דברנות ופחדים אצל ילדה בת 7

מלאת


אשמח לקבל את עצתך בשני נושאים:
1. ביתי בת השבע היא פטפטנית בלתי נלאית (מה שקרוי 'חופרת'). לא מדובר בצורך שלה לספר ולשתף אלא בפטפטת אין סופית לפעמים סתמית לחלוטין. אני בהחלט משתדלת לתת תשומת לב וקשב ובוודאי מתעניינת כאשר היא רוצה לספר או לשאול אבל הדברת האין סופית מתישה וכן לא ממש מאפשרת לנהל איתה שיחה משום שהיא אינה מקשיבה אלא בעיקר מקשקשת. אני רואה את התופעה הזאת גם אצל ילדים וילדות רבים אחרים (יש לה אחות בת 4, חשוב לי לציין שגם לפני שהקטנה הצטרפה למשפחה היא היתה פטפטנית כזאת כך שלא נראה לי שזה קשור בקנאה או בחסך בתשומת לב)כמו כן היא ילדה די תזזיתית ('קוצים בטוסיק') למרות שלא נראה לי שמדובר בהיפר אקטיביות. היא נכנסה השנה לכיתה א' והמורה המצוינת שלה בהחלט הצליחה לכוון אותה כך שבכיתה בדרך כלל אין תלונות על פטפטת והיא תלמידה טובה מאד.
2. הילדה מפחדת מאד מבעלי חיים ומחרקים. הפחד הזה לא היה קיים כאשר הייתה קטנה אלא התפתח עם השנים.אנחנו במשפחה אוהבים מאד בעלי חיים ואין אצלנו תופעות של פחד והיסטרייה מחרקים. לא ידוע לי על מפגש בעייתי שלה עם בעלי חיים או חרקים שעלול היה לעורר את הפחדים האלו. הבעיה שהפחד גובל בהיסטרייה ועלול להוביל להתנהגות בעייתית כגון ירידה פתאומית לכביש אם עובר כלב בסמוך. אשמח לקבל את עזרתך - איך אפשר לעזור לילדה להתמודד ולהתגבר.

דרך אגב - אני נהנית לקרא את הטורים ב- ynet

תודה!

דני גיל

06-04-2013 02:42
תודה לך..

לעניין ה"חפירות" - אכן תופעה מוכרת אצל כך וכך ילדים וההתייחסות הנכונה להם היא "הקשבה אקטיבית". כלומר, את לא מקשיבה למה שלא מעניין אותך ואת מאלצת אותה לפנות לך מקום. כאשר היא תפנה לך מקום לך תהיה את היכולת להפוך את הקשקשת הבלתי נגמרת לשיחה משמעותית.

נכון.. ברור לי שזה לא קל ואני מבין שהיא מדברת בלי לשים נקודה, וברור שהתכנים לא מאורגנים או לא מעניינים, אבל דווקא בגלל זה נכון אם תתעקשי על ה"זכות" שלך להכניס שאלה (שבאמת מעניינת אותך) ועל ידי כך ליצור מצב חדש שבו את הופכת להיות מקשיבה פעילה - מקשיבה באמת.

וברור שהמצב הזה הוא מצב שמכבד את הילד. לעומת זאת, המצב הזה שבו הילד מקשקש ואנחנו כאילו מקשיבים הוא שמעודד אותו להתפתח בעולם משל עצמו ולא להיות קשוב למה שקורה בחוץ.

אם את רואה שממש קשה לך לקבל את תשומת ליבה תוך שהיא מדברת תוכלי להיעזר במשפטים הבאים:

"רגע תעצרי שניה... לא מעניין אותך מה יש לי להגיד?"
"האמת שרציתי להגיד לך משהו חשוב אבל... לא משנה"
"אוי.. את יודעת מה זה מזכיר לי?"

אל תחששי לומר לה:

"לא.. יפה שלי אני לא מקשיבה ככה.."
"זה לא מעניין אותי להקשיב בצורה כזאת"

כאשר את עסוקה בכך וכך דברים תפני את תשומת ליבה לכך שאינך קשובה ושאינך יכולה להיות קשובה. אל תתני לה לדבר לאוויר ואל תהפכי את עצמך לאוויר. זאת המטרה. אין לי ספק שדי בכך כדי שתוכלי להבחין בשינוי בתקשורת שלה ובדברים שתבחר לומר.

דני גיל

06-04-2013 02:50
ולעניין הפחדים -
לא נכון לדעתי לעסוק בזה או להיות מוטרדים מכך. ודאי לא לשים שם תשומת לב מעצם ההתעסקות. איפה שאת מזהה פוטנציאל לסכנה, כמו למשל האפשרות שהיא תרוץ לכביש, אז בסדר אם תשוחחו על זה, ותדמו מצב כזה כדי להכין אותה מראש להימנעות מהתגובה המסוכנת. כמובן שמפגש עם חיות מחמד (אם אין לכם אז אצל חברים) יכול לעשות לה טוב.

מלאת

07-04-2013 21:02
דני - תודה רבה על תשובותיך, אאמץ ואנסה . . .
פחדים - בגלל שכולנו במשפחה מאד אוהבים בעלי חיים אנחנו עוצרים להתייחס וללטף כמעט כול כלב וחתול (כמובן מסבירים שצריך להזהר ולא להתקרב תמיד), בינתיים קשה עם הגדולה בעניין זה אבל לפחות הקטנה שכמובן מעריצה ומחקה התנהגויות של הגדולה - מגיבה טוב. מאמינה ומקווה שישתפר עם הזמן