יקיצה מוקדמת מאוד

ענת


דני שלום, אני נהנית מאוד מהספר שלך ומזדהה מאוד עם הגישה שלך.
יש לי שני בנים, הגדול בן 4 וחצי והקטן בן שנתיים. עברנו לילות לא קלים עם שניהם עד שהבנו שהכל תלוי בנו והצלחנו להביא אותם למצב שהם הולכים לישון בצורה יפה וגם ישנים כל הלילה. הבעיה היחידה שנשארה היא שהם קמים מאוד מאוד מוקדם: בין חמש ורבע לרבע לשש... הם היו קמים בשעה הזו גם כשעוד היו מתעוררים בלילות וממשיכים כך גם היום. ניסיתי את כל העצות שקיבלתי: להשכיב אותם יותר מאוחר, לקצר את שנת הצהריים, להחשיך את החדר. שום דבר לא עוזר. כמו שעון פנימי שמעיר אותם. כמובן שגם בשבת אחרי שהלכו לישון ממש מאוחר... הגדול כבר מראה סימנים של מסוגל לישון יותר אבל אז הקטן מעיר אותו. אז השאלה שלי היא: מה אפשר לעשות עם ילד בן שנתיים שישן עדיין במיטת תינוק ומתעורר בחמש ורבע בבוקר? אני נותנת לו בקבוק, הוא שותה אותו במיטה אבל לא נרדם שוב. הוא לא רגיל לישון איתנו אז גם זה לא פתרון וברור לנו שהוא עייף כי הוא נהיה עצבני אחרי שעה של טלוויזיה ומשחקים... ניסינו גם פשוט לתת לו לבכות אבל הוא פשוט לא נרדם שוב. מה עושים?!

דני גיל

12-08-2010 03:42
הי ענת,
ראשית תודה על הפידבק.
אני מוכן להמר שהרבה ילדים בגיל הזה מתעוררים בשעות המוקדמות אבל האפשרות להירדם חזרה במיטת ההורים פותרת את הבעיה או ליתר דיוק, את מה שהיה יכול להפוך לבעיה. נשמע לי מתיש ומתסכל וככל שמדובר בבעיות התעוררות בלילה, אני תמיד בעד לאפשר לילד להירדם מה שיותר מהר ולאפשר לו כל מה שעוזר לו להירדם, אם זה מוצץ, בקבוק, עגלה, על הידיים, מיטת ההורים וכדומה.

אני מבין שבמקרה שלכם מיטת ההורים אינה אופציה ומן הסתם גם יתר הפתרונות הצפויים, אבל בואי נחשוב יחד על אופציות נוספות, מה אם למשל תוציאו אותו למעין טיול בוקר בעגלה מיד כאשר הוא מתעורר? אני לא יודע עד כמה הדבר אפשרי ונוח מבחינתכם ולו במובן הטכני אבל בהנחה שכן ובהנחה שהוא עדיין עייף בשעות הללו, סביר להניח שהוא יירדם די מהר. הוא לא אמור לדעת שמנסים להרדים אותו אלא לטייל איתו ונכון שזה כרוך בהתגייסות מצידכם אבל יכול להיות שאז תרוויחו כולכם לפחות שעת שינה נוספת. ובהנחה שכך, ככל שיעבור זמן יכול מאוד להיות שהוא גם לא יתעורר בשעות המוקדמות. כי ברגע שילדים מתעוררים בלילה ולא מצליחים להירדם חזרה, הזמן לא פועל לטובתם כיוון שהוא יוצר התניה בין ההתעוררות הראשונית לבין תחושת הערות שבאה אח"כ והקשר הזה כל הזמן הולך ומתחזק.

לכן אני תמיד בעד לשבור את הקשר הזה כאשר המטרה מקדשת את האמצעים ולכן אני מציע להיות פתוחים לכל פתרון שבכוחו להחזיר את הילד לשינה, גם אם הוא נותן לנו כהורים את התחושה שאנחנו הורים מוזרים שלא פועלים נכון כמו כל ההורים ה"נורמאליים". זה לא שעולים לי יותר מדי רעיונות יצירתיים לראש אבל חשוב לי שאתם ההורים תהיו פתוחים להעלות כל פתרון שנראה לכם אפשרי מתוך ההיכרות עם הילד ושלא תפסלו רעיון שיכול להיות יעיל כיוון שאינו "מקובל".

איך זה אגב שהוא לא נרדם במיטתכם? אין לי כוונה לשנות הרגלים בריאים אבל רק כדי להבין, אם הוא יכנס לישון במיטתכם מלכתחילה הוא יירדם? הוא רגיל לישון עם מוצץ? חיתול בד? כי אם כן אפשר לחשוב על כמה מניפולציות.
לילה טוב בינתיים...

ענת

12-08-2010 10:22
תודה על תשובתך. אני אנסה לחשוב על משהו למרות שחשבתי עד היום שפעילות "כיפית" מיד כשהוא קם רק תעודד אותו לקום ולחכות ליקיצה. טיול למשל, זה משהו שהוא עלול לחכות לו. בנוסף, בשעה הראשונה אחרי שהוא קם הוא די עירני כך שנראה לי שהוא פשוט יהנה ואף ירד מהעגלה וירוץ. הוא לא נרדם במיטתנו כי זה משהו שאף פעם לא איפשרנו כדי לא לייצר הרגל כזה. במיוחד מכיוון שכתינוק היה מתעורר בלילה ואז אחד מאיתנו היה מרדים אותו בחדרו והשני היה יכול להמשיך לישון. עם תינוק במיטה שניניו לא היינו ישנים...
הוא ישן עם מוצץ בלי חיתול בד. לפעמים כשהוא קם בשעה ממש בלת אפשרית כמו רבע לחמש אז אנחנו יושבים לידו ואז לפעמים הוא נרדם שוב אבל מתעורר מדי פעם לבדוק שמישהו שם. כדאי לשבת לידו גם כשהוא קם ב5 וחצי? ואם זה יעזור, איך להפסיק עם זה בהמשך?
ושוב - ממש תודה

דני גיל

13-08-2010 02:05
קחי רק בחשבון ענת שאני מייעץ לך מרחוק ומכאן ההזמנה לחשוב יחד ולא לקחת את הרעיונות שלי לפעולה מיידית ללא הצנזורה שלך כמי שמכירה את הילדים שלה מקרוב. אני מציין את הדברים בהתייחס ל-"למרות שחשבתי עד היום שפעילות.." שכתבת. כלומר, יתכן מאוד שהטיול דווקא יעורר אותו עוד יותר ואם כך, ברור שלפחות בשלב זה, טרם מצאנו פתרון.

עכשיו תראי ענת, כבר למדת מהבכור שלך שזאת תקופה ושזה יעבור. יחד עם זאת, את מתארת מצב מתיש ומתסכל ולכן המטרה היא לקצר את התקופה הזאת כמה שאפשר ולשחרר את כולכם מה שיותר מהר לחזור לישון. אני כאן אבקש להציע לך משהו אולי לא צפוי ושמתנגש עם הקניית הרגלים בריאים אבל הוא היחידי שנראה לי כרגע כפוטנציאל לפתרון במקרה הספציפי שלכם.

מה דעתך לאפשר לו להירדם כבר בתחילת הערב אצלכם במיטה? לתקופה מסויימת ורק על מנת שירכוש את ה"יכולת" החדשה. בהתחלה הוא לא יצליח להירדם מהר אבל ברגע שיצליח, אתם מעבירים אותו למיטתו. ואחרי שהוא ילמד להירדם במיטתכם הוא גם יידע להירדם בה כאשר יתעורר בחמש בבוקר. מה דעתך?

השאלה כמובן האם זה מסתדר לכם מבחינת ההיערכות לשינה של שני הילדים, והאם לדעתך יפגע הדבר ביכולת שלו להירדם במיטתו ובכלל האם זה מסתדר לכם.

ואגב, אם תוכלו למצוא עבורו אטרקציה חדשה שמסייעת לו בהירדמות הראשונית, נניח חיתול בד, תוכלו לאפשר לו את חיתול הבד כשהוא נרדם, להרחיק מהמיטה בזמן השינה ולהחזיר לו כאשר הוא מתעורר.

דבר נוסף שאני חושב עליו, יחסית פשוט ליישום ואולי כדאי להתחיל דווקא איתו:
קומו אתם בסביבות שתיים בלילה להחליף לו חיתול. אני מנסה פשוט לחשוב על השעונים החיצוניים שלו. כי למרות הכל אני מניח שהשעון הפנימי מסמן לו שהוא עדיין עייף בחמש בבוקר. את החדר ניסיתם להאיר ולהחשיך ודבר לא השתנה. לדעתי, חיתול מלא עשוי להיות שעון מעורר לא רע. לא מתוך החוסר נוחות של הילד אלא מעצם הסימן לזמן בוקר. אני חושב ששווה לנסות.
מה דעתך?

ענת

21-08-2010 10:57
יכול להיות באמת שאנסה להחליף לו חיתול באמצע הלילה. להרדים אותו אצלנו זה משהו שאני מעדיפה להמנע ממנו. אני ככ שמחה שהוא הולך לישון בצורה רגועה במיטה שלו ולא בא לי להקנות לו עוד הרגלים לא טובים. בכל מקרה, תודה על הטיפים ובמקרה הכי גרוע - עוד שנה שנתיים זה יעבור... (ואז יגיע עוד תינוק שימשיך את דרכם של אחיו :-)

ענת

21-08-2010 10:58
שולחת לך מייל בפרטי בנושא אחר

דני גיל

21-08-2010 17:25
בסדר גמור... הכי טוב לפעול על פי האינסטינקטים ולכן להימנע ממה שאת מעדיפה להימנע.
ולכשיגיע תינוק חדש למשפחה (לדעתי תינוקת:), לא חשוב מתי זה יקרה, תבטיחי לי רק שאת מעדכנת אותי כי בכל הקשור להקניית הרגלים, נכון לפעמים דווקא להוריד לחץ במודע ומתוך בחירה ו"כבוד" למקרה הפרטי.