ילדה ביישנית מאוד מאוד

אדל


בתי בכיתה א', בת (כמעט)7. ילדה מתוקה ונבונה אך ביישנית מאוד. אם פונים אליה מבוגרים/מורים/חברים ברחוב אומרים לה שלום, היא מורידה את הראש ולא עונה. היא מזמינה חברים הביתה אך נמנעת לחלוטין מללכת אליהם (לאחרונה דבר זה פוגע מאוד בחברויות, משום שחברות מזמינות אותה, היא מסרבת ולכן הן לא משחקות/מזמינות אותה יותר).
היא כבר שנתיים עם אותה כיתת ילדים מאחר והיא בחט"צ.
עד עכשיו שיתפתי פעולה, הזמנתי חברות בלי סוף אך אני לא רואה שום שיפור. ניסינו ללכת השבוע לשתי חברות (היא הסכימה) אך ברגע האמת החליטה לחזור איתי הביתה. מצב מתסכל מאוד.
מה ניתן לעשות כדי להקל עליה ולעזור לה לקבל ביטחון. תודה!

דני גיל

26-06-2014 01:40
היי אדל,
שני דברים משמעותיים שאת יכולה לעשות:
1. לקבל אותה כמו שהיא.
2. ליצור סביבה קרקע נוחה לשחרור ממעגל המבוכה.

"לקבל אותה כמו שהיא" כלומר שאין ציפיות שהיא צריכה לעמוד בהן. היא לא צריכה להשיב באמירת שלום, לדבר כשלא נוח לה, להיות איפה שלא נוח לה. מה שהיא עושה - זה בסדר. אפילו לא רק "בסדר". זה מצוין.

2. "קרקע נוחה..." כלומר לסייע לה ליצור קשרים חברתיים מבלי שהיא תדע על כך. אם את יכולה למשל להתחבר לאמא של אחת מבנות הכיתה, להזמין אותה אלייך, לבקר אצלה, להיפגש בבית קפה, זה מצוין. את כותבת שניסיתן השבוע ללכת לשתי חברות. שמה של אחת מהן הוא "נועם". נניח.

לבתך יהיה קל יותר לדעת שאת נפגשת עם אמא של נועם מאשר שהיא נפגשת עם נועם. זה יוריד ממנה המון מתח. ובפועל - הבנות נפגשות.
הכי נכון לה "לרדת" ממוקד תשומת הלב ברגעים המאתגרים, להרגיש מה שפחות תחת ביקורת וציפייה ל"התנהגות נורמטיבית", להרגיש מלאת יופי וחן כמו שהיא. כלומר שהיא לא "ילדה מתוקה ונבונה אך ביישנית מאוד" אלא "ילדה מתוקה ונבונה וביישנית מאוד".

והנה היא לא לבד - http://www.superdaddy.info/index.php?id=78#nav

טליה

29-06-2014 02:06
מנסיון עם שתי בנות שהיו עם התנהגות דומה אני מסכימה עם דני שכדאי להוריד קודם כל את העניין מסדר היום, וגם להפחית ממנה ציפיות, כלומר לא להגיד לה "למה לא ענית לו", אלא להמשיך הלאה, אפילו לענות במקומה אם צריך. ברגע שעשיתי זאת חשנו כולנו הקלה.
יחד עם זאת אני לא מסכימה לכינוי "ביישנית", זה סתם מתייג, ועלול לגרום לה לחשוב שזאת תכונה שלעולם לא תשתנה (וזה לא ככה, גם אני הייתי ביישנית ועבר לי וגם בנותיי במקום הרבה יותר טוב עכשיו). כמו כן זה מתייג אותה בפני האחרים - כל פעם שתימנע ממשהו יגידו "טוב, היא ביישנית". עדיף להגיד לה ולאחרים דברים כגון "היא לא עונה לך כי היא לא מכירה אותך מספיק טוב" "היא תדבר כאשר תרגיש נוח". מאשר "היא פשוט ביישנית".
כמו כן ממליצה לך מאוד לחפש מאמר על ביישנות, ערך עצמי ורגישות יתר. הוא עזר לי מאוד להבין מה גורם לביישנות ומה עושים..

אדל

29-06-2014 10:43
תודה רבה דני! ותודה גם לטליה! הרבה חומר למחשבה נתתם לי :)