בעיות שינה

אביגיל


ראיתי ששאלו רבות על הנושא ובצורה מגוונת על גילאים רבים ועל סוגי בעיות שינה רבות.. אבל אני לא כל-כך הצלחתי לקבל מענה שנתן לי פתרון..
יש לי ילד עוד מעט בן שנתיים והוא איתי בבית במהלך היום (עם עוד שתי תינוקות שאני מטפלת בהן) ובשנת הצהריים שלו הוא נרדם בקלות לבד (לרוב) עם מנגינה נעימה ברקע ומדי פעם ממש כשקשה להרדם אני נכנסת לחדר מלטפת ומנשקת פעמים הוא שוכב והולך לישון (למעט מקרים שהוא מגיע לבכי ולא מצליח להרדם ברוגע אבל זה לא קורה הרבה) ובלילות הוא יחסית גם נרדם מהר ולרוב בכוחות עצמו בשעה פחות או יותר קבועה, סביב השעה 20:00 תלוי בשנת הצהריים שלו וסימני העייפות שלו.. הבעיה האמתית היא במהלך הלילה עצמו, עד היום אני יכולה לספור על האצבעות את הלילות הרצופים שלו (או לפחות לילות עם התעוררויות והרדמות לבד בלי עזרתי) עד לפני תקופה קצרה הוא היה קם כל 3 שעות לבקבוק מטרנה או מים ולאט לאט הורדנו לו את המטרנה ועכשיו הוא לא שותה בכלל, רק מים בבקבוק. חשבתי שזה מה שימנע ממנו להתעורר בלילה אם יגמל מהמטרנה, אבל זה לא עזר. הוא לא קם אומנם כל 3 שעות אבל הוא קם פעםפעמיים ולפעמים שלושה בבכי היסטריה ולא מסכים לשכב, לא רוצה בקבוק לא מוצץ ולפעמים מעיף את היד שלי כשאני רוצה ללטף ולהרגיע.. היו פעמים הוא התעורר צרח ובכה ולא הצלחתי לעזור לו ונתתי לו קצת לנסות בכוחות עצמו והוא באמת חזר לישון לבד אבל לרוב זה לא כך, הבכי יכול להמשך כשעה שעה וחצי והוא לא ירצה שנגע בו וגם לא שאתרחק ממנו. הוא נראה כועס וכל דבר שאעשה מכעיס אותו יותר עד שמעייפות יתר נשכב ונרדם לפעמים עם מגע ולפעמים בלי. הוא ישן בחדר איתנו כיוון שאנחנו גרים ביחידת דיור עם חדר שינה אחד..אני מוצאת עצמי קמה עם סחרחורות בבוקר והרגשה שלא ישנתי בכלל בלילה, אני כבר לא יודעת מה לעשות, הכל ניסיתי- טקס שינה, אכילה טובה לפני השינה, הפעלה ומקלחת לפני השינה, מניעת זמן מסך בערב, כן להתייחס לבכי לא להתייחס לבכי אפילו ניגונים נעימים באמצע הלילה וכלום לא עוזר לו. אני מרגישה שאני רק מפריעה לו כשאני כלכך מנסה לעזור לחזור לישון אבל אני גם לא מצליחה להתעלם ולתת לו לבכות..
אשמח לעצה, תודה רבה!

דני גיל

13-06-2019 01:13
היי אביגיל,
תראי מצד אחד את מרגישה שאת רק מפריעה לו בניסיונותייך לעזור לו לחזור לישון, ומאידך, את לא מצליחה להתעלם ולהניח לו לבכות. וטוב שכך. ואם אגלה לך שאת לא צריכה לעזור לו לחזור לישון, ואת כן צריכה (להבדיל) לעזור לו להירגע, המידע הזה יכול לעזור לך? כי ככה את גם לא מתעלמת, ואת גם לא מפריעה לו, וכשאת לא מתעלמת ולא מפריעה לו הוא אמנם לא חוזר מיד לישון, אבל הוא נרגע. וילד רגוע הוא ילד שנרדם. אם נרצה או לא.

אחת הטעויות הנפוצות של הורים היא בדיוק בניסיון הזה "להחזיר לשינה". כאילו שאנחנו יכולים. ואז אנחנו מדברים בלחישות, מלטפים, מנדנדים, עושים הכל כדי שהילד יירדם וככל שכך הוא הופך דרוך יותר. לצורך העניין דמייני שזו לא שעת לילה מאוחרת אלא שעת אחר צהריים והילד שלך בוכה. מה את עושה? איך את ניגשת אליו? איך את מחבקת אותו? מצוין. ככה תעשי. גם באמצע הלילה.