בעיות חברתיות של הילדה שלי בת 5 בגן חובה

מרינה


שלום רב,
השנה נתקלתי בבעיה שאני מרגישה חסרת אונים ולא יודעת איך לעזור לילדה שלי. חשוב לי לציין שבתי היא ילדה מאוד רגישה, אבל עד עכשיו היא הייתה מלאת שמחת חיים, בטוחה בעצמה. היא הייתה הולכת לגן שבו ילדים דוברי רוסית והשנה התחילה בגן חובה ולא הצליחה להתאקלם ולהתחבר עם אף אחד. היא מרגישה דחויה ולא רצויה לפי מילים שלה, מרגישה בדידות בגן ושואלת אותי למה ילדים מהגן לא משחקים איתה.
היא אמרה לי שהיא מאוד רוצה שתהיה לה חברה ואפילו בכתה ושאלה אותי למה אין לה אף אחד.
בהתחלה הייתה ילדה אחת ששחקה איתה קצת וילדה שלי סיפרה לי עשכשיו היא כבר לא משחקת איתה. אני חושבת שבהתחלה בת שלי ניסתה ליזום ולגשת לילדים ראשונה ואז קיבלה סירוב ועכשיו מפחדת לקבל שוב סירובים ואפילו לא מנסה.
מאוש כואב לי ואני לא רוצה להראות את רגשותיי לילדתי אבל אני לא יודעת איך לעזור לה ומדוע בכלל יש לה כזאת בעיה. האם צריך התערבות של פסיכולוג..
חשוב לי להגיד שעם הילדים של חברים שלנו היא כן משחקת והייתה לה חברה מאוד טובה שהיא שכנה אבל הילדה הזאת מצאה חברה אחרת מהגן והתרחקה מהבת שלי..
אודה לעצה

דני גיל

05-10-2014 23:14
היי מרינה,
כשילדים נכנסים לגן חדש ומכירים קבוצת ילדים חדשה הם חווים קשיי הסתגלות. מי יותר ומי פחות. בתך נכנסה השנה לגן חדש שבו הילדים דוברי עברית ואולי לראשונה היא נדרשת להתמודד באופן כה אינטנסיבי עם תחושת הזרות האופיינית למצבים מהסוג הזה. צפוי וטבעי שהיא תחווה קושי ומכיוון שכך הייתי רוצה שגם היא תדע את זה, שזה צפוי וטבעי. ושה"בעיה" היא תוצאה של מצב מסוים (ולכן היא זמנית) ולא של אישיות מסוימת (היא).

אחת האמהות כאן בפורום (אורלי) שאלה לא מזמן בנושא דומה ואני מדביק לך כאן חלק מתשובתי:

כשבתך מספרת שאף אחד לא רצה לשחק איתה תתענייני:
מי לא רצה לשחק איתך? (תעברו יחד על שמות הילדים).
מתי זה קרה? לפני מפגש הבוקר? אחרי? בחצר? כלומר, כמה זמן זה נמשך? ומה עשית?
ראית סביבך עוד ילדים ששיחקו או שהיו לבד?
בארוחת הצהריים, ליד מי ישבת?

הרעיון הוא להתעניין ופחות לתת עצות, להקשיב ופחות להשמיע, לשאול שאלות שהתשובה עליהן תכניס פרופורציות, לתת כל הזמן את ההרגשה שהיא המומחית לניהול המשברים המזדמנים בגן והפתרונות נמצאים אצלה. את השאלות תשאלי כמי שמתעניינת ולא כמי שדואגת. את סומכת עליה וחשוב שהיא תרגיש את זה.

וכמובן - לשתף את הגננת ולבקש עדכונים. בהצלחה!