לינה משותפת

מיטל


היי, אני אמא לילדה בת 5 ופעוט בן 2.2 שנים. כיום הם ישנים איתנו בחדר השינה שלנו במיטות משלהם. לפני כחודשיים העברנו אותם לחדר משלהם (יש לציין שעד אז הם ישנו איתנו)בעקבות לחץ משפחתי של אמהות/סבתות. ומאז הבן שלנו מתעורר בין 5-6 בבוקר(כשקודם לכן קם ב7:30). לפני כשבוע החלטנו להחזיר אותם אלינו רק כשהפעם את בני העברתי ממיטת התינוק למיטה רגילה, אז עכשיו ההרדמה הפכה לקשה מאוד מאחר והוא כל הזמן קם ממיטתו ולוקח לו יותר משעה לישון, ובמקביל הוא עדיין מתעורר מוקדם בבוקר. בנוסף אני בשבוע 34 להריוני כך שבקרוב תתווסף לנו דיירת חדשה לחדר. האם אני טועה בהחלטתי להחזיר אותם ללינה משותפת (שאני מאמינה בה)? איך ניתן להחזיר לבן שלי את הרגלי השינה הקודמים?

דני גיל

03-10-2012 02:15
היי מיטל,
את יודעת.. עיקר הבעיה עם "טיפוח הרגלים לא נכונים" היא שאנחנו כל כך מאדירים את כוחו של ההרגל עד שהוא הופך להיות זה שיכול להסביר כל קושי ולכן גם ליצור כל קושי. אסביר:

מיד אציע לך להעביר את הילדים חזרה לחדר היפה שלהם. יהיה פה תהליך ויכול להיות שזה לא יהיה קל. יכול להיות שזה יהיה אפילו סיוט. למה סיוט? כי אם הכנסתי לי לראש במשך X שנים שהרגלתי את הילד שלי למצב אחד וכעת אני מעביר אותו למצב אחר, הרי שאני גורם לו עוול גדול, ואני מאמין שזה הרבה בגללי, וזה דורש אותי לחשיבה מחודשת, ולכן אני מהסס ונגרר דווקא במקום שבו עליי לעמוד יציב ונחוש.

לכן, כדי למנוע לפחות את ה"סיוט" עדיף שתתחילו בכך שתאמינו יותר בילדים ופחות בהרגלים.

אין ספק שיש לכם סיבות טובות ליצור את השינוי הזה ולדעתי עיקר האתגר הוא במעבר של הפעוט שלך למיטה "רגילה". תוכלו אולי להתנחם בכך שאתם יוצרים פה שינוי בכמה מישורים בו זמנית.

הייתי מתחיל בעבודה נכונה על ההירדמות. תשכיבו אותם במיטות שלהם, תנו להם נשיקת לילה טוב, תנו להם את ההרגשה שאתם שם כל זמן שהם צריכים אתכם ו.. לילה טוב. כאשר הקטנצ'יק קם מהמיטה תחזירי אותו חזרה בלי להתחשבן איתו. תשאלי אותו אם יעזור לו שתישארי קצת בחדר ותקראי ספר. אם הוא ירצה בכך יהיה עליו לשים ראש ולעצום עיניים. אני בכוונה לא מוסיף במילים בשלב זה לגבי אופן ההירדמות כדי שנשאר ממוקדים, אבל כמובן שאת יותר ממוזמנת לחזור אליי ספציפית לעניין הזה.

כאשר הבן הצעיר שלכם מתעורר בבוקר מוקדם מהרצוי פשוט תזמינו אותו להשלים את השינה במיטתכם.

מיטל

03-10-2012 21:30
תודה על התשובה המהירה. אציין כי כאשר הם עברנו לשינה בחדרם לא הייתה להם שום בעיה עם זה (למעט המעבר של בני למיטה רגילה-שזו הסתגלות בפני עצמה וההתעוררות המוקדמת של בני שזהו השינוי המהותי שחווינו במעבר). שאלתי היא האם אני גורמת להם איזשהו נזק בלינה משותפת מאחר וקראתי על כך בלא מעט מקומות שזה דבר טוב בכך שהם איתי בלילה מאחר ובבוקר הם הולכים לגן ומתנהלים שם באופן עצמאי אך תמיד שמחים לחזור הביתה לפינה שלהם ובכך שהם ישנים איתנו אנחנו לא ״נוטשים״ אותם בשנית באותו היום.

בנוגע להעברת בני למיטה שלנו לפנות בוקר נראה לי בעייתי מאחר ועשיתי זאת כמעט חודש והוא לא נרדם בשנית ואני אמורה אוטוטו ללדת ואז אני חוששת שהוא יעיר אותה בכל בוקר וישבש לה את שנתה..בכך שהחזרנו אותם חשבנו שאולי יחזור לישון את שנתו כמו שהיה קודם לכן עד 7:30 בבוקר.

דני גיל

04-10-2012 01:41
... את לא גורמת להם שום נזק כאשר את מאפשרת להם לישון בחדרם. להיפך, הבעיות ויחסי התלות המעיקים קמים כאשר ההורה לא יודע לשחרר. כאשר את נפרדת מהם בבוקר בגן את לא "נוטשת" אותם ולא טוב אם את מרגישה ככה. את ודאי לא נוטשת אותם כאשר את ישנה במיטתך והם במיטתם. בחדר שלהם. ועוד באותו עניין -
את גם לא מזניחה את הפעוט שלך בן השנתיים וחודשיים אם הוא קם בחמש בבוקר ואת ובעלך ממשיכים לישון. את לא יכולה להכריח אותו לישון אבל את כן יכולה להעביר לו מסר שלא יפריע לכם. למה בעצם אתם קמים יחד איתו? מה יקרה אם הוא יקום מהמיטה ואתם תמשיכו לישון?

מיטל

04-10-2012 13:31
ברור לי שלא נגרם נזק בכך שהם ישנים בחדרם הרי זו הנורמה ואף אחד מאיתנו שגדל בצורה זו לא יצא עם בעיות ולכן השאלה שלי הפוכה אם אני סוטה מעט מהנורמה המקובלת בארצנו( מאחר ולפי מחקרים כ75% מילדי העולם לנים בלינה משותפת והאחוזים הגבוהים אינם נובעים רק ממדינות עולם שלישי. מסתבר שגם באירופה ובארה״ב התופעה חוזרת). לכן רציתי לשמוע מה דעתו של איש מקצוע בעניין.

לגבי בני, במידה ולא נקום איתו הוא בוכה ומעיר את אחותו בת החמש ואין באפשרותי להשאיר אותו ללא תעסוקה- המצריכה ממני להתעורר ואם הוא ירד ממיטתו (מה שלא מהווה כרגע בעיה מבחינתו מאחר והוא במיטת מעבר). הוא ישר ניגש לאחותו ומעיר אותה..ובקרוב תתווסף לנו שותפה חדשה לביתנו שהייתי שמחה ששנתה לא תופרע לפנות בוקר..

דני גיל

04-10-2012 17:34
מיטל את שאלתך הבנתי,
שאלת האם את לא גורמת נזק לילדים בלינה המשותפת אלא שמיד אחר כך תיארת את הנזק שעשוי להיגרם להם בלינה שאינה משותפת, ולכך התייחסתי. בכל הקשור לגידול ילדים אני לא אוהב לדבר במונחים של נזקים כי אז אנחנו נגררים לדיון שיש בו שחור או לבן בעוד שהמציאות מורכבת.

ובמציאות המורכבת הזו יש הורים שעובדים קשה בעבודה ועובדים קשה בבית ולכן בלילה יותר מכדאי להם לדאוג לתנאים נוחים למנוחה, שינה, אינטימיות וכו'. באופן טבעי הורים רוצים בכך ואין לי ספק שהיה משמח אתכם לדעת שהלילה תוכלו לישון בחדרים נפרדים ללא כל הפרעות והכל יהיה בסדר.

מן הצד של הילדים - הרי שגם להם יש צורך לגדול, להיות עצמאיים, להרגיש גדולים, להרגיש שסומכים עליהם. תחשבו במיוחד על בתכם הבכורה, איפה היא תרוויח יותר את ה"הישגים" הללו?

לגבי ההתעוררות בבוקר,
כמובן שאפשר לקום יחד איתו בחמש בבוקר ולהמשיך את המנוחה בסלון נניח כי שוב.. אנחנו לא יכולים להכריח אותו לישון. מצד שני, החלטות נכונות כרוכות בראייה ארוכת טווח. כלומר -
ברור לכולנו שמחר בבוקר הוא יעיר את אחותו אם לא תקומו יחד איתו. זה קרה אתמול ואין סיבה שזה לא יקרה מחר. אבל שימו לב.. כאשר אחותו מתעוררת הרי שגם אתם מתעוררים. מה יקרה לדעתך אחרי ארבעה לילות רצופים שבהם את ובעלך לא זזים מהמיטה עד 7:00 בבוקר? איך יראה הבוקר הראשון, השני, השלישי, הרביעי?