קושי בהשתלבות במשחק

רונה


דני שלום,
בתי בת ה-4.5 משחקת בגן לרוב עם חברה אחת או שתיים.היא מתקשה ליצור קשרים עם ילדים אחרים ונמנעת מלחבור אליהם למשחק בטענה ש"לא רציתי לבקש מהם לשחק ביחד כי פחדתי שלא ירצו לשחק איתי". אכן, לאחרונה היא נתקלה יותר ויותר בסירובם של ילדים לשתפה במשחק ומכאן התפתח החשש לפנות אליהם. מה עליי לומר לה על מנת לחזקה וכיצד יש לעודד אותה לפעול? מצד אחד אני רוצה לטפח את כישוריה החברתיים אך מצד שני לא רוצה לגרום לה "להתחנן" לחברתו של מי שלא רוצה בחברתה. תודה רבה!

דני גיל

29-04-2017 19:19
כן רונה את יכולה מאוד לעזור לה. כדי להבין משהו על הדינמיקה בגני ילדים דמייני לרגע שאנחנו נכנסים לגן בזמן החצר של הילדים. הילדים משחקים. מה אנחנו רואים שם? נוכל לראות ילד מסיע ילד אחד באיזו בימבה, שלושה ילדים משחקים במכוניות צעצוע על שולחן, שתי ילדות משוחחות וצוחקות, שתי ילדות וילד מתגלשים במגלשה ושרים איזה שיר, וכו'.

איך קרה למשל ששני הילדים שיחקו יחד בבימבה? יכול מאוד להיות שזה התחיל בכך שהראשון התיישב בבימבה ושיחק להנאתו. נסע קצת ועצר. באחת הפעמים שהוא עצר עבר שם איזה ילד שלא היה לו מה לעשות אז הוא דחף בגבו של הילד עם הבימבה והסיע אותו. הילד בימבה בהתחלה נבהל ואחרי זה צחק. אחרי שני סיבובים הציע לחבר שלו להתחלף. כאן כבר נוצרת אינטרקציה עמוקה יותר. הם מתחלפים ונהנים מהמשחק שהמציאו בזה הרגע ומדי פעם משדרגים אותו ומוסיפים לו אתגרים. והנה לנו ילדים משחקים במשחק שיש בו סדר וחוקיות שלכאורה רק הם מכירים. אבל איך קרה הדבר? מי ביקש ממי להשתתף במשחק? מי הקיש על דלתו שלי מי? ובכן, זה מה שיפה אצל ילדים, דלתותיהם פתוחות, אין צורך להקיש ולבקש רשות להיכנס.

ילד רואה בימבה ומתיישב בה (לקח יוזמה)
ילד אחר מחליט להסיע אותו (לקח יוזמה)
ילד שלישי מחליט לבנות להם גשר או להיכנס למשחק כשוטר (לקח יוזמה)

מה שאומר שמילת המפתח היא יוזמה. הילד שלוקח יוזמה הוא ילד מעניין. יש לו את היכולת לתרום לקבוצה ולכן הקבוצה מקבלת אותו. איך תעודדי את בתך לקחת יוזמה?

ההצעה שלי כזאת: תבקשי ממנה שתבדוק מחר בגן מה הילדים עושים בהפסקה. תבקשי ממנה שתשתדל לחזור אלייך עם כמה שיותר דוגמאות. לפחות שלוש. כשהיא תשתף אותך בממצאים תשאלי אותה לאיזו פעילות היתה רוצה להצטרף. ואז תשוחחי איתה על הפעילות הזאת:

מה עשו הילדים? כמה ילדים השתתפו? מי נכנס ל"משחק" באמצע? איך הוא עשה את זה? מה היא אהבה במשחק הזה? מה הכי התחשק לה לעשות שם? האם יש לה רעיונות מה עוד אפשר לעשות עם ה"משחק" הזה? מה היא עושה עם הרעיונות המעניינים האלה? הם נשארים בראש או שהיא מוציאה אותם החוצה?

מטרת השאלות היא לאפשר לה לראות שיש לה הרבה מה להציע וככל שתשתחרר, רק תשתחרר, היא תמצא עצמה מוקפת בחברים. מלבד השאלות את יכולה כמובן לעודד אותה ליוזמה ולהציע לה רעיונות. אני מאמין שאחרי מספר מצומצם של חוויות מוצלחות היא תבין את הרעיון ולא תהיה זקוקה לשום עזרה מבחוץ.

גם בבית מציע לך לעודד אותה לפעילויות שאינן מוגדרות היטב, שאינן רשמיות, כאלה שנולדות מתוך השעמום. וכשהיא נניח אומרת "אמא משמעמם לי" את מחזירה לה: "אז מה את מציעה לעשות?".

הכי חשוב: להעצים אותה, לגרום לה לגלות את עצמה, לא להקיש בדלת של אף אחד, גם לא לבקש עזרה מצוות הגן. הדבר האחרון שאנחנו רוצים הוא שהגננת תבקש מקבוצת ילדים לשתף גם את הבת שלך. לא ככה היא תצא מחוזקת.

בהצלחה ומוזמנת לעדכן.

רונה

30-04-2017 14:31
דני, תודה רבה על תשובתך המפורטת. אנסה ליישם ואעדכן בהמשך.