ילדה בת ארבע

אורלי


אז אחרי כמה חודשים אני חוזרת
הילדה בת ארבע וחצי באמת היתה למופת
עם שיגעונות של ילדים כמובן
אבל בחודש האחרון לא יודעת מה קרה לה כי הכל רגיל
דווקא למדה להיפרד יפה כשאני הולכת אחרי צהרים לעבודה אני מפרגנת לה אומרת לה שאני שמחה ונותנת לה כאילו משימה לעזור לסבתא לשמור על אחותה הקטנה
אבל ההתנהגות שלה ממש גרועה
צריך להגיד לה כל דבר כמה פעמים עד שהיא תעשה וכשאני רואה שהיא לא עושה אני באה אליה ולוקחת אותה אז היא אומרת לי שהיא כועסת עליי כי אני מושכת אותה וכואב לה כמובן אני לא מכאיבה לה אבל בגלל שהיא מתנגדת אז לא נעים לה
אני מסבירה לה שאם תעשה מהתחלה מה שאגיד לה לא נגיע לזה גם לסייעת בגן זה אותו דבר
היא משחקת בבית וקופצת ועולה על כיסא וכל מיני דברים שאחותה הקטנה בת שנה וחצי עושה אחריה ואני כל פעם מעירה לה שזה מסוכן לה ותפסיק ולא עוזר
אני מוציאה אותה ליד הדלת או מושיבה אותה להירגע ושוב אחרי חצי שעה אותו דבר
נגיד היא צריכה להחליף בגדים כי היא לא קמה בזמן לשירותים וקצת ברח לה אז היא מורידה בגדים ויכולה להסתובב איזה רבע שעה בלי בגדים עד שהיא תתלבש והיא יודעת לקחת בגדים ולהתלבש לבד

יש לי המון סבלנות והבנה שילדים חושבים אחרת אבל היא מעייפת אותי כל פעם כל יום זה אותם דברים
או שהיא פוגשת את אחיין שלי כל אחרי צהרים ואם יש לו חטיף או משחק אז היא רוצה שיביא לה כי היא כן מכבדת אותו ואם הוא לא מביא לה אז היא תחטוף לו או השבוע היא ירקה עליו ואני לא נתתי לה ללכת אליהם שוב אמרתי לה שזה לא התנהגות יפה ולא תלך אם ככה היא מתנהגת
אם לא מקבלת משהו היא צועקת יכולה לצעוק ולירוק ולרקוע ברגלים איזה חצי שעה
שיש לי סבלנות אני נותנת לה להמשיך ולא מתייחסת עד שהיא נרגעת ומתחילה להתחנף כזה ואני חוזרת להתייחס אליה
ואם אין לי הרבה סבלנות או אני ממהרת וכאלה אז אני מוציאה אותה להירגע או פשוט מתכופפת לגובה שלה ובמבט אחד כמה מילים היא שותקת
יש לה בגן 2 ילדים שאומרים מילים לא יפות ואני תמיד אמרתי לה שאסור להגיד כאלה מילים וגם היא כשהיא שומעת כאלה מאחרים היא אומרת להם ככה השבוע התעצבנה עליי ואמרה לי בת .... אני יודעת שהיא לא יודעת מזה אבל היא יודעת שזה לא משהו טוב ואני תפסתי אותה ואמרתי לה שאוי אם תוציא את זה שוב שזה מילים מגעילות ואז בפעם השניה שהיא כעסה עליי בפעם השניה אמרה לי שהיא תגיד מילים כאלה אמרתי לה שאם תדבר לא יפה אני יקח לטיפול שעושים לילדים שמדברים לא יפה
היא באמת ילדה טובה היא מכבדת ואוהבת ודואגת לאחותה אבל בשבועות האחרונים כאילו היא בטוחה במקום שלה אז היא מרשה לעצמה לשבר לא יפה ולצעוק בעלי אומר שהיא מתנהגת כמו הילדה שאיתה היא משחקת בגן
אבל מה עושים אני לא יכולה להגיד לה עם מי לשחק וכאלה
מצטערת על האורך יש עוד הרבה אבל אני מאמינה שהבנת
תודה

דני גיל

11-03-2014 00:19
היי אורלי,
מקריאת הדברים + ההתכתבויות הקודמות שלנו אני חושב שיהיה לך נכון לרכז אותן ולקרוא שוב את כולן לפי הסדר. זה ייתן לך לדעתי תמונה יותר שלמה וברורה, ויסייע לך לתרגם את הדברים שלי למעשים.

ילדים לא חושבים "אחרת". הם חושבים רציונלית, ולפיכך בוחרים בהתנהגויות שמזמנות להם רווחים. לענייננו - תשומת לב.

המטרה שלנו אינה למנוע את הרווחים (את תשומת הלב) אלא לדאוג לכך שתשומת הלב הזו תהיה חיובית ולא שלילית.

הרעיון להפעיל סמכות אקטיבית (לגשת פיזית אל הילד ולדאוג שיקרה מה אנחנו רוצים שיקרה) הוא בדיוק הרעיון שנועד למנוע דו-שיח מתחשבן, מאיים, שלילי. אם הגעת אליה ואתן מנהלות דו-שיח דומה, הפעם מקרוב, לא הרווחנו הרבה. הרעיון הוא לגשת אל הילדה, להושיט את ידך ולהיות נחושה להפעיל את הסמכות האקטיבית. עכשיו שימי לב:

אין צורך להפעיל טרור. חשוב שתהי קשובה להתפתחויות ולתגובות שלה: היא אומרת שהיא כועסת כי את מכאיבה לה? תעצרי ותגידי לה:

"גם לי זה לא נעים. מה את מציעה?"
"אני באמת לא רוצה לעשות את זה ככה. בואי... אני ממתינה לך באמבטיה".

במצב הזה? מה לדעתך יקרה?

את כותבת:

"נגיד היא צריכה להחליף בגדים כי היא לא קמה בזמן לשירותים וקצת ברח לה אז היא מורידה בגדים ויכולה להסתובב איזה רבע שעה בלי בגדים עד שהיא תתלבש והיא יודעת לקחת בגדים ולהתלבש לבד"

נכון. היא יודעת להתלבש לבד. אבל... למה לבד אם אפשר יחד איתך? קל וחומר שיש לה אחות בת שנה וחצי. לכן, מהזווית של הילדה, היא תעשה הכל כדי להשיג את הנוכחות שלך, בטוב או ברע. לך, בנקודה הזאת, נכון לדעתי להיות שם בשבילה במלוא נוכחותך, ללוות אותה, להרגיש אותה ושהיא תרגיש אותך.

כך או כך - היא צריכה להרגיש ששווה לה להיות גדולה ועצמאית, והיא תקבל את ההרגשה הזאת ככל שהיא תראה שהעצמאות שלה לא מביאה אותך להגיד לעצמך: "טוב נו.. היא כבר גדולה, היא יכולה להסתדר לבד". זה המסר שהרבה פעמים עובר לילדים במצבים הללו, זה לגמרי מובן וטבעי, אפילו צפוי, אבל דווקא משום כך חשוב לשים לב.

ועוד בעניין הדברים שציטטתי ממך: למה היא מסתובבת רבע שעה בלי בגדים? גשי אליה באותה הדרך ואל תרפי. עד שתקבלי את שיתוף הפעולה שלה.