גמילה מהרטבת לילה

עינת


דני שלום,
קראתי את ההתייחסויות שלך בפורום ואני מאוד מתחברת לגישה שלך.
אני פונה אליך מבוקר קצת מיואש, על אף שאני בעיצומו של תהליך...
בתי בת 3 וחודשיים, גמולה מטיטולים ביום מגיל שנתיים.
לאחר שלא הראתה שום סימן בכיוון, לפני כחודש העלינו בפניה את נושא הורדת הטיטול בלילה והיא שמחה על הרעיון ושיתפה פעולה. השבועיים הראשונים היו כמעט ללא "הצלחות". לא עשינו עניין ונהגנו בצורה טכנית לגמרי. בשלב מסוים התחלנו עם טבלה, מדבקות וכל 3 לילות פרס ועשה רושם שזה מביא לשינוי, אם כי לא היו יותר מ - 3 לילות רצופים יבשים. השיא היה 2 רצפים של 3 לילות יבשים וביניהם לילה או שניים בהם היא קמה רטובה. אנחנו מאוד משתדלים לחזק אותה במהלך היום ולגרום לה ללכת לישון באוירה רגועה (לפעמים מנסה למשוך את ההשכבה...). יצוין, כי אנחנו לוקחים אותה לפיפי לפני שאנחנו הולכים לישון.
כעת, לאחת "תקופת השיא" אנחנו כבר אחרי מספר לילות בהם היא קמה רטובה. כאילו יש רגרסיה אחרי שבקושי התקדמנו. כל זה לאחר שהיו לילות שהיא קראה לנו 2-3 פעמים בלילה שניקח אותה לפיפי ואף קרה שהיא התעוררה אחרי שהתחילה קצת פיפי במיטה וסיימה אותו בשירותים. מה דעתך? האם לא הגיוני לראות איזושהי מגמה לאחר מס' שבועות?!

דני גיל

14-08-2012 22:09
היי עינת, למה לכם להציע פרס כאשר הגמילה היא הפרס? לדעתך היא לא רוצה להיגמל? אין ספק שההתמודדות מתישה ואת שואלת האם לא הגיוני לראות מגמה חיובית לאחר כך וכך שבועות. לדעתי המגמה החיובית לעולם לא מגיעה עם מדבקות ופרסים למרות שאני לגמרי מבין את הרציונאל שעומד מאחורי ובעיקר את הרצון להרגיש שליטה בעניינים, שיש מה לעשות והנה אנחנו עושים.

אז איך בכל זאת עושים:

1. לפני הכל נותנים לילדה את ההרגשה שהכל בסדר ושאנחנו לא מצפים ממנה לכלום. ממש כלום. היא בסדר וזאת התחושה שהיא צריכה לקבל כל הזמן. אם היא קמה רטובה סימן שהיא בתהליך גמילה או טרם בשלה לכך.

2. קחו אותה לפיפי לפני שאתם הולכים לישון. לפחות בימים הראשונים לתהליך הגמילה המחודש. ובלי לפחד שהיא תתרגל ל-"הרגלים לא נכונים". אם היא נרדמת בשמונה ואתם נכנסים למיטה ב- 23:00 אז קחו אותה גם ב- 23:00. עם הזמן תוכלו לבדוק אם אתם יכולים להוריד גם את העניין הזה.

3. תתארגנו בצורה כזאת שכל פעם שהיא מרטיבה אתם יכולים להמשיך לישון מה שיותר מהר וללא הפרעות. חשוב שלא תהיה התעסקות סביב זה (חשוב למטרת הגמילה!). תכינו מגבת ליד מיטתה + פיג'מה נקיה ותסבירו לה מה היא עושה במקרה כזה:

את הבגדים הרטובים מורידים - מה שרטוב - ולובשים נקי. את המגבת אפשר להניח על החלק הרטוב במיטה. וממשיכים לישון.

אם היא תבקש את עזרתכם קומו אליה ותנו לה את עזרתכם. 20 שניות ואתם בחוץ. אל תתפתו להתעכב שם מעבר לכך כדי להחליף מצעים או לשים בכביסה את הבגדים הרטובים. כאמור... זה חשוב להצלחת הגמילה.

- תוכלו להסתדר גם ללא סעיף 2 אבל צפו לתהליך ארוך יותר במידה ותחליטו לוותר עליו.

בהצלחה..

עינת

15-08-2012 15:06
הי דני,
ראשית, תודה על התייחסותך.
לעניין סעיף 2, אנחנו עושים זאת מהתחלה (חוץ משניים-שלושה לילות שרצינו לבדוק את זה, ועוד מס' לילות שזה נשכח /לא נעשה כי היא נשארה עם הסבתא) וגילינו ש - 90% מההרטבות הראשונות נעשות אחרי שעתיים מרגע שהיא הולכת לישון. פעם אחת ויחידה היא קראה לנו לבוא איתה לעשות פיפי ביוזמתה אחרי שעתיים שינה. לכן אנחנו מקפידים על כך.
כשהיא מרטיבה בלילה, בדרך כלל כשהיא לא מתעוררת מזה, אני נוטה להשאיר אותה "בתוך הפיפי" (עם כל כאב הלב שבכך...)ואני לא בטוחה שהמטרה מושגת, כי עד שהיא מתעוררת בבוקר הכל מסביבה יבש והיא חושבת שהיא קמה יבשה. אני מסבירה לה שהיא הרטיבה כמובן.
בעלי לא לגמרי בדעתי בעניין הזה וקרה 2-3 פעמים שתפסנו את הפיפי ממש אחרי וזה היה ממש רטוב והחלפנו לה תוך שהיא ישנה.
החלפות המצעים והפיג'מה תמיד נעשות בצורה טכנית ובסיום אני לוחשת לה באוזן שפעם הבאה שיהיה לה פיפי, שתקרא לי.
לעניין הפרסים, שקלתי זאת בתחילה והחלטתי ללכת על זה, הן משום שהיתה לנו בעבר בעיה עם לעשות קקי בסיר/בשירותים - היא היתה מחכה לרוב לשנת צהריים/לילה כדי לעשות קקי בחיתול ובאמצעות פרסים (אפילו מטבע שוקולד) עברנו זאת יחסית מהר ובהצלחה ולא נוצרה תלות בפרסים. לכן מצאתי שלתת פרס על כל 3 לילות רצופים יבשים יכול לעזור.
קראתי פעם שההרטבה בלילה קשורה בחיזוקים שהילדים מקבלים במהלך היום. האם אכן לדעתך?
האם לשים לה "פול אפס" (טיטול-תחתון) משמע "להחזיר אותה אחורה"? השאלה נובעת גם לאור העובדה שאנחנו נוסעים בחגים לשבועיים, וגם אם זה יכול לחזק אותה בכלל...

דני גיל

16-08-2012 03:14
אז ככה:
אם בתך מרטיבה במיטה ואת לוחשת לה באוזן שתקרא לך בפעם הבאה לפני שזה קורה, זה כמו לבקש מאדם שנוחר בשנתו להודיע מראש לפני שהוא מתחיל עם הנחירות. עזבי עינת, זה לא בשליטתה וכל פעם שאת אומרת לה שזה כן בשליטתה את מוסיפה לה על הבגדים הרטובים גם את תחושת הכישלון וזה לא טוב. זה אפילו לא טוב לעניין הגמילה.

הנה את עצמך מציינת שקראת שההרטבה בלילה קשורה לחיזוקים שהילד מקבל במהלך היום. הכוונה היא לכך שילד שגדל להאמין בעצמו הוא ילד שנכנס בלילה למיטה עם תחושה רגועה של "אני בסדר", וכמובן שזה טוב לענייננו. אלא שהחיזוקים הללו לא מכווונים ישירות לגמילה. מה שקרה בלילה לא מעניין בבוקר שלמחרת. להיפך.. תעברו הלאה, תקלו על עצמכם.

תראי עינת.. היא מרטיבה וממשיכה לישון עם הבגדים הרטובים (למה כואב הלב?) וכשהיא קמה יבשה חשוב לך שהיא תדע שהיא הרטיבה. למה? למה לתת לה את התחושה הזאת? עוד מעט תרצו לצאת לחופשה בת שבועיים בחגים והמחשבה לשים לה טיטול תחתון מעיקה עלייך כי זה עשוי לתת לה את התחושה שהיא חוזרת אחורה וכדומה. ואני מסכים איתך. כי אחרי שהיא מבינה ממך שהגמילה היא הצלחה וההרטבה היא כישלון הרי שהטיטול מצטרף לחווית הכישלון.

לעומת זאת, אם החל מעכשיו תורידו לחץ תוכלו גם לשים לה טיטול במהלך החופשה והיא לא תעשה מזה עניין. ילדים מסתכלים עלינו, מזהים ממה אנחנו עושים עניין, ו... מצטרפים לעניין.

לדעתי הדבר שיכול באמת לעזור לכם לפעול נכון הוא לחשוב מה הכי קל לכם. אם הכי קל לכם להמשיך לישון ולבדוק רק בבוקר מה קרה בלילה אז זה הדבר הנכון. נכון לכם, נכון לבתכם ונכון לתהליך הגמילה.

עינת

17-08-2012 01:47
תודה רבה על המענה האדיב.
אני מתחברת למה שכתבת ואני בהחלט אקח את דבריך לתשומת לבי ואפעל בהתאם.

נור

10-10-2014 10:40
היי ד״ר דני. אני אמא ל3 בנות הבכורה בת 5 והשניה בת 3.5 והקטנה כבר שנתיים.. אני נתקלת עם הבנות שלי בבעיית ההרטבה בלילה ולא מצליחה להיפטר מהבעיה הזאת אחרי ניסיונות מרבות, ואחרי פנייה לרופא המשפחה.. רוצה לקבל התייעצות המלצות כל מיני דברים כדי לעזור לבנות שלי. גם יש לי שאלה בקשר לבת הקטנה שעדיין לא התחלתי איתה מגמילת הטיטול איך אפשר להתחיל ולסיים את השלב הזה בהצלחה ביום ובלילה???

דני גיל

12-10-2014 23:37
היי נור,
קודם כל אני לא ד"ר אבל אני ממליץ לך על מאמר סודות הגמילה מחיתולים - http://www.superdaddy.info/articles-50

קריאה מהנה ובהצלחה!

נור

16-10-2014 09:41
בוקר טוב.. אפשר לבוא ליעוץ?

דני גיל

16-10-2014 11:37
מוזמנת בשמחה - http://www.superdaddy.info/page-about

שולה

07-12-2017 11:42
שלום
הבן שלי כבר בן 5, הוא נגמל מחיתולים ביום בגיל שנתיים וחצי אבל מאז בלילה בלילות בורח לו פיפי, ועכשיו בחורף זה החמיר וזה כל לילה לפעמים גם פעמיים
ניסינו להעיר בלילה אבל זה גם לא ממש עוזר...
חורף שעבר היה עם חיתול אבל השנה מבקש שלא ואני מכבדת את בקשתו.
מה עושים??
תודה

דני גיל

09-12-2017 01:21
היי שולה, יש לכך פתרונות מאוד יעילים. תתחילי ב- "הרטבת לילה זמזם" בגוגל.
בהצלחה!