ילד שמציק לאחותו

גילי


שלום רב,
בני בן ארבע וחצי, ילד נבון ומקסים ובאופן כללי ממושמע וכמעט שאין בעיות משמעת או עימותים.
הבעיה מתחילה כאשר הוא במחיצת אחותו בת השנה ותשעה חודשים. הוא מציק לה ללא הרף, מועך, מושך, מחבק חיבוקי דוב וכו'. הוא לא יכה אותה באופן רציני אבל מציק ללא הפסקה. קשה לו לעבור לידה בלי איזו צ'אפחה... מאידך הוא קשור אליה, תמיד מבקש שתבוא איתנו לכל מקום, צוחק ונהנה ממנה.
יש לציין שהוא מקבל טונות של תשומת לב ואהבה מאיתנו ההורים, וגם מאחיו הגדול בן 18 ברור לי שעדיין הוא מקנא ורגיש, אבל אשמח לקבל עצות פרקטיות מה לעשות: לקחת אותה ולהתרחק מהמקום, לנזוף, להבטיח תגמול? כללית אין אצלנו בבית עונשים...
תודה רבה

דני גיל

11-10-2015 21:26
היי גילי,
לא עונשים ולא פרסים. שניהם אגב מגיעים מאותו "בית יוצר". ההצעה שלי אלייך - להפגין נוכחות פיזית כאשר הם יחד באופן כזה שמאפשר לך להגיב מיד וביעילות כאשר הוא מציק לה. כאשר קורה הדבר והיא נפגעת תכווני את תשומת הלב אליה ולא אליו, למשל, תני לה חיבוק ונשיקה ושבי איתה. כאשר את תופסת אותו "על חם", נניח מושך אותה, גשי אליו כדי לעצור אותו אבל בעיקר כדי לספק לו אלטרנטיבה: תדגימי לו איך מושיטים יד. כלומר הדגש הוא על מה כן ולא על מה לא. ואת לא רואה אותו כילד רע אלא כילד שזקוק להכוונה. כמו כל ילד.

חשוב לחזק את מעמדו בבית כאח גדול שיכול וראוי להיות שותף, יד ימינך, שאפשר להתייעץ איתו ולהיעזר בו בטיפול באחותו הצעירה. אפשר ורצוי לחזק אותו על הצלחות בעניין אבל לשים לב לא להיות מזויפים כי ילדים לרוב מזהים את המניפולציה כאשר אנחנו פועלים למען מטרה מסוימת ולא באופן שהכי טבעי לנו.

את מציינת שהוא מקבל טונות של תשומת לב ואהבה. זה מצוין. אבל גם פה שימי לב: זה טוב כשזה מגיע מתוך הכיף שלכם כהורים וזה לא תמיד טוב כאשר הדברים נעשים במטרה לפצות, לרצות, ליצור אפליה מתקנת וכו'. כאמור, תני לו אלטרנטיבות, תדגישי מה כן ופחות מה לא, ובאופן כללי תני לו לחוות הצלחות, אבל, וזה "אבל" חשוב, תשמרי להיות טבעית ואמתית, משוחררת להגיב באסרטיביות כאשר הוא חוצה קו, לדרוש ממנו קצר ולעניין ולהגדיר בצורה ברורה את הקווים האדומים. תני לכל אחד מהם את תשומת הלב מבלי לחסוך מזה או מזו שמא מי מהם ייעלב. תציבי לו גבולות באופן נחוש וברור ואל תעשי לו "הנחות" כאלה כי הוא בכור וכנראה מקנא וכו'.