גבולות לתינוקת בת עשרה חודשים

נדיה


דני שלום,

כרגע סיימתי לקרוא את "אלוהים בגובה העיניים" וקודם כל רציתי להגיד שממש נהניתי לקרוא את הדברים, קיבלתי חיזוק גדול להרבה נקודות שאני מאמינה בהן, ולמדתי הרבה דברים חדשים, שאני מקווה שאני אשכיל להשתמש בהם כשהנסיכה שלי תגדל.
גם אני כמוך לא מאמינה בשיטת העונש, אבל כן להיות אסרטיביים בנוגע להתנהגות בינתיים כמובן זה הכל תיאוריה אצלי, אבל לאט לאט אני רואה שאני בודקת את הגבולות שלי, ואני שמחה לומר שבאופן די אינסטינקטיבי פעלתי על פי הסבריך.

עם זאת יש לי שאלה, אני אשתמש בדוגמה שנתת על הילד עם השלט,
אני מסכימה שאם הוא דופק את השלט על השולחן ולא מפסיק למרות שהתבקש לעשות כך יש לקחת ממנו את השלט, ברוגע ובלי כעס, אך מה עושים אח"כ? כי הרי הבכי מגיע מיד אחרי שלקחנו את השלט.
במקרה של הנסיכה שלי (בת 10 חודשים) מדובר בקערות האוכל והמים של הכלבים, זה פשוט פיתוי מאוד גדול והיא לא יכולה לסרב לטעום את האוכל ולטבול במים, מה שאני עושה במקרה הזה, פשוט אומרת לה "אנחנו לא משחקים עם האוכל של הכלבים"
ולוקחת את הקערות למקום שאליו היא לא מגיעה, מיד לאחר מכן מתחיל הבכי, רוב הפעמים אני פשוט אתן לה צעצוע אחר לשחק איתו, השאלה היא, אם זה לא עושה יותר נזק מתועלת, כי הרי אני בעצם מחליטה בשבילה לשחק במשהו אחר, לא?
מצד שני הבכי מפסיק ותשומת הלב שלה מופנית למשהו אחר...
אז אני קצת מבולבלת.

בכל אופן תודה היה מרתק.
נדיה.

דני גיל

01-06-2010 11:39
היי נדיה, תודה רבה על הדברים. אני ממש שמח לדעת שאנשים נכנסים וקוראים באמת. לשאלתך, אני מציע את הדבר הבא:
ראשית, תני לנסיכה שלך למצות את הסקרנות. הפיתוי, כפי שאת אומרת, חזק ממנה בשלב זה ולכן מוטב לאפשר לה לגלות את מה שהיא כל-כך רוצה לגלות; מלאי יחד איתה מים בקערה ותני לה לשחק. כמה זמן? כמה שהיא רוצה. כמה פעמים? כמה שהיא רוצה.

שנית, בואי נהפוך את הסיטואציה למשחק; כל פעם שתהילה תתקרב לפינת הכלב, גשי אליה, הרימי אותה גבוה בשמחה, והנחיתי את ה"אוירון" היכן שתחליטי.
האם בכך את מעודדת אותה לחזור על אותה פעולה? כן. בהחלט כן. עד מתי? עד שהיא תשתעמם ותבחר במשחק אחר. עוד לא ראית תינוק/ילד מתמיד באותו משחק כל היום. מה שכן ראיתי זה ילדים ש"עושים דווקא" להורים שלהם כל היום ולפעמים, אפילו כל החיים.

והיה אם תהילה תבכה, כי תעדיף את ה"משחק" שבחרה בו מלכתחילה על פני המשחק שבחרת בו את עבורה, והיה אם תבכה כי קערת המים של הכלב, מעניינת יותר מקערת המים שהכנת לה את לצורך המשחק, אז תהילה תבכה ואנחנו כהורים נתעלם וגם בכך, נמשיך לבנות אמון.

את כותבת:
"רוב הפעמים אני פשוט אתן לה צעצוע אחר לשחק איתו, השאלה היא, אם זה לא עושה יותר נזק מתועלת, כי הרי אני בעצם מחליטה בשבילה לשחק במשהו אחר, לא?"
ממש לא. בעניין הזה אפשר להירגע: את לא יכולה, גם אם תרצי, להחליט עבורה במה לשחק. במילים אחרות, אם היא נענית לאלטרנטיבה שאת מציעה לה, זה מצויין.

בהצלחה לכם נדיה ותודה על השיתוף. אשמח להתעדכן.

נדיה

01-06-2010 23:52
תודה על התשובה.
אני בהחלט אנסה את העניין עם האווירון, מה שאתה אומר בעצם (אם הבנתי נכון) זה לא להרים את קערות הכלבים אלה פשוט להפוך אותם למשחק נכון?

קערת מים משלה, כבר ניסיתי היא שופכת את כל המים על הריצפה ומתעצבנת עליי, אין לי בעיה עם מים על הרצפה (בקיץ עשינו יום אחד מהסלון ארגז חול, אז מה זה קצת מים.

היא פשוט לא רוצה לשחק בקערת מים משלה, אז ננסה את האווירון , אני בטוחה שהיא תתלהב... אני אעדכן אותך.

דני גיל

02-06-2010 21:28
אגב נדיה, אם היית יכולה להרים את קערות הכלבים למקום שאינו נגיש לה, זה יכל היה להיות פתרון מצוין אבל אני מניח שבאופן קבוע אינך יכולה לעשות כן.
מצד שני, במצבים שבהם אינך פנויה ל"משחקים" שלה, זה יכול להיות פתרון זמני מצוין. בהצלחה :)