פחדים אצל ילדה בת 4

שירי


דני שלום,
תודה רבה על הבלוג והעצות הענייניות.
בתי בת 4 מביעה פחד להישאר לבד בשירותים ובחדרים אחרים כשאין נוכחות שלנו ההורים. אנו משתדלים ללוות אותה מבלי לפתח דיון מיוחד סביב הפחד. במשך כמה לילות שהיא מגיעה לישון אצלנו באמצע הלילה וזה הולך ומחמיר כלומר היא מבקשת ממני או מאביה לישון אצלה בחדר. אנו מסבירים שכל אחד ישן בחדרו ואם היא תרגיש צורך היא יכולה להגיע לישון אצלנו. אני ובן זוגי החלטנו לשים מזרון בחדרנו כדי לשחרר אותה מלחץ שהיא חווה. אתמול בערב היא ביקשה לישון בחדרנו על המזרון כבר בזמן ההרדמות ואפשרנו זאת.
הייתי שמחה לשמוע מה דעתך בעניין.
חשוב לציין כי היא מתארת מפלצת סגולה ורעה שמפחידה אותה, היא ציירה לנו אותה ואפילו החלטנו על דרך ללכוד אותה. בנוסף, בחדרנו ישן האח התינוק ויתכן שגם לזה יש קשר.
מה לדעתך כדאי לעשות על מנת להשיבה לחדרה ולמיטתה ומתי לעשות זאת?
בברכה,
שיר

דני גיל

29-12-2014 22:57
היי שירי,
לעניין הפחדים את כותבת שאתם מלווים אותה מבלי לפתח דיון מיוחד סביב העניין ואתם עושים מצוין. בלילה אתם מאפשרים לה להגיע אליכם ולהירדם וגם פה לדעתי אתם פועלים נכון. יותר נכון היה אם הייתה נכנסת ונרדמת במיטה שלכם ולא על מזרן נפרד שבעצם "מכשיר" את הנוהג ועלול להפוך אותו להרגל כפי שכנראה קורה. האפשרות להירדם אצלכם גם תחסוך לה ולכם את בקשותיה לישון אצלה בחדר. בכל אופן, בשתיים בלילה לא מציבים גבולות. וכאשר הילדים בגיל הזה מגיעים למיטת ההורים אני בעד לתת לעייפות הטבעית שלנו לקבל את ההחלטות ובאופן הזה הילד נרדם מהר. ואז אפשר (וכדאי) להחזירו למיטתו.

כאשר היא מבקשת להירדם אצלכם בשלב הכניסה לשינה (בזמן ההירדמות הראשונית בשעות הערב) אני מציע חד משמעית שלא תאפשרו לה. כן שבו איתה ותנו לה את הביטחון (הרבה חומר כתוב תמצאו כאן בפורום כיצד לעשות את זה נכון) אבל זה בדיוק המקום לשים את הגבול וגם ההזדמנות ליצור התניה בין חווית הירדמות נעימה ורגועה לבין המקום שבו זה קורה - החדר שלה. לגבי המפלצת, תתעניינו ב"עדויות" שלה:

מה היא עושה?
איך היא נראית?
מה היא רוצה?
אפשר להצחיק אותה?

לא יותר מדי. כלומר להתייחס במידה, בגישה מתעניינת, מעט מחויכת וקלילה אבל בלי לבטל כמובן את מה שהיא מתארת ואיך שהיא מרגישה. הרעיון בגדול - הילדים באים אחרינו. איפה שלא נעשה עניין לא יהיה עניין.