ילד בן שמונה שלא יודע להפסיד מתעצבן ומתעלם מהסביבה

מוטי


שלום
בני בן 8+ כיתה ג. בתקופה האחרונה אנחנו נתקלים איתו בבעיה שחוזרת על עצמה בכל מיני צורות.
1) אם הובטח לו ע"י חברים לשחק משהו והם התחרטו הוא ממש נפגע מתעקש שישחקו איתו ואפילו יכול לבכות בגלל זה
2) בביה"ס יש לו הרבה בעיות בנושא התמודדות עם הפסדים (ןאןליי גם עם חברים) - למשל בשיעור ספורט כל הכיתה כולל המורה טוענים שהוא נפסל במחניים והוא לא מוכן לקבל זאת,הוא מתווכח עם המורים/תלמידים עד שהוא "מתפוצץ ושובר כלים" כלומר מתעצבן פורץ בבכי (בדרך כלל) לא מגיב למורים כשקוראים לו לברר מה הבעיה (כשזה קורה בסביבתינו הוא אפילו מאיתנו מתעלם)מחליט מה בא לו לעשות ועושה (יכול להיות ללכת הצידה לבכות ולהרגע או להתעצבן ולהשתולל
3) במקרה אחר ילד לקח לו את כדורי הטניס שהוא אסף וכתגובה הוא החליט לזרוק עליו כדורים, לא עזר שמדריך החוג קרא לו להפסיק וממש לו עזר שאני התערבתי וקראתי לו להפסיק. רק כשנכנסתי למגרש הוא התחיל לברוח ממני וזרק מרחוק על הילד את הכדורים, וכשתפסתי אותו לשאול למה הוא עושה את זה הוא רק צעק תעזוב אותי ולא רוצה. גם כשהוא נרגע ובא אליי הוא החליט על דעת עצמו שהוא לא רוצה לחזור לשיעור והוא לוקח מחבט וכדור והולך לשחק בצד

מה הדרך הנכונה להתמודדות?
ומה הדרכים לטיפול
תודה מראש על כל עזרה

דני גיל

08-05-2014 03:01
היי מוטי,
אתה בעצם מדבר על קושי בהתמודדות עם תסכולים. גם אם זה לא יהיה קל ולא יניב תוצאות מידיות, אני בטוח שאתם יכולים לעזור לו בהתמודדות הזאת. בשני ערוצים: ערוץ השיחות וערוץ המעשים.

בערוץ השיחות הייתי מציע לכם לתפוס את תשומת לבו ברגעים המתאימים לכך: רחוק מהאירוע וכאשר יש לו מוטיבציה לשתף פעולה. למשל, אם בצהריים הוא עשה מה שעשה בחוג הטניס אז מעבר למה שאתם עושים (בערוץ המעשים) תביאו את הנושא לדיון כאשר הוא במיטה ולפני שהוא נרדם. אלה ממילא הרגעים שהילדים מחפשים כל דרך "למשוך זמן" ולכן תוכלו לנצל אותם לטובת העניין. הרעיון הוא ליצור דו-שיח לא ביקורתי ולא שיפוטי, אכפתי, כזה שמתעניין בילד ומאפשר לו להתבונן בבחירות שלו ובהשלכות שלהן. נניח:

ראיתי ש...
ראיתי שהגבת כך וכך..
איך אתה חושב שכדאי לעשות את זה אחרת?

או:

ראיתי ש...
תשמע... זה באמת נורא מעצבן. אני ממש מבין אותך.
(הפסקה)
רק חבל לי שבסוף אתה יוצא המפסיד הגדול.

או:

ראיתי שבסוף לא שיחקתם כדורגל (כי החברים התחרטו).
בגלל זה כעסת?
טוב תשמע.. אני מבין. לגמרי מבין. אבל אני רוצה שתדע משהו: מה שקרה לך היום יקרה לך עוד המון!!! גם מחר. גם מחרתיים. אני לא רוצה (בשבילך!) שתעניש את עצמך בגלל זה.

בערוץ המעשים ההמלצה שלי להגיב בזמן אמת, ובצורה כזאת שמבהירה לילד מה מותר ומה אסור:

להחליט שאני לא משתתף (כי אני כועס, מתוסכל, צריך להירגע) - מותר.
לפרוק את התסכולים שלי על הסביבה, להגיב באלימות - אסור.

והמסר הזה לא יעבור טוב רק במילים. כלומר שאם הוא משתולל בחוג כל זמן שמשהו בתכניות שלו משתבש הנכון הוא לגשת אליו ולהבהיר לו: אתה ממשיך ככה - אנחנו הולכים. נכון שלא תמיד תהיו שם לשם כך (למשל שיעור ספורט בבית הספר), אבל בבית אתם יכולים לעשות הרבה עבודה:

כל הזמן להעמיד אותו מול האתגרים, בלי לחסוך ממנו כלום, לקבוע כללים ברורים של מה לגיטימי (להיות לא מרוצה למשל) ומה לא לגיטימי (לפרוק את התסכולים שלי על בני המשפחה, למשל), בלי הנחות ובלי הרבה הסברים. בעניין זה אמליץ לכם גם על המאמר הבא -
http://www.superdaddy.info/articles-35

בהצלחה!