לא יודע איך להרדם לבד

אודליה


הי דני! בני בן שנה ועוד מעט חודשיים וכמו שהבנת מהכותרת הוא לא יודע להרדם לבד. מאז שהוא נולד ועד (כמעט) היום, שגרת ההרדמות הייתה: אוכל, מקלחת והנקה עד שהוא נרדם. על פעולת ההנקה וההרדמות הייתי חוזרת גם בלילה במיטה שלנו ופה בעצם הורחבה הבעייה לזה שהוא התרגל להרדם אצלינו באמצע הלילה. אני חושבת ששורש הבעייה היא בעייפות שלי שמנהלת אותי ובגלל זה חיפשתי את הפתרון המהיר ללחזור לישון וכך יצרתי בעייה אצל בני. בשבוע האחרון אני ממעטת בהנקה וכמעט שלא מביאה אותו למיטתינו. בני מצידו בוכה ובכה ..... (שעתיים ויותר). אני רוצה לציין כי בני בריא ואינו זקוק להאכלה בלילה.
בקיצור, אני מבקשת את עזרתך בשני מישורים:
1. איך להפסיק להניק מבלי לגרום לו אי אילו טראומות?
2. איך ללמד את בני להרדם בכוחות עמצו?
מקווה שהייתי ברורה.
תודה,
אודליה

דני גיל

25-07-2010 18:42
הי אודליה,
אכן היית ברורה אבל רק שאלה קטנה לפני התשובה:
הוא נעזר במוצץ? בחיתול בד?

דני גיל

26-07-2010 01:48
בכל אופן אודליה,
אני רוצה להצביע על כיוון לפיתרון אך לפני כן חשוב לי להבין היכן הבעיה, הרי אם הוא אינו זקוק להאכלה באמצע הלילה, למה חשוב שירדם בכוחות עצמו? האם כדי שלא יפתח תלות? בכל אופן, בהנחה שזאת המטרה, להלן תשובתי לשתי השאלות שהן בעצם שאלה אחת:
מה שקרה במשך השנה האחרונה הוא שהתינוק שלך למד את הקשר הנקה = שינה. כדי לשבור את ההתניה הזאת באופן אחראי, אנחנו צריכים לפרום את הקשר בעדינות וחלילה לא לקרוע אותו ללא "הודעה מוקדמת".
כיצד נפרום את הקשר:
1. כשאת מניקה אותו שימי לב לקצב היניקה שהוא מכתיב, שימי לב לנקודה שבה הקצב הופך איטי וחלש. זהו הרגע שבו את מנתקת אותו ממך ומשכיבה אותו במיטתו. חשוב לפחות בהתחלה להקפיד על המשך מגע גם כשהוא במיטתו, ליטופים, נשיקות, קצת לסדר לו את הבגדים שעליו, גם אם בכאילו והכל במטרה להפגין נוכחות אימהית ולספק לו את הביטחון. כמובן שהכל בשלווה וברוגע שכן אנחנו לפני שינה. אם הוא בוכה, זה בסדר גמור בשלב זה לקחת אותו קצת על הידיים שכן המטרה שלנו לשבוע הקרוב היא לפרום את הקשר שינה = הנקה ושבוע הבא נפרום את הקשר שינה = על הידיים.

2. כאן רציתי להבין ממך בעצם האם מוצץ וחיתול בד בכוחם להקל עליו כאשר הוא מנסה להירדם בכוחות עצמו. כך או כך אודליה, אני ממליץ לך בחום שלא לתת לו לבכות במיטתו במטרה שיתרגל, את זה אנחנו עושים כאשר הילדים גדולים יותר וכאשר אנחנו יודעים שהם בשלים להירדם בכוחות עצמם ושכל העניין הוא בשינוי הרגלים.
בהצלחה ואני פה לשאלות.

אודליה

26-07-2010 11:18
הי דני! תודה על תשובותך!בני נעזר במוצץ במקרים בודדים בלבד. במידה ואני מציעה לו את המוצץ כשהוא לא רגוע הוא נוטה להתעצבן יותר... נראה לי שהוא לא מפתח שום חיבה לחפץ מסויים. בעלי טוען שאני החפץ מעבר שלו....
הבעייה היא שמבחינה פיזית הוא לא זקוק לאכול בשעות הלילה אך בפועל הוא עדיין מתעורר באותן השעות בהן התעורר כשהיה תינוק כדי לאכול ולכן בעצם אף פעם לא ישן שנת לילה מלאה (וכך גם אני). אני רוצה ללמד אותו להרדם לבד כי אני חושבת שיש לו הרגל מסויים שגורם לו להתעורר בכל כמה שעות וכשזה קורה שום דבר לא מצליח להחזיר אותו לישון חוץ מלינוק (גם בקבוק או מוצץ הם לא תחליף ראוי מבחינתו.
אני רוצה לשאול שאלה נוספת, גיליתי שיותר קל לו להרדם בעגלה ולכן בלילות האחרונים אני מרדימה אותו עם בקבוק בעגלה. האם הפתרון הזה נשמע לך הגיוני? או שאני רק מסבכת את הנושא של שינה במיטה?
תודה על העזרה!

דני גיל

26-07-2010 23:30
בהתייחס לעובדה שהוא מתעורר פה ושם בלילה, אני חושב שכדאי לדבוק במהלך שנועד לפרום עבורו את הקשר הנקה = הירדמות ובכך לאפשר לו להירדם באופן עצמאי כאשר הוא מתעורר. כמובן שזה לא יקרה מהיום למחר אבל זה גם לא חייב להיות סיפור כל-כך מתיש. מיד תביני אותי.

לגבי העגלה, גם פה אנחנו עדים לכך שהוא זקוק לעזרה אקטיבית כדי להירדם ונכון שהוא עשוי לפתח בכך תלות. יחד עם זאת, אני תמיד מעדיף להתייחס לסוגיות הללו במונחים של רווח והפסד ולא במונחים מוחלטים של נכון/לא נכון, שנכונים תמיד ושנכונים עבור כולם. כי העובדה למשל שאת עייפה או במצב רוח לא משהו או במעבר דירה או.. לא יודע מה, כל אלה הם נתונים חשובים שמותר ונכון לדעתי להביא בחשבון כאשר אנחנו מקבלים החלטות מן הסוג הזה.

אני רוצה אף להרחיב בעניין הזה כי יש פה בלבול מאוד נפוץ לדעתי:
הרבה הורים ימנעו מלהרגיל את הילד למה שנראה הכי קל והכי נוח לכולם, כדי שהילד לא יפתח הרגלים לא נכונים ויש בכך הרבה היגיון. מצד שני, יש הרבה היגיון גם בתרחיש הבא:

אנחנו עושים לכאורה את כל מה שנכון על פי הספר ונמנעים מלפתח בילד הרגלים לא נכונים אבל התינוק... מה לעשות, לא נרדם ותהא הסיבה אשר תהא. בינתיים יש בכי וצרחות ולמעשה הילד מפתח הרגל חדש, כאן הוא למד את הקשר הירדמות = חרדה. ואם דיברנו קודם על רווח והפסד, הרי לנו הפסד שמביס את הרווח או ליתר דיוק, מוחק אותו לחלוטין.

ברוח הדברים, נעבור לתשובה לשאלתך, את כותבת שבלילות האחרונים הוא מצליח להירדם עם בקבוק בעגלה. דעתי בעניין הזה היא שכל זמן שהדבר מחליף את התלות שלו בהנקה זה כבר יותר טוב. כי לאחר כמה ימים תוכלי להעביר אותו למיטתו ולהסתפק רק בבקבוק. ואז הוא כבר לא יהיה תלוי בעגלה. ואחרי תקופה מסויימת, סביר מאוד להניח שהוא בשמחה יהיה מוכן לקבל את המוצץ שעד כה הוא מסרב לו בנחישות ובצדק (המוצץ "יודע" טוב יותר להחליף פיטמת בקבוק מאשר פיטמת אם).

לסיכום: תוכלי לגשת לפיתרון בשני כיוונים:
1. להיעזר בעגלה/בקבוק באופן זמני.
2. לזרז עניינים באופן שהצעתי לך בתגובתי הקודמת.

חשוב מהכל לדעתי להבין את העקרון, להיות קשובים לצרכים של התינוק ולהיות קשובים לצרכים שלנו כהורים ולנסיבות המשתנות. ובלי לחץ. מה דעתך?

אודליה

27-07-2010 18:00
הי דני! שוב תודה על תשובתך. שמחתי לקרוא תשובה שפוייה, רגועה ואנושית. בנוגע להרדמות הראשונית בלילה, לפי מה ששכתבת אני מאמינה שאני בדרך הנכונה. לגבי הקימות הקבועות בלילה, אני מבינה שהפתרון הנוכחי כפי שהצגת אותו הוא הנקה עד למצב בו הוא כמעט נרדם ואז לתת לו להרדם לגמרי בכוחות עצמו במיטתו. איך אוכל לגמול אותו מהנקה לגמרי? אני מרגישה שזה מקנה לו רוגע ובטחון ולא הייתי רוצה לקחת את זה ממנו אבל, עם כך אני מאמינה שהוא מבוגר דיו ואין לו צורך פיזי בזה וכאן עולה שוב שאלת התלות...
תודה על העזרה!
אודליה

דני גיל

27-07-2010 23:18
הי אודליה, קודם כל תודה לך על הדברים.
ברגע שהוא יידע להירדם באופן עצמאי יותר בהרדמות הראשונית, הוא יידע גם להרדים את עצמו כאשר הוא מתעורר במשך הלילה, עד שאפילו לא הוא ולא את תדעו שהוא בכלל התעורר.
לכן בשלב ראשון אני מציע להניח לו להירדם במשך הלילה כפי שהוא רגיל, אם אפשר אולי אז להחליף רק את ההנקה הטבעית לבקבוק, ולשנות אך ורק את אופן ההירדמות הראשונית.

כדי להשיג גמילה מלאה מהנקה, אני מציע בהדרגה לעבור לבקבוק ולאחר מכן למוצץ.

דני גיל

27-07-2010 23:20
... בהצלחה כמובן ואני כאן לשאלות נוספות.

אודליה

28-07-2010 11:07
הי דני! תודה רבה אני אעדכן אותך בהמשך... יום טוב!

דני גיל

29-07-2010 00:46
מעולה.. אני כאן.