אכילה אובססיבית

דניאלה


היי דני

ביתי בת 4, מלאה אך ממש לא שמנה, עסוקה כמעט כל הזמן באוכל וממתקים.
היא אוהבת מאוד לאכול וכל הזמן חושבת על אוכל, אם הולכים לגן משחקים אז הדבר הראשון שהיא תעשה זה תבקש שאני אקנה לה משהו או תשאל אם הבאתי משהו לאכול, כשאוכלים ארוחת ערב היא מגיעה לשולחן ברגע שהיא מבחינה שאני מתחילה לארגן אותו לארוחה וכבר מתחילה להעמיס על הצלחת שלה, תמיד כמויות מוגזמות (היא בקושי אוכלת רבע ממה שהיא מעמיסה), היא מאוד הישרדותית בהתנהגות שלה, היא יכולה לאכול בדיוק אותו דבר כמו אח שלה אבל תמיד תחטוף קצת משלו או שתאכל את שלה כמעט עד הסוף ואז תבקש להחליף איתו. אם נפגשים עם עוד חברים אז כולם תמיד רצים לשחק יחד והיא עסוקה במה שיש לאכול. אני חייבת לציין שבבית יש הכל מהכל ובשפע, למעט ממתקים וחטיפים אני משתדלת שלא להגביל אבל עדיין היא מתנהגת כאילו אין לה. היא תמיד נועצת מבטים באנשים שאוכלים ולא משנה אם היא רק סיימה לאכול
נקודה שאולי קשורה אח שלה ממש לא אכלן ותמיד צריך להתחנן אליו כדי שיאכל ולפעמים אף להאכיל אותו (אנחנו ממש מנסים להרפות ולא לתת תשומת לב לנושא האוכל כרגע)
לא בטוחה מה אני אמורה לעשות....
אשמח לעצה

דני גיל

06-04-2013 01:51
היי דניאלה,
אז קודם כל טוב שאתם מנסים למנוע תשומת לב סביב ענייני האוכל, זה טוב לבתכם שאוהבת לאכול ועסוקה בכך הרבה וזה טוב לאח שלה שבקושי אוכל. האם העובדה שהבן אוכל מעט מושכת את תשומת הלב אליו? וגורמת לה להתייחס לאוכל בצורה כזאת שתחזיר את תשומת הלב אליה?

אולי, לא כל כך נראה לי אבל זה גם לא ממש משנה כי כך או כך התגובות היעילות שלכם תהיינה אותן תגובות. אין ספק שיש משהו שמושך אותה סביב נושא האוכל, לא ברור לי האם המניע פיזי או רגשי, בכל מקרה אני חושב שתעשו נכון אם תעשו הפרדה בין התופעה "אכילה אובססיבית" לבין התופעה "התנהגות לא יפה": לחטוף מיד כשמגישים את האוכל, "לאכול עם העין", להעמיס הרבה בצלחת, לחטוף מאח שלה, בכלל... לקחת מצלחת אחרת.

אל תאפשרו לה!

תהיו שם במלוא נוכחותכם בכל המקומות המועדים לפורענות ואל תאפשרו לה לעשות תזוזות בכיוון הלא נכון. היא בת 4 המתוקה שלכם וזה לא צריך להיות קשוח/קשה/מאיים. להיפך, אתם שם בשבילה כדי ללוות אותה וללמד אותה וזה יצליח ככל שתעשו את זה מקרוב ולא בשלט רחוק. ואפשר לעשות את זה בכיף ועם הומור (שהוא תוצאה של שמחה ולא של ניסיונות מתחנפים לקבל שיתוף פעולה) וכלל שמירה על גבולות לא צריכה להיות משימה מעיקה.

את כותבת שהיא מעמיסה בצלחת הרבה מעבר לכמות שהיא אוכלת, ואם כך, אל תאפשרו לה. קצר ולעניין בלי להתעסק בזה במקרה והיא מתנגדת בדרכה. את הכמויות אל תגבילו. תשתדלו לשמור על ארוחות קבועות ולא לעסוק באוכל בין הארוחות, במידה כמובן. אם אתם עם חברים והיא חשופה לחטיפים וכל מיני אטרקציות אז שתיהנה מהחיים כל עוד היא עומדת בכללי התנהגות מקובלים. כלומר שהפוקוס יהיה תמיד על ההתנהגות ולא על האכילה.