מנסה לרצות

הילה


שלום. בתי בת ה4 וחצי ילדה חכמה מקסימה ובאמת ילדה טובה. לא היו לה בגנים הקודמים בעיות חברתיות. השנה היא נשארה באותו הגן אבל הילדים התחלפו ומתחילת השנה היא כל הזמן אומרת שלא בא לה ללכת לגן ואין לה חברות. לאחרונה הכירה בנות ומשחקת איתן ומאז היא כל הזמן רוצה חהביא דברים לגן ולתת להן כדי לרצות אותן או כדי שיהיו חברות שלה. היום למשל סיפרה לי שהן צחקו עליה וברחו ממנה. והיא סיפרה שמאוד נעלבה. אמרתי לה שיש בנות אחרות ושאולי תנסה לשחק איתן וככה חברות לא מתנהגות.היום בערב שוב פעם אמרה לי שהיא רוצה להביא חטיפים לגן לתת להן כדי שיהיו חברות שלה. האם עליי להתערב ולנסות להסביר לה שוב שלא״קונים״ חברות (כמובן שאנסה להעביר את זה בשפה שתבין)? עליי לציין שהיא לא התנהגה ככה בשנים הקודמות ואף פעם לא היו לה בעיות חברתיות. אשמח לתשובתך. תודה רבה

דני גיל

28-01-2015 00:11
היי הילה,
מניסיוני אני יכול להעיד שהיחסים החברתיים של הילדים בגיל הזה מאוד דינמיים ונתונים לשינויים תוך פרקי זמן קצרים. יכול להיות שאנחנו ההורים יכולים לעזור להם ליצור את השינויים הרצויים, ואולי אף לגלות שזה קל מכפי שחשבנו.

את כותבת על ילדה "חכמה ומקסימה ובאמת ילדה טובה" שזה טוב לענייננו. כלומר נשמע שאפשר יהיה להתקדם איתה באמצעות שיחות ושאלות מעוררות מחשבה:

"תגידי..." את שואלת אותה "למה את רוצה שהיא תהיה חברה שלך?"
"מה היא נותנת לך?"
"את מקבלת ממנה מתנות?"
"אז למה את כל כך רוצה להיות חברה שלה?"

ההנחה היא שאחרי השאלות האלה יהיה לך קל יותר להעביר את המסר שחברות לא קונים. המסר "נמסר" בנימת אגב, בצנעה ובקצרה, העבודה האמתית נעשתה קודם לכן.

לשאלתך, מצוין שאת מגלה מעורבות ומסבירה שוב ושוב. גם אם היא לא משתכנעת זה טוב שהיא רואה אותך מביעה התנגדות נחרצת לעצם הרעיון. אני ממש ממליץ לך לעודד אותה להיפגש עם חברות אחה"צ. גם אם תהיה זו יוזמה שלך (נניח להיפגש עם אחת האמהות) והיא ממילא הרי נמצאת איתך.

הורים - חשוב לדעת!
כאשר ילדים בגיל הזה נפגשים אחה"צ, אחרי תיאום מראש, הם מתחילים את ה"פגישה" שלהם ברגע הראשון שהם רואים אחד את השני בבוקר, וה"דבק" הזה מחבר אותם במשך כל היום.