מציצת אצבע

אינה


שלום,
יש לי שאלה בנוגע למציצת אצבע. ילדה בת 3 בדיוק. אף פעם לא לקחה מוצץ ולא רצתה. היו נסיונות לתת לה אך היא התנגדה ולא הייתה מעוניינת. עד עכשיו היא עם אצבע בפה לרב במצבים של עייפות/ שינה/ תסכול כלשהו. מרגיעה את עצמה בזמן של בכי. לפעמים אומרת - אני כבר ילדה גדולה אז לא אקח אצבע לפה. ואז ממש כמה דקות אחרי זה לוקחת שוב. ואם מזכירים לה את מה שהיא בעצמה אמרה היא אומרת משהו בסגנון - אבל כשבוכים/ מבואסים/ עייפים אז מותר. האם יש דרך לטפל בהרגל זה, אבל בצורה עדינה ולא לוחצת? תודה רבה

דני גיל

06-02-2018 01:18
היי אינה,
ממליץ לך לא לקשר ולא לעודד אותה לקשר בין ההרגל הזה לבין משתנה הגיל. כלומר לא לעודד אותה לחשוב שילדים ששמים אצבע בפה הם ילדים קטנים. אני מבין מדוע הקשר הזה נעשה אבל הוא לא מקדם אותנו. ולהבדיל, בהחלט עשוי להוסיף לה על תחושת הכישלון מול האתגר.

היא מצדה רוצה להפסיק. המוטיבציה קיימת. תפקידנו כהורים במצב כזה הוא לחזק בה את הביטחון ואת תחושת היכולת שהיא אכן יכולה על האתגר. אם למשל היא נמנעת מההרגל גם בשעות עייפות מצוין יהיה אם תחזקי אותה על כך, ותגידי לה: איזה יופי שאת מצליחה בלי האצבע אפילו כשאת ככה עייפה. כמובן שאם את מוצאת שזה מזכיר לה שהאופציה קיימת ומעודד אותה דווקא לחזור להרגל אז לוותר על הרעיון ולחפש מקומות אחרים לחזק אותה. הרבה משפטים מחזקים כמו:

אני סומכת עלייך!
בטוחה שאת יכולה!
שינוי לא עושים מהיום למחר. סומכת עלייך!
איזה יופי איך היום כמעט כל היום היית בלי. שמחה בשבילך!

אגב, גם לא צריך יותר מדי. אנחנו לא רוצים לרכז הרבה תשומת לב למקום הזה כי זה עשוי להזין את ההרגל. הפוך ממה שאנחנו רוצים.

והכי חשוב, להימנע מצמד המילים "ילדה גדולה". חשוב מאוד שהיא תדע שהעובדה שהיא רגילה לאצבע בפה היא בגלל שהיא רגילה ולא בגלל שהיא קטנה. חשוב שהיא תדע שהתופעה הזאת של ילדים שמתקשים להיפרד מהאצבע שלהם היא תופעה מוכרת בקרב ילדים שגדלו ללא מוצץ ולכן היא לא שונה מאחרים ולכן לא רק שהיא לא לוזרית היא אפילו ווינרית, ולראיה, אותן הדוגמאות שאת נותנת לה כאשר את רואה אותה מצליחה כל כך יפה להיפרד מההרגל.

אינה

06-02-2018 10:09
שלום! תודה רבה על התשובה המנומקת! מה שאתה אומר נשמע מאוד הגיוני. יותר מי זה לא באמת קישרנו את עניין מציצת האצבע לגיל. היא התחילה להגיד זאת בעצמה בשלב מסוים. לדעתי הגננות בגן אומרות את זה לילדים. אולי אנסה לדבר איתן גם. בכל מקרה לא אשתף איתה פעולה כשתעלה את זה שוב ואסביר לה שזה לא קשור לגיל. ובאמת נחזק אותה בלי קשר. תודה רבה!

דני גיל

06-02-2018 12:17
אז מעולה שזה לא בא מכם אבל אני מציע לא לדבר על כך עם צוות הגן. גננות וסייעות לא אוהבות ובצדק לדעתי לקבל הנחיות ותובנות של הורים. אלא אם כן אתן מאוד קרובות ויש אפשרות לשיחה שהיא לגמרי חברית ומשתפת.

מה שכן טוב שבתך תדע ש"העולם שבחוץ" יכול לחשוב אחרת, גם לטעות, ולכן את כאן כדי לתת לה את המידע המקיף שיעשה לה סדר. ממש תסבירי לה בגובה העיניים שיש אנשים שחושבים ככה וככה אבל המומחים בתחום היום יודעים ש...