או שהוא לא יכול לראות כי כבר ראה קודם הוא מתחיל לבכות ולהתעצבן במשך כמה דקות ויותר. אני אומרת לו שישב וירגע ואז אפשר לשחק במה שהוא רוצה. אני חייבת להודות שקשה להתעלם מהבכי והצעקות אז לפעמים באים גם הסברים שכנראה מיותרים.
כדי לנסות לפתור את הבעיה אנחנו מודיעים לו מראש שהוא יכול לראות קצת בבוקר וקצת לפני האמבטיה. וכל פעם לפני אומרים שהוא יכול לראות קצת ולאחר מכן הולכים לאמבטיה. לפעמים זה עובד אך הרבה פעמים זה לא.
אני חייבת לציין שרוב ההתפרצויות שלו הן סביב הנושא הזה והתחילו רק לאחרונה כאשר גילה את המחשב, ולעיתים אני חושבת שאולי החסרונות של כל הקידמה עולים על היתרונות.
איך אפשר ליצור איזון?
אני חייבת לציין שאני קוראת את הספר שלך ובפורום ואני ובעלי באמת מצליחים לגדל ילד מקסים ומאושר. אנחנו משתדלים לתת לו את הכבוד המגיע לו ואת יכולת הבחירה כשניתן.

תודה רבה, לילך

דני גיל

02-07-2012 05:51
היי לילך,
קודם כל כיף לשמוע שאתם מגדלים ילד מקסים ומאושר. את כותבת שאתם מודיעים לו מראש ומאפשרים לו זמנים קצובים לצפייה בסרטונים ולמשחקים במחשב - קצת בבוקר וקצת לפני האמבטיה. אני לא בטוח שזה טוב. אתם בעצם מודיעים לו מראש שהוא יקבל קצת ממה שהוא רוצה כל כך הרבה, ובלי לרצות אתם בעצם מגבירים את ערכם של המחשב, הטלוויזיה והאייפד, הופכים אותם לאטרקציות שראוי להילחם כדי להשיגן, לדברים שאף פעם לא באמת שבעים מהם, לפנטזיות.

את כותבת על כך שלפעמים את חושבת שאולי החסרונות של הקדמה עולים על היתרונות. מה לדעתך יקרה אם הוא ישחק הרבה במחשב ויצפה הרבה בסרטונים באייפד? לדעתי הכי נכון להגביל אותו רק כאשר יש לכך סיבה שאינה קשורה למחשבות ולחרדות שלנו:

עכשיו סוגרים את המחשב/טלוויזיה/אייפד כי...
עכשיו יושבים לאכול,
עכשיו נכנסים לאמבטיה,
עכשיו אמא ואבא מתגעגעים אליך,
וכ'.

לדעתי כך גם יהיה לו קל לקבל בהבנה את הגבול שאתם מציבים לו.

לילך, ההורים שלנו פחדו מהטלוויזיה ואנחנו מפחדים מהאייפוד והאייפד וכנראה שכל דור ימצא לו את השטן התורן שלו. לדעתי אתם יכולים להסיר דאגה ולשמוח על הילד המאושר שלכם, ובעיקר לדעת שהפרי האסור מפתה דווקא בגלל שהוא אסור. לא ככה?

לילך

02-07-2012 12:39
נקודה טובה למחשבה...
תודה על התשובה,

עירית

25-07-2012 22:11
הי דני,

אז מה אתה בעצם אומר? לתת לילד לשחק באייפד כמה שירצה? הוא יכול לשבת ככה כל היום, מבלי לזוז על הספה

דני גיל

27-07-2012 02:59
... האומנם עירית, הוא באמת ישב כל היום על הספה? הוא (באשר הוא) לא ירצה לקום, לזוז, לקפוץ, לרוץ? אלה הם צרכים פיזיים של ילדים והם לא יוותרו עליהם בקלות? מתי הם כן יוותרו? כאשר ניתן להם סיבה טובה, למשל, כאשר נשדר להם שיש משהו פי אלף יותר אטרקטיבי ומפתה (האייפד למשל) עד כדי כך שכדי להשיגו צריך להיאבק עבורו, הוא מוגבל בזמן, לא מובן מאליו, כמו כל הדברים השווים ובעלי הערך.