שינוי התנהגותי אצל ילדה בת שנתיים ושבע

מירה


שלום רב,
בתי בת שנתיים ושבע, ילדה מקסימה, חכמה ודברנית. מאז שנולדה היא עקשנית, אך לאחרונה (כשלושה שבועות)התנהגותה נהייתה קיצונית. אנחנו לא מצליחים להגיע איתה להסכמה כמעט בשום נושא. למשל, כשצריך להתארגן לגן היא לא מקשיבה, ובכוונה לא מאפשרת לעזור לה להתלבש. כשמבקשים ממנה לא ללכת למקום מסוים, ומסבירים לה מה תהיה התוצאה, היא עדיין מנסה לפרוץ את הגבול. בנוסף, לאחרונה אנחנו שמים לב שהיא נהיית יותר ביישנית ופחות מעיזה-למשל, בעבר הייתה יוזמת ויוצרת קשר עם ילדים שלא מכירה, כיום ניגשת בגן השעשועים רק לילדים מוכרים.
אשמח לקבל עצה להתמודדות עם אי ההקשבה, וכן אשמח לדעת ממה נובע השינוי ביחס ליצירת קשר עם ילדים אחרים.
תודה

דני גיל

28-02-2014 20:18
היי מירה,
את כותבת ש"אתם לא מצליחים להגיע איתה להסכמה כמעט בשום נושא", אבל לא נכון שזו תהיה הציפייה שלכם ממנה (לקבל את הסכמתה) וגם לא נכון שזו תהיה הציפייה שלכם מעצמכם (להצליח לקבל את הסכמתה). היא עדיין לא בת 3 הקטנה שלכם ואתם בונים את הסמכות שלכם בין היתר במקומות האלה שבהם אתם מחליטים א' והיא רוצה ב':

אם בגן השעשועים אתם מבקשים ממנה להפסיק לשחק עם המים בברזייה אז הדבר הנכון הוא לגשת אליה, ולמנוע ממנה (פיזית) לעשות את זה. הניסיונות להסביר לה או לשכנע אותה הם בדיוק הניסיונות לקבל את ההסכמה שלה, ולא נכון שתיקחו על עצמכם את התפקיד הזה.

גם בבוקר, כאשר אתם מתארגנים לגן, תבדקו אם אתם לא עסוקים במלל מיותר שהיא בכלל לא שומעת, ותחזקו את המעשים. נניח שמה רומי, אז את אומרת לה, בסדר הזה:

- רומי בואי להתלבש..
- את רוצה לבוא אליי או שאני אבוא אלייך? (בנימה של שאלה ולא בנימה מאיימת).
- בסדר אני באה.

ואז את מלבישה אותה. עם או בלי שיתוף הפעולה שלה. ככל שהיא תשתף פעולה יהיה לה נעים וככל שהיא לא תשתף פעולה יהיה לה פחות נעים. למחרת תינתן לה שוב אפשרות הבחירה והיא תהיה קשובה יותר למילים שלך. כי היא יודעת שהם מגובים במעשים.

לעניין הביישנות מילדים שהיא לא מכירה - נראה לי לגמרי אופייני לגיל ולשלב ההתפתחותי.

מאמר רלוונטי - http://www.superdaddy.info/articles-10